Angloaraber i Arabgaloppen..??

Sv: Angloaraber i Arabgaloppen..??

Jamen OK. Då har vi fått kokad ner det här till, att memmis22 menar, att de misstänkte angloaraber är araber i alla fall; men att det är synd om Patchouli, att hon är liten och att hon är en sämre galoppör.
Pantertanten CaOs vill ge mig medhåll i, att Northern Dancer var liten, men klarade sig alldeles utmärkt ändå.

(Det är lugnt, memmis, jag skojar lite med dig). :devil:

...

(Det är lugnt, memmis, jag skojar lite med dig). :devil:

^ ^ ^ ^ ^

Du missade kanske detta... kanske inte.

Hursomhelst vill jag påstå, att du själv satte ribban lågt genom att insinuera något du inte har belägg för och inte står vid.

Ett väldigt intressant inlägg att läsa! Jag är inte alls insatt i araber, men generellt väldigt intresserad av hästrasers historia. För bra länge sedan drog jag (efter att ha tittat på gamla bilder) slutsatsen att när vi i väst började importera araber för renavel (som förädlare har de ju kommit till Europa betydligt längre) så kom med tiden det västerländska avelsmålet att gå mot en viss typ, medan andra typer valdes bort. Naturligtvis finns det hos moderna, västerländska araber flera typer, men ändå finns det en röd tråd (t.ex. konkav nosrygg), men gamla bilder visar att en fullblodsarab kan se ut nästan hur som helst (förutom att det alltid är en ädel häst) - det är stamtavlan som avgör att det är ett arabiskt fullblod.

Tycker det är kul om fler typer av araber kommer i rampljuset. Det är ändå världens äldsta hästras som verkligen kommer till sin rätt när den visas i arbete. Jag såg araber tränas i öknen utanför Kairo en gång och det var verkligen roligt att se dem i sitt rätta element (och inte enbart o ändan på ett snöre;)).

Arabhingsten The Byerley Turk, som är én av tre erkända stamfäder till de engelska fullbloden, var exempelvis ingen dipnosed, liten sak.

OT-fråga: är det verkligen belagt att han var arab? Jag har fått för mig att den ledande teorin nu för tiden var att han var en turkomansk häst, men att The Darley Arabian med stor sannolikhet var arab och att The Godolphin Arabian kan ha varit det, men också kan ha varit berberhäst.

OT-fråga: är det verkligen belagt att han var arab? Jag har fått för mig att den ledande teorin nu för tiden var att han var en turkomansk häst, men att The Darley Arabian med stor sannolikhet var arab och att The Godolphin Arabian kan ha varit det, men också kan ha varit berberhäst.

Med fara för att vara historiskt inkorrekt, har jag för mig, att det Turkomanska Riket var ganska stort och innehöll bl.a. nuvarande Turkiet,Iran, Irak och sträckte sig bort till Afghanistan. För en nomad är det säkert inte så långt mellan Arabien och Turkiet och araberna var väldigt aktiva som krigsfolk och fick underlagd sig mark båda där och i Berber Riket (nuvarande Marocko, Libyen osv.). Hästar hörte till de attraktiva krigsbyten, samtidigt som de var uppskattade presenter. En uppblandning av de olika regioners hästar har tveklöst funnit plats och har sannolikt blivit till det, vi kaller den arabiska hästen. Det kan också förklara de olika, upprinnliga typerna.
Med andra ord kan jag tänka mig, att BT egentligen kan ha varit turkomansk och GA berbisk, men de kan också redan ha varit uppblandade när de gick på export, men jag vet det faktiskt inte.
Läs f.ö. Genbergs inlägg #17. Kan man lita på honom -och det finns det fog för- behöver mina spekulationer inte vara helt fel.

Senast ändrad:

*KL

Det jag kan tycka är intressant i detta ämne är fallet Kin Kade Kid (GB), den falskskyltade araben, där härstamningsfelet uppdagades. Det som jag tycker gör det intressant är att det hände i "modern" tid. Han löpte ju ända in i början på 2000-talet. Hingsten är född i England.

Har inte alla länder som stamboksför araber samma regler om dna-test/blodtypning? Hur är det möjligt att lyckas få papper på att denna var en arab.

På Blommeröds hemsida hittade jag detta textstycke:
Svenskt Arabkriteriums första upplaga avreds söndagen den 26 september 1999 på Blommeröd. Det slutade med en bejublad seger för Staffan Lööfs
Försäljnings AB´s Sakee/jockey Joakim Brandt. Tvåa blev Cooper C´s Kin Kade Kid/jockey Lee Tölböll.

Hittade också några löp 2001 då Kin Kade Kid var med. Han har ju onekligen löpt med framgång. Hans härstamning uppges vara by Nevesti ex Kapilia.

2001-11-05, Alborg, DENMARK
Arab Stallion Trophy, Sweepstake
3 years (+), 1.800 m, 2.275,77 EUR
winner: Kin Kade Kid
--------------------------------------------------------------------------------

2001-09-05, Grosseto, ITALY
Premio U.N.I.R.E.
4 years (+), 1.760 m, 39.474,00 EUR
--------------------------------------------------------------------------------

2001-08-05, Klampenb., DENMARK
International Araber Cup
5 years (+), 1.800 m, 13.386,88 EUR

2001-07-14, Frankfurt, GERMANY
Emirates Challenge Stakes
4 years (+), 2.150 m, 14.827,47 EUR
winner: Daffaq
3rd: Kin Kade Kid (GB)

2001-05-27, Arhus, DENMARK
Int. Araber Sprint, Sweepstake
4 years (+), 1.500 m, 2.811,24 EUR

2000-07-30, Blommeröd, SWEDEN
Swedish Arab Derby
4 years , 2.400 m, 13.975,36 EUR
winner: Sakee
4th: Kin Kade Kid

2000-07-12, Arhus, DENMARK
Askhim's Horse Herbs
3 years (+), 2.200 m, 1.606,43 EUR
winner: Nokdaun

2nd: Kin Kade Kid
3rd Ibn Indian Grodust (DEN)

2000-06-08, Ovrevoll, NORWAY
Araberlop
3 years , 1.750 m, 2.424,24 EUR

2000-05-05, Odense, DENMARK
DAG Cup I afd. HH Kingshorn's
4 years (+), 1.650 m, 1.606,43 EUR

En annan kapabel löphäst omkring år 2000 var Ibn Indian Grodust (DEN), vet någon var den tog vägen?
Ibn Indian Grodust (DEN)
total 15 2.915,29 EUR 1 2 2 1 1 8
Ibn Indian Grodust ox f. 1993 e. Indian Grodust ox u. Tjokari ox
http://www.fuldblodsaraber.dk/database/Hest.asp?hID=1008

Min gamle arabhingst är född 1987 i England, och redan då var blodtypning obligatoriskt för registrering av araber i England, så jag förstår inte hur den uppfödaren skulle kunna ha fuskat med det.

Vet du möjligtvis den falska uppgivna stammen på Kin Kade Kid?

Senast ändrad:

Det spelar väl mindre roll om araberna liknar fullblod, men av vänner som levt många år i Frankrike har jag hört att det där är allmänt känt att den franska arabaveln inte varit stängd under hela 1900-talet...och att det där anses självklart att det finns inblandning av eng fullblod. Kanske är det de hästar med franska linjer snarare än de Irakiska hästarna man skall vara kritisk mot?

Det spelar väl mindre roll om araberna liknar fullblod, men av vänner som levt många år i Frankrike har jag hört att det där är allmänt känt att den franska arabaveln inte varit stängd under hela 1900-talet...och att det där anses självklart att det finns inblandning av eng fullblod. Kanske är det de hästar med franska linjer snarare än de Irakiska hästarna man skall vara kritisk mot?
Då är dina vänner helt felupplysta, frankrike har haft bland dom hårdaste regler vad gäller registrering av arabiska fullblod just på grund av det stora intresset för kapplöpning. Fransk arabavel för kapplöpning har endast avlat på fart fart och återigen fart, arabtyp a la utställning har varit totalt ointressant vilket har gjort att franska kapplöpningsaraber mer liknar engelska fullblod i typen. Min familj vars engelska del har anor från indien där dom var mkt involverade i racing arabs i början av förra seklet har massor med foton av framgångsrika kapplöpningsaraber som i typen mer liknar engelska fullblod än arabiska fullblod, så avlar man endast på fart så mister du arabtypen efter tillräckligt många generationer.

Utseendet är ointressant det är arabfolk i frankrike som själva sagt att det speciellt under efterkrigstiden inte var full koll på aveln... mer vet inte jag Men det är tråkigt om erfarna arabgalopptränare funderar på att lämna sporten och helt övergå till engelska fullblod i och med att det kommit in hästar man är tveksam till....
Kanske DNA test vore ngt?

Utseendet är ointressant det är arabfolk i frankrike som själva sagt att det speciellt under efterkrigstiden inte var full koll på aveln... mer vet inte jag Men det är tråkigt om erfarna arabgalopptränare funderar på att lämna sporten och helt övergå till engelska fullblod i och med att det kommit in hästar man är tveksam till....
Kanske DNA test vore ngt?

Waho skulle aldrig godkänna den franska stamboken om det vore minsta tvekan om äktheten på araberna i franskrike, där är man stenhård så jag tror faktiskt dina franska vänners påstående är fel.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 781
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
572
· Visningar
19 794
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar