Angående nya trafikreglen

EmelieR

Trådstartare
Jag har en liten klurighet...
Jag har tagit lastbilsskörkort för att kunna "rycka in" om det behövs. Detta gör ju att jag inte hade tänkt köra med EGEN lastbil utan vara hjälpchafför. Hur ska jag kunna göra utbildningen? Man ska ju registrera sig med ett fordon?!?!?

Eller jag ska inte kunna hjälpa till nu då? Och om man har den här utbildningen- hjälper den bara till det ekipaget då?

Sv: Angående nya trafikreglen

Ok- så länge jag inte tar betalt- behöver jag den då? Är det bara företaget som behöver den annars? Jag blir inte riktigt klok på reglen faktiskt... kalla mig gärna korkad. Jag har inte lagt ner så mycket tid på att kolla igenom den...

Dels verkar det inte vara helt 100 klart ännu hur allt ska tolkas. Men mycket beror på varför man kör hästen och hur långt.
Om du kör ett företags lastbil även du inte själv får betalt så ska det nog till ett tillstånd för alla transporter med den. I allafall om företaget/ägaren till bilen registerat sig som transportör.
Sedan gäller det inte heller bara hästar utan det gäller alla lantbruksdjur. Men det finns förkortade och något billigare utbildningar för de som bara ska köra med hästar. Den för alla lantbruksdjur är på flera dagar, den för häst är på en dag.

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida om EG 1/2005:

"Registrering av transportör
Varje transportör som transporterar djur i samband med en ekonomisk verksamhet ska vara registrerad hos Jordbruksverket. Registreringen gäller i fem år och kostar 800 kronor.
Om man har annat än hobbyverksamhet - alltså i någon typ av företag räknas det som ekonomisk verksamhet och man ska följa EG 1/2005. Om man sedan behöver tillstånd som transportör avgörs av omfattningen av transporterna.
Undantagna är transporter:
- till veterinär
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km

Har man transporter så att säga mer i företagskonceptet (t ex ofta till tävlingar, inköp/uppfödning/slakt, betäckning etc) det vill säga det blir mer än enstaka transporter, måste man ha transportörstillstånd.

Du måste alltså vara registrerad som transportör när du tar betalt för att köra djur eller regelbundet kör dina egna djur i ett företag.

Transportbolag med flera anställda chaufförer behöver bara registrera själva bolaget.

Den som kör/sköter hästarna behöver ett kompetensbevis från och med 5 januari 2008.
Det är viktigt att ha detta bevis i tid då man åker utomlands, annars kan man kan få böter. Inom Sverige räcker det, vid en kontroll under 2008, att man visar att man är anmäld till en kurs under året."

För din del så är det ju kompetensbeviset som du behöver och ägaren till bilen tillståndet.

Är du medhjälpare i annans fordon räcker kompetensbeviset.

Ska du köra eget ska det visas för miljö och hälsa och så behöver DU ett utdrag från belastningsregistret, så du blir godkänd som transportör och transporten/lastbilen etc godkänd att köra hästar i (...den biten är lite knasig men det pratas om att bilprovningen ska få möjlighet att godkänna transporterna, mycket smidigare...)

Ska gå kursen i januari och när jag ändå håller på ska jag försöka få tid så transporten blir godkänd också. Har företag och ena hästen i företaget, snart även den andra och den betäcks = kommer behöva alla papper.

Men företaget betalar så det är mest tiden som är knepig för mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV