Ångerrätt vid köp av häst?

Sv: Ångerrätt vid köp av häst?

Nja alltså visst är handpenning en delbetalning men det är ju möjligt att dra sig ur ett köp. Som även pmm skriver så finns det ingen lag på att säljaren har rätt att behålla handpenningen men däremot har de rätt till ersättning.

Nu var det i o f s två år sedan jag gjorde senaste hästaffären, men i mina kontrakt (på bägge hållen) har det alltid varit inskrivet att handpenningen behålls av säljaren i de fall köparen väljer att dra sig ur. Sedan kan man ju avtala att hästen t ex ska gå UA genom vet.besiktning, annars har köparen rätt att återkräva handpenningen om denne väljer att dra sig ur köpet p g a anmärkningar.

Vad har sakrätt med detta att göra?

Ursäkta en semesterslö Äventyra, satt och svarade på ett annat forum också och råkade skriva sakrättsligt istället för Avtalsrätt som naturligtvis är den rätta termen!:o Hoppas mitt svar förstods lite i alla fall!

Rent praktiskt har jag aldrig varit med om någon hästaffär där säljaren inte kunnat påvisa att kostnaderna för att köparen drar sig ur motsvarar en ev. handpeng. Det är ju så det fungerar, i praktiken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar