Angående mobbningen i skolorna

Jettan

Trådstartare
Hej alla föräldrar!

Jag är sedan i höstas lärarstuderande. Nu har jag dock börjat tvivla på mitt val av yrke. Jag blir ledsen och mycket upprörd över att höra hur flera av era barn blir behandlade av andra barn i skolan och kanske framförallt hur ni och era barn blir bemötta av skolpersonalen!

Jag har redan nu hunnit med en del praktik och min första upplevelse var mycket positiv och jag kände mig super motiverad. Nu har det gått en tid och jag har hunnit bevittna det ni talar om här; hur riktigt usla en del lärare är.

Min uppfattning om skolan har gått från att vara att det ska bli kul att få komma ut och praktisera det jag har lärt mig till att jag inte vet om jag orkar med det fullständiga hästjobb som skolan verkar vara i behov av.

Jag vill inte komma ut som färdig lärare och "nöja" mig med den medelmåttiga lärarstandarden som verkar finnas; jag vill vara bäst på det jag gör!!!

Senaste skolan började jag min praktik med att höra en idrottlärare skrika i en full korridor till en elev att han "stank som en gammal kärring" (elven hade rökt). :eek::eek: Är det så man ska bemöta sina elever???? (kanske ska tillägga att denna sliskiga medelålders läraren helt uppenbarligen försökte imponera på 14-årig flicka som stod brevid?)

Sedan mattelektion, där läraren var helt omotiverad och eleverna såg ut som om de skulle kunna gå och hänga sig när som helst!

Efter det tyska lektion där läraren endast talade med pojkarna i klassen (flest pojkar, tre flickor). En av flickorna var helt uppenbart mobbad, läraren satte henne att göra grupparbete med de andra två flickorna, som inte ens tittade på henne.... Ingen reaktion från läraren...

Efteråt frågade jag läraren om vad hon hade för uppfattning av klassen och hur hon tyckte undervisningen hade gått. Hennes svar på detta var att klassen var tyst och skötsam och därför hade undervisningen gått bra.

Jag fattar bara inte:confused: Måttet på om undervisningen har gått bra är väl inte om klassen är tyst, utan om eleverna har lärt sig något och kunnat utvecklats???

Det känns bara väldigt jobbigt nu, att få se det från insidan och att höra hur flera av er har det...:( Hur ska lilla jag kunna göra någon skillnad? Hur ska jag som en nykläckt lärare kunna påverka de "gamla rävarna"? Jag känner ändå att det finns behov av att sånna som jag kommer ut i skolan, men hur ska jag orka??? Och som förälder ställer jag mig frågan; hur ska jag kunna lita på att min dotter ska kunna vara trygg i skolan? Hur ska jag kunna lita på att hon verkligen får lära sig på rätt sätt för att få ut maximal kunskap???

Sv: Angående mobbningen i skolorna

Det är väl sådana som du som behövs. Sådana som vill förändra! Även fast du kanske inte kan förändra alla gamla lärare kan du bli en bra lärare och det är mycket värt för eleverna.

Jag förstår dig precis! Jag är i ungefär samma sits, förutom att jag är färdig i juni (och då har jag ändå dragit ut på studierna ett extra år för att jag har "börja-jobba-ångest" :D) Jag tror att vi verkligen måste jobba med att intala oss själva att vi kommer klara det, och att vi behövs i skolan. Men samtidigt vara medvetna om att det inte kommer bli lätt. Jag är övertygad om att det inte är lätt att komma som ny lärare till ett arbetslag där man gör "som man alltid har gjort" och försöka förändra. Men vi kan i alla fall göra vårt allra bästa! Och tänka på att vi är många, även om vi kanske kommer känna oss ensamma.

Det är sånna som du som behövs!
Som SER barnen, HÖR barnen och är villig och beredd att sätta ner foten och säg att NU är det banne mig NOG!!!

Man kunde ju önska att det ingick mer av konflikthanteringskunskap och antimobbningskunskap på lärarutbildningen, så att man redan därifrån får med sig verktyg att använda i mobbningssituationer. Tyvärr är det alltför inriktat på ren ämneskunskap, och ja det är också viktigt. Men kan man inte lösa problem så kan man inte heller nå ut med ämnesundervisning till alla elever...

Jag har gått första året på lärarutbildning innan jag hoppade av, och efter att vi varit på praktik så berättade en av studenterna om just en mobbningssituation som jag reagerade väldigt starkt på. Jag (som själv har mobbats i 6 år) kunde inte knipa igen utan sa upprört något liknande att "HUR sjutton kan man göra så, det påverkar ju barnet i hela livet framöver!". Läraren - som är barnpsykolog i botten - svarade då att "Men sååå farligt är det inte"! Eh, om inte ens en barnpsykolog fattar hur jävla djupa spår av mobbningen som barnet lever med resten av livet, hur ska då blivande lärare förstå hur illa det är???

Fast jag förstår inte riktigt hur något skulle bli bättre av att du hoppar av?

I skolan så bidrar vi ju alla till att forma elevernas vardag. Även om det finns personer som borde ha arbetat med annat så är det ju långt ifrån så att ALLA lärare är dåliga. Det finns ju massor som strävar på varje dag och försöker göra ett så gott arbete som möjligt för att barnen ska få en bra skolgång.

Sedan tror jag ändå att det är lite av en chock att komma ut till verkligheten som lärarstudent eller nyexad lärare. Ens bild av skolan och det man själv kan göra är kanske lite väl sockrad. Faktum är ju ändå att skolklasserna består av barn som kommer från vitt skilda familjer med olika värderingar och vanor. Alla dessa ska samsas i en grupp som inte är vald utan slumpmässigt ihopsvängd. Det är inte en dans på rosor att få det att fungera och hinna se alla, hjälpa alla och få alla att respektera varandra. Det är en utmaning!

När du väl arbetat ett tag hittar du ett sätt att förhålla dig som fungerar. Den kanske inte blir som du helst hade velat och som du först tänkte dig, men man strävar ju ändå mot det ideal man har.

Jag förstår ju att det finns begränsningar för lärare! Personliga, ekonomiska m.m. ingen är ju perfekt! Att det är en utmaning att arbeta som lärare och med barn är ju lite anledningen till att jag är lärarstuderande, jag vill prova, utvecklas, hjälpa elverna och testa nya kunskapsvägar!

Det som skrämer mig är hur LITE skolan är kopplad till verkligheten, och att skolan inte verkar ha förändrats nämnvärt på säkert 20 år, medans resten av världen utvecklas i rasande fart.

Just denna skola, som jag hade oturen att hamna på, är nog ändå något av ett skräck exempel. De har dålig ekonomi, personalbrist och eleverna flyr skolan. Jag kanske är lite trångsynt och moralisk, jag tycker nog ändå att lärarna där kunde göra ett bättre jobb. Under den sk. "mattelektionen" kom jag på ca. 10 olika ideér till hur man skulle kunna försöka öka elevernas motivation och intresse och göra matten rolig, och ingen av dessa ideér kostar någon ting, bara lite fantasi och mod att våga gå utanför ramarna.

Det som ändå är mest sorgligt är ju hur vuxna människor stoppar huvudet i sanden och vägrar se när mobbning pågår. Jag har också blivit utsatt för mobbning, dock ingen längre period, då jag kanske är en av få som faktiskt vågade säga ifrån själv, detta har dock gett mig insikt i vilka spår det sätter i ett hjärta.

Det är ju våra barn, deras framtid det handlar om, och om det inte är värt det bästa, då vill inte jag vara lärare.

Jag tycker definitivt att du ska åka ut till lite fler skolor innan du gör slag i saken! Visst finns det gamla dammiga skolor där väldigt lite hänt, men majoriteten av de skolor jag jobbat på har faktiskt varit väldigt framme på alla sätt och vis. Milsvid från hur jag minns min egen skoltid.

Jag tror dock att det är mindre förändring på högstadiet och mycket, mycket mer på låg- och mellan. Schemabundenheten påverkar förstås i de högre klasserna, det är så mycket som ska klaffa schematekniskt att det är svårt att tänja på tider, jobba tematiskt och låta arbetet ta den tid det tar.
På låg- & mellan så kan man slopa både timplan och tider och man är inte lika många kockar i soppan så att det blir lättare att planera om man vill göra något utanför ramarna.

Så jag tycker inte alls att du ska ge upp och det är inte så att tiden stått stilla i skolan. Det har hänt mycket i de flesta skolor! Leta upp en sådan och ödsla inte mer tid än du måste på ställen som suger musten och livsglädjen ur dig.

Du har en jättechans att påverka och göra något åt saken.
Det bästa du kan göra är att se, uppmärksamma och lyssna på utsatta elever.

Dom flesta lärare kanske bryr sig men orkar inte eller vågar inte ställa krav på eleverna..

Har själv varit mobbad och fått hårtussar utslitna,sparkar,stryp tag,tyst mobbing osv.

Men fick en gång en jätte bra lärare som jävlar i havet fick ordning i klassen efter massa jobb från hans sida...

Gud vad jag önskar att alla ungar någon gång fick ha en sådan lärare som han:love::love:!!!

Han hade ingen lätt klass,men fixade det hur bra som helst....

Vill bara säga tack Gunnar på Östra Stensö skola som jag gick i då...:bow:

Du kan bli en sådan lärare som gör skillnad se till att göra det.....

massa:banana::love: till dig för att du vill

Jag förstår ju att det finns begränsningar för lärare! Personliga, ekonomiska m.m. ingen är ju perfekt! Att det är en utmaning att arbeta som lärare och med barn är ju lite anledningen till att jag är lärarstuderande, jag vill prova, utvecklas, hjälpa elverna och testa nya kunskapsvägar!

HEY, det är ju sånna som dig som behövs som lärare :bow:

Sänder massor med stöd och energi till dig!!!
Fortsätt din utbildning, satsa på att bli den som ändrar på gamla inställningar och attityder så att alla skolor blir fantastiska för både lärare och elever.
Det finns naturligtvis skolor som redan ÄR fantastiska - men det finns skolor som är i behov av förändring, det är där DU behövs ;)

Du är "bara" en, men om du inspirerar en till så är ni två :idea:
Någon måste börja rulla stenen, varför inte du? Jag hejjar på dig!!

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 609
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 945
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 241
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar