Angard 912....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Girasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 349

Girasol

Trådstartare
Han blev ju exporterad till finland -99. Har tydligen gått som tävlingshäst där. Men hur var det då han var i Sverige? Avelsmässig? Har han många avkommor, resultat etc. Samt vad har han själv presterat? Exteriör?
En kompis till mig skulle gärna vilja ha ett föl efter honom. Själv vet jag ingenting om hingsten och blev nyfiken. Ryktet säjer att han är tillbaka i sverige, då han tydligen drog på sig nån allvarligare skada och tävlinskarriären nog är över?!

Nån som vet nåt?

Sv: Angard 912....

Varför vill hon ha ett föl efter just Angard? (Nyfiken!)

Angard är e Archipel (Argentan) och Archipel är helsyster till Cashmans (e Contender) mamma Argentina!

Archipel i sin tur såldes till Sverige och har gått som dressyrhäst här. Se gammal tråd.

By the way alltså! ;)

Angards exteriöra utlåtande som femåring;
Maskulin, ngt kvadratisk hingst. Brett ansatt hals, bra djup i bålen. Välbenad med bra skelett. Taktmässig, bra skritt. Utmärkt, vägvinnande och taktmässig trav. 88889=41

Bruksprov: gång 8887 Hopp 99/88=16,3

I Sverige tävlades han först upp till 1,30hoppning med 5 starter och en seger.

Säsongerna 96-98 betäckte han sammanlagt 105 ston.

Angard är tillbaka i Sverige pga sin skada som spolierade en framtida tävlingskarriär. Han kommer dock inte betäcka hos de nya ägarna (som för övrigt har en till godkänd hingst hos sig som ej betäcker).

Har en häst efter Angard, född -99. Han blev jättetrevlig, stor, mkt utstrålning, rör sig rätt hyffs, det finns nerver ... men en vänlig och otroligt social kille.

Vore kul att höra om andra hästar efter Angard, hur dom är, vad dom är bra på osv.

I sista (tror jag) hingskalendern verkade det som om han stod i Tyskland, är verksam.

Har också en avkomma efter Angard -97. En mycket snäll häst fast det finns mycket nerver. Hon har mognat sent och först nu är hon lugn på tävlingsbanorna. Är dressyr häst då hon är alldeles för tittig för att kunna vara hopphäst. Rör sig bra med stora gångarter och är väldigt mjuk och rörlig.

*kl* träffade på ett sto e Angard för nåt år sen här uppe, hon var lite halvtokig när hinder kom fram men snäll att hantera, svart snygg märr..

Min inackordering har ett sto efter Angard-Testarossa-Granit, tror hon är förr -97. Hon är 168 cm hög, men stoor. Känns som en 175-häst. Ganska "brôtig" att hantera och är en sån där häst som kan vara lite läskig att leda eftersom man helt plötsligt har henne i knät för att hon såg ett monster i buskarna... Det är en jättesnäll häst som aldrig skulle skada någon människa med vilje, men hon är väldigt dominant mot andra hästar och vill inte ha någon i boxen bredvid. Hon är väldigt grov i typen, ser ut som en gammal riddarhäst, stora bogar, kraftiga ben, lång rygg, stort huvud och låååånga öron. Hon rör sig normalt, kan hoppa riktigt bra, men är väldigt spänd.

Min har också stora låånga öron!! Är inte så himla stor i mankhöjd utan ca 163 och ganska smäcker. Hon känns dock stor att rida.

Hi, hi! Det ser så roligt ut! När man sitter på ser det ut som åsneöron och ibland när hon står nära väggen i boxen så sticker öronen ut genom gallret :rofl: :rofl:

Jag känner ett sto e. Angard, mörkbrun med bläs, mycket lätt i typen,inte så stor, drygt 160 cm, bra gångarter och gillar att hoppar, tävlar lite fälttävlan. En hel del nerv och ibland en riktig "märr" när hon sätter den sidan till, men oftast trevlig.

Jag har sett Angards far Archipel ett antal gånger, både när han var ny i Sverige och för något år sedan, och han kan vara ganska nervig av det jag har sett, så det är väl därifrån en del av nervigheten kommer. Jag har även träffat ett sto e. Archipel som har mycket fint steg, men hon är väldigt nervig.

Va kul att höra om så många angard-hästar, vissa saker verkar gå igen hos dom. Min "stora" vallack har också mognat sent, har vuxit ända tills nu, 7 år, mäter idag 1,74.5 cm utan skor, men rätt smäcker och lätt i typen, känns inte lika stor när man kommit upp.
Tittig .. ja, vissa dagar mer än andra, men i grund och botten inte tittig alls, passerar alla spöken när han behöver ...:cool:
Är aldrig tävlad. Vart i sverige finns era hästar?

Mitt underbara sto:love: finns i Halland. De flesta Angard hästarna verkar ha fått lite nerver men är snälla. Mitt sto är lite divig ibland men har en stor ridbarhet och är alltid glad när hon får jobba även om hon är trött så ställer hon upp till 100%.

har ett sto eft angard- f 99,ur xx sto, finns i mellan norrland. hon är mbr,ca 163, med super gångarter, mkt bjudning o en enorm arbets villja.3 mkt bra gångarter, spec galoppen som är en 10a;
hon är en koling,snäll social ,klok,mkt lätt lärd, men kräver ett tydligt ledarskap,
tog ett föl på henne i fjol eft akribori och den kombinationen angard /akribori blodet ,föll helt otroligt väl ut!!!! ,ett sto föl (nu 1 år)super korrekt,snygg överlinje,med mkt luft i gångarterna,nu ca 156cm, ett föl som är så bra! svart med vit bläs 2vtf
jag blev så nöjd att jag gjorde om denna kombination med akribori och nu är stoet dräktigt igen med samma hingst.lätt att få dräktig,lätta fölningar o en super mamma.
jag är jätte nöjd med mitt angard sto!

Jag har också haft en Angard häst, som jag tyvärr fick avliva förra veckan, pga en gaffelbandsskada. Stor (1.77 cm) och ganska grov, rörde sig klart över medel med en superbra galopp. Grovhugget huvud med åsneöron... Född med nerverna utanpå, stenen som vi sett i flera år var lika farlig varje gång vi passerade.

Dominant herre, som gärna skrämde de som inte ingick i "hans" flock, men gudasnäll med de han släppte inpå livet. Helt okomplicerad i all hantering och med en alltjämt positiv inställning till all ridning.

Var född med en "forcerad" ådra och sprang ifrån allt som var otäckt, oavsett om det var krav i ridning el ngt i naturen.

En bra häst - men krävde en hel del tålamod!

Min inackordering har ett sto efter Angard-Testarossa-Granit, tror hon är förr -97. Hon är 168 cm hög, men stoor. Känns som en 175-häst. Ganska "brôtig" att hantera och är en sån där häst som kan vara lite läskig att leda eftersom man helt plötsligt har henne i knät för att hon såg ett monster i buskarna... Det är en jättesnäll häst som aldrig skulle skada någon människa med vilje, men hon är väldigt dominant mot andra hästar och vill inte ha någon i boxen bredvid. Hon är väldigt grov i typen, ser ut som en gammal riddarhäst, stora bogar, kraftiga ben, lång rygg, stort huvud och låååånga öron. Hon rör sig normalt, kan hoppa riktigt bra, men är väldigt spänd.

kan denna häst möjligtvis heta celita eller nått liknande? låter som en jag lånade ett tag...

*KL*

Tydligen har Angard nedärvt sitt temperament (enligt vad jag kunnat se i den här tråden). Hade en bekant som jobbade på Flyinge, och eftersom jag var förtjust i Angard så funderade vi på att betäcka med honom, men blev starkt avrådda just pga hans nervighet (hade tydligen väldigt svårt för nya miljöer och allmänt nervig och spänd i övrigt). Mitt sto var väldigt framåt (men helt orädd), och tänk er en kombination framåt och nerverna utanpå, inget man strävar efter att föda upp precis...

Liknande trådar

S
Avel En lång historia kort - Jag har helt plötsligt ett fullblodsto hemma. Tanken var att sälja henne när hon fått ordning på sina...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: sarabacklund
·
M
Avel Har en fundering på om någon vet om det är möjligt att hitta info om avkommor till ston födda i holland? www.paardenfokken.nl är en bra...
Svar
3
· Visningar
831
Senast: M_Q
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 198
Senast: Eldfuxen
·
Avel Eller… Dags att avsluta min korta karriär som uppfödare? Jag har läst och begrundat ett flertal trådar och nu börjar jag känna mig...
2
Svar
31
· Visningar
2 853
Senast: Flower_Power
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka