Ångerrätt vid köp av häst?

G

gledi5

Jag hittade en häst jag ville köpa, ett halvblodsto på 15 år. denna häst stod inte mer än tre mil från där jag bodde så ägaren och jag kom överäns om att jag kunde ta med mig hästen hem utan att próvrida, så kunde vi ta det i lugn och ro och funkade det inte så sa ägaren att jag kunde bara komma hem med henne igen. På kontraktet skrev vi att jag skulle ha henne på prov i en månad. när denna månaden gått så betalade jag en handpenning på 5000kr hästen kostade 15000 totalt, skulle betala dom resterande pengarna en månad senare.

Jag tyckte att jag och hästen funkade mindre och mindre bra ihop och jag försökte få tag på ägaren men hon undvek mig, men till slut fick jag tag på henne och sa att jag tyckte hästen verkade konstig ridningen. Hästen har tidigare haft problem med ryggen, så jag bestämmde mig för att lämna tillbaka henne trots protester från ägaren men hon sa att jag inte har rätt att få tillbaka mina pengar. men finns det ingen ångerrätt?
Ägaren sa till mig att hon skulle rida igenom hästen under helgen och höra av sig om hon tyckte hon va konstig men hon hörde aldrig av sig och hästen har inte varit ute på annons efter det och det är tre månader sen. Är det någon som vet vart man kan vända sig?
Tacksam för svar.

Sv: Ångerrätt vid köp av häst?

Har ni inte skrivit något kontrakt på att handpennigen skall återbetalas är det nog svårt att få igenom det.

okej, men du vet inte vart man vänder sig ang. lagar och sådant?

Hej

Som jag tolkar det har ni kommit överens om en månad på prov och efter att den månaden hade gått betalade du henne handpenningen på 5000 kr. Är det korrekt uppfattat? För är det så skulle jag nog vilja säga att sakrättsligt har ni då ingått ett avtal att du ska köpa hästen och då har du inte rätt att lämna den åter förutsatt att det inte finns dolda fel som ägaren borde ha upplyst om vid köpet som kanske ej går att upptäcka under en månads prövotid. Hur det fungerar rättsligt beror också på om säljaren är ett företag eller en privatperson. Är det ett företag gäller konsumentköplagen och den ställer större krav på säljaren. Är det en privatperson är det köplagen som gäller mellan er och mycket förenklat kan man väl säga att den skyddar inte köparen på samma sätt som konsumentköplagen.

Ge gärna mer upplysningar kanske jag kan förtydliga lite....

Tack för svaret:)
Det är en privatperson som jag skulle köpa henne av. Men jag tycker som så att hästen va inte riden på 1år när jag hämtade henne. hon va världens mysigaste häst tills man skulle rida, hon ville inte gärna att man satte sig upp men ägaren påstod att det va spöken i huvudet sen hennes ryggproblem. Det kändes som att hon flydde när man red henne och bara tacktar.

Varför veterinär besiktigades inte hästen under den här månaden när du hade den innan du betalde något för hästen. Du hade en hel månad på dig att känna om hästen fungerade eller ej, väldigt generöst av säljaren tycker jag. När du väl lagt handpenning på hästen så kan hon egentligen kräva att du betalar fullt för hästen såvida du inte har andra bevis än att du inte tycker att det fungerar. Hade jag varit som du hade jag tagit detta som en läxa som kostade dig 5.000:- och i framtiden se till att hästarna du eventuellt ska köpas blir undersökta av en duktig veterinär innan du bestämmer dig.

Handpenning kan säljaren göra vad som helst med.

Säljaren kan ta emot handpenning och sen välja att sälja till någon helt annan om h*n vill det.

Det där har jag svårt att tro stämmer då måste det väl ändå vara avtalsbrott :confused:

Vad innebär det att lägga handpenning på en vara?
Handpenning är en delbetalning. Säljare vill ibland få en handpenning som ett tecken på att du verkligen har tänkt att köpa en vara. Om du betalar handpenningen markerar du att du vill reservera varan. Det finns ingen lag på att säljaren har rätt att behålla handpenningen om du ångrar dig och avbeställer varan. Men säljaren har rätt till en viss ersättning bland annat för det arbete han har lagt ned. Ersättningen avgörs från fall till fall.

Källa: Våga Handla! (Konsumentverket och Konkurrensverkets ungdomssajt)

I mitt köpekontrakt skrev vi att jag betalar 50% i handpenning som betalas tillbaka efter 3 månaders provtid när hästen lämnas tillbaka hos ägare om jag inte väljer att köpa hästen.

Tyvärr. Har provmånaden gått ut och du dessutom lämnat handpenning, då har du ingen chans.

Du utnyttjade din provmånad, och valde efter det att erlägga handpenning, är det rätt uppfattat?

I så fall är det nog rätt kört för dig vad gäller handpenningen. Om det stämmer som jag skrivit tidigare kan säljaren dessutom kräva dig på resten av beloppet, alltså att du fullföljer ert köpeavtal.

Handpenningen kommer troligen att ses som att du accepterat det skicket hästen var i när du tog över den, handpenningen är alltså ett OK, jag tar hästen.

Det finns ingen generell ångerrätt på hästköp, i ditt fall gäller köplagen och den är dispositiv. D v s man får avtala mellan parterna-

Hej

Som jag tolkar det har ni kommit överens om en månad på prov och efter att den månaden hade gått betalade du henne handpenningen på 5000 kr. Är det korrekt uppfattat? För är det så skulle jag nog vilja säga att sakrättsligt har ni då ingått ett avtal att du ska köpa hästen och då har du inte rätt att lämna den åter förutsatt att det inte finns dolda fel som ägaren borde ha upplyst om vid köpet som kanske ej går att upptäcka under en månads prövotid

Vad har sakrätt med detta att göra?

Fast att man fullföljer köpet är väl knappast ett måste för att man betalar handpenning då försvinner ju hela poängen med den.

I det här fallet är det ju avtalat så att provmånadens slut markeras av handpenningens erläggande. Erläggandet av handpenningen i sig måste ju betyda att man avser att genomföra ett köpeavtal, med tanke på hur saken beskrivits (men det finns ju ett par frågetecken, se ovan)

Handpenning kan säljaren göra vad som helst med.

Säljaren kan ta emot handpenning och sen välja att sälja till någon helt annan om h*n vill det.

Det låter otroligt och skulle isåfall vara det man kallar för ocker. dvs att säljaren kan hova in pengar från spekulanter utan att förbinda sig till ngt. kan du ange källan till ditt påstående?

däremot så är det helt i sin ordning att en lagd handpenning är lagd, dvs ingen återbetalning till spekulanten om denne ångrar sig inför köpet. om inte annat skrivs/avtalas.

nja alltså en handpenning kan väl ses som en bokningsavgift att man vill köpa hästen sen om man ångrar sig blir den förverkad.typ min juridik är inte vad den borde.

KAN ses ja, men i det här fallet låter det som att handpenningen mer är att se som en delbetalning. Vilket den ju också är. Handpenningen markerar att man ingår avtalet. Att därefter dra sig ur är ju kanske möjligt, men jag har faktiskt bestämt för mig att både köpare och säljare kan tvinga igenom affären (till vilken nytta och med vilka påföljder om så inte sker lär väl vara tveksamt).

Nej, det kan säljaren inte. Handpenningen är ju en del av en överenskommelse om köp. En överenskommelse är bindande i de avseenden den gäller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar