ångest över att hovis kommer

LadySara

Trådstartare
på tisdag är de dags igen att sko monstret... har redan ångest.. inte blir de bättre av att hon måste skos ofta oxå.. iofs har hon bara hunne med 1 skoning sen ja köpte henne men fler lär de bli.. *sucka*

förra ägaren sa att hon va jätte snäll att sko.. hon skoddes första gången i sitt liv hos dom..

sen när ja skulle sko henne blev mitt annars så goa å snälla sto ett stort monster.. sparkade å slog å sparkade in hovis i väggen.. som tur var gick de bra med hovis å han blev inte arg utan bara tog de lugnt..

nu i efterhand har ja fått reda på att dom gett henne lugnande första gågnen dom skodde henne för att de knappt gick att lyfta en hov utan att hon blev monster då..

livsfarligt att inte berätta sånt juh..

usch va sak ja hitta på med pållan för att hon ska ta de lugnt.. vill ju inte ta ut vet å ge lugnande.. ångest attack.. *sucka*

På me full skyddsmundering och träna.Lyfta fötterna och föra ett sådant liv som hovslagaren brukar göra..och beröm och ha tålamod..

Lyft på fötterna ofta och mycket..
Ha med en hammare å dunka försiktigt på skon tex .å så vidare..

Tjadu, jag hade en period när jag hade FLERA såna monsterhästar att sko på min kundlista... :crazy: (Begriper inte varför jag helt plötsligt fick alla dem - och SAMTLIGA tillhörde elever på naturbruksgymnasiet här i trakten... :smirk:)

Det jag kan berätta för dig är MINA erfarenheter av hästar som är struliga att sko.
OFTAST har det varit så att de har varit "skitdumma" att sko första gången jag gjort det. Jag har låtit det ta den tid det tagit och frambringat ett tålamod jag inte var medveten om att jag hade för att inte bli arg på hästen. VI har helt enkelt tagit det så lugnt det bara gått.
Och i nästan samtliga fall så har det gått MYCKET lättare att sko hästen gången efter... :bow: Och några gånger senare har det varit som att sko vilken snäll häst som helst, i flera av fallen... :D

Det är inte jag som bor långt bort, det är du... :idea: ;) :D

(för övrigt så tar jag inga nya kunder...)

om ja gör de så lyfter hon så snällt på hovarna.. ja kan banka å slå på hovarna så mycket ja vill.. hon bryr sej inte.. de är just själva påslagningen av skon hon tycker är hur hemsk som helst.. verkningen går bra men sen .. ojoj va dum hon blir då.. hon är då itne rädd för hon skickde in hovis i väggen med öronen framåt..

ja får hoppas att de går bättre den här gågne när hovis kommer.. han e som dej lugn å tålmodig.. å blir INTE arg.. hopaps att damen sköter sej imorron..

ett tips. låt hovslagaren jobba själv med hästn, flytta dig långt iväg, när du blir stressad så blir hästen också det. jag brukar gnugga hästen hårt i pannan eller mysa med det. klia den vid ganascherna o.s.v. lyssnar inte hästen så lägg lite hö på stallgolvet!

ja blir itne stressad iaf inte vad ja vet.. ska till ganska mycket för att ja ska bli de..

tack för ditt tips men ja skulle aldrig stå å muta min häst med mat när den skos.. sist givk allt bra tills ja gick ut ur stallet... dåp hörde ja hur de smalli stallväggen.. så ja håller mig inomhus den här gågne..

Mitt ena sto var fruktansvärd att sko en period efter att jag köpt henne. Det var så illa en gång att hovis inte ens kunde ta av en sko, jag var tvungen att fixa lungnande till henne. På den tiden fanns pleg i sirapsform som jag gav henne. Ville ju dock gärna att det skulle fungera utan, så jag hade henne barfota en period och vi började om från början. Tränade på att lyfta hovar, osv.

När det sedan var dags bytte jag hovslagare, inte för att den tidigare varit dålig, men jag ville få en tydlig brytning om det nu var så att hon förknippade honom med allt det dåliga. Den nya hovslagaren var en tjej och det fungerade från första stund. Under sommaren lät vi hästen gå barfota, på hösten började vi med att sko fram. Vid nästa skoning kunde vi sko runt om!!

Efter det var det inga problem alls.

Piggy

Ha lite terapiträning genom att ha en gammal sko att lägga emot och slå på.. så att det blir lite ljud med i bilden..

sedan kan man bremsa genom att vrida om ena örat på hästen (likadana nerver i örbasen som i överläppen) om det skulle bli panik.. Midde somnade när vi bremsade honom i örat i våras, ett ponnyhuvud är t-u-n-g-t :crazy:

Lammet skoddes idag första gången på jobbet.. tidigare fick han en tappsko påslagen och han trodde att Nicke skulle rycka benet av honom :D men den här gången stod han stilla å tog det lugnt.. det som var jobbigt för honom var när nicke stod ute å hamrade på skon och hade ugnen igång.. men han va så duktig så.. lilla Lammet :love: nästa vecka blire bakfötterna som får skor oxå..

som ja skrive tidigare så är de inte själva ljudet av hamrandet hon bryr sej om.. de är när han spikar.. när nicke skodde henne vägrade han sko henne utan pleg... öronen hjälper inte.. å i näsan hjälper inte heller... hon är juh inte rädd.. bara dum i huvet.. å ska trotsa hela tiden.. *ston* varmskor inte min totto.. de fräser å ryker så läskigt.. inge bra att a allt de konstiga på en gång :smirk:

Min pålle var oxå hemsk att sko första gångerna....nu är han det snällast halvblodet som hovis har träffat :-)
Min hovis upptäckte att pållen inte tyckte om att få benet "fasttvingat" så som de håller när de skor. Man stänger ju liksom hästens flyktvägar då ( är en tuff liten ledare). Han höll honom på ett annat vis (vilket är jobbigt men som verkligen hjälpte). Sen fick han även stå o äta hö de första gångerna för ifall det hjälper så ser jag inte varför man inte kan testa det !? Att bråka med hästen, bremsa å så kan mycket väl leda till att det är det som hästen kommer ihåg nästa gång när hovis kommer....
Lycka till !

jag har aldrig nånsin bremsat min häst varken inäsa eller öron.. ja vill att hästen ska vilja bli skodd. att de ska vara positivt att hovis kommer..

pratade med hovis idag om va han tycker om att hästen äter hö.. å han tycker precis som mig att e bara är dumt.. för att många hästar vill vara ifred för folk när de äter å står å rycker i benen när hovis håller på.

jo.. det känner man igen.. det där bitchiga beteende när dom ska bestämma över något.. ston är nästan omöjliga då.. håll dig till samma hovis några ggr så kommer det nog att gå bra.. bara du har någon som är lugn men bestämd..

har börjat en ny tråd om att de gick sååååå bra med hovis..

hon va till å med tvungen att gosa lite med patrik.. :smirk: ja har samma hovis som skor repan..

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
M
Hästvård har precis fått hem en ny häst som jag hunnit rida en dag och han kändes jätte bra.. sedan så idag så gick han för första gången gå i...
Svar
3
· Visningar
951
Senast: missmuppsan
·
Hästvård Idag har jag varit på djursjukhuset i Helsingborg för att sko mitt monster bak. Han har sedan tidigare schivering och har den...
Svar
2
· Visningar
771
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 126
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka