Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

nej det är inte alls meningen. han håller inte i något? eller jo, tömmen! det är handstroppen man ser!

Nä okey, jag tänkte det var det som dom skulle visa men aftonhoran har bara gjort ett till korkat reportage mao :grin:

Fel, bilden las in i tråden där vi diskuterade piskning, med frågan, Vad är straffet för detta i ridsport?

Om det är jag som är "Boven", för jag har annars missat den i tråd på trav.

Det kan jag svara på , om piskning av den kalibern förekommer att det blir märken och upphöjningar på hästens rumpa, anmälan till disciplinämnden och sedan beslut troligtvis avstängning en längre tid , troligtvis hade ryttaren blivit utesluten ur klassen i efterhand men det kan jag inte svära på. Det hade upptäckts vid kontrollen som genomförs efter ritten på alla internationella tävlingar som jag skrev om i inlägget högre upp.

Kuriosa i det hela är att kontrollen görs av just den personen som blogginhavaren där bilden visades påstod att hon inte hittade.

Senast ändrad:

Kuriosa i det hela är att kontrollen görs av just den personen som blogginhavaren där bilden visades påstod att hon inte hittade.

Antingen är jag full eller väldigt trög, eller så förklarar du väldigt otydligt?

Vi hade en väldigt känd dressyrryttare som en tid skulle vara något slags underbarn :grin: som var och tävlade på våran klubb när dom hade Grand Prix dressyr, ryttaren var inte nöjd med hästens prestation (att hon själv red som en kratta undgick henne totalt) och straffred hästen efteråt på framridningen. Personer som såg detta anmälde på plats till tävlingsledaren som tog med sig överdomaren till uppstallningen som konstaterade svårt sargade sidor som blödde av ryttarens sporrar.

Jag kan säga att jag var ju själv där och såg ritten dock inte straffridningen men vi var inte många personer kvar på läktaren eller på tävlingsplatsen överhuvudtaget så visst är det så att sådana här saker anmäls direkt.
Det lämnades in till Disciplinnämden och ryttaren blev avstängd i ett par månader på vintern när inga tävlingar fanns :grin:
Fördjävligt rent ut sagt, ryttaren tävlar vidare och har sin hord av fans och beundrare och det skrivs alltid om hennes fina mjuka ritter i Ridsport :angel:

Saker och ting glöms tyvärr lätt bort för att en viss ryttare har bra resultat tävlingsmässigt.

Antingen är jag full eller väldigt trög, eller så förklarar du väldigt otydligt?

Du är nog full ;)

Nä men blogginhavaren påstod att hon skulle anmäla händelsen men visste inte till vem och när hon frågade pressansvarige så sa denne att den personen inte var där just då vilket är just FEI´stewarden och tro mig dom är ALLTID där.

*kl*
Personligen tycker jag inte fel i en gren, ursäktas av att det finns fel i alla andra grenar oxå.

Däremot tycker jag det är respektlös beteende att komma från exv. Dressyr o tala om att trav är rent djurplågeri ect.
Och därför tycker jag inte heller det är konstigt att liknande bilder samt att folk påpekar fel i andra grenar.
För att sen bli tillrättavisad att detta är en travtråd...

Det handlar ju inte om trav i sig, det handlar om en person, en individ, så egentligen borde kanske detta ligga under hästmänniska egentligen??

Jag har inte för avsikt att stampa in i travtråden och peka finger (det har jag andra trådar till :p ) men jag vill gärna förklara vilken kontroll det är på internationella tävlingar som helt enkelt omöjligör piskningar av det här slaget. Eller omöjligör att ryttaren kommer undan med det skall jag säga.

Ungefär som att ingen hade lyckats komma undan med att använda strömning i ett travlopp. Antar jag iallafall.

Ja Fio vad faen gör du i trav tråden, du som är dressyr/hopp/FT människa av formidabel nivå för? :mad:

aldrig att travfolket skulle förekomma i en liknande tråd om DRESSYR. eller liknande! :mad::cool:

:angel:

Jag har inte för avsikt att stampa in i travtråden och peka finger (det har jag andra trådar till :p ) men jag vill gärna förklara vilken kontroll det är på internationella tävlingar som helt enkelt omöjligör piskningar av det här slaget. Eller omöjligör att ryttaren kommer undan med det skall jag säga.

Ungefär som att ingen hade lyckats komma undan med att använda strömning i ett travlopp. Antar jag iallafall.

Det var ett knapplån o hade inget med dig alls att göra :D

Men tack för förklaringen :D

Nä okey, jag tänkte det var det som dom skulle visa men aftonhoran har bara gjort ett till korkat reportage mao :grin:

Just det,precis på samma sätt som bloggerskan gjorde när hon la ut bild med diverse påståenden utan att anmäla.

Well, den talar inte för själv ett piss eftersom det finns en FEI´representant på alla internationella som kontrollerar hästens mun, betsel, ryttarens sporrar, hästens sidor efter avslutad ritt av en tävlingar så är sannoliken ganska minimal att dom har missat alla piskrappen på hästens rumpa.

Nja...
Möjligt att bilden ljuger och att hästen har ramlat in i en gran.
Men faktum kvarstår att kontrollen kanske inte fugerar så bra?

På travsidan finns det massor med brister men även under större ridtävlingar, eller tja, även mindre sådana, så finns det brister.

Läste just i Ridsport en artikel som en veterinär skrivit om sporrar.. Och det var ingen rolig artikel.

Och du kan ju inte sticka under stolen att kanske just dressyren är en sport med många brister då "välkänt namn är bäst"

AM

Men hörrni, tror ni att någon vinner något på att ni tjafsar om vilka som är värst, travsporten eller ridsporten?

Men hörrni, tror ni att någon vinner något på att ni tjafsar om vilka som är värst, travsporten eller ridsporten?

Du får ursäkta Ameo..
Men inläggen från flera på ridsidan gör att man får går i försvarsställning.

Under hela tiden som jag varit medlem i Bukefalos och tidigare kallad för Stallet så har jag då aldrig sett ett liknande "drev"

Hit till travforumet kommer det nu diverse folk och häver ur sig både det ena och det andra.
Det blomstar olika fördomar och vi här som håller på med trav får förklara om och om igen saker till folk som redan bildat sig en uppfattning och har helstängt på och vill inte lyssna på dom som utövar sporten.

Tar enbart som exempel hur en trav-aktiv användare här, Humlan, försöker i 3000 inlägg att förklara hur spö-reglementet fungerar inom travet.
Om och om igen i evighet har Humlan tålamod och förklarar...Det bara rasar in nya ridmänniskor och påstår saker som Humlan redan förklarat.
Folk LÄSER inte trådar utan tänker mer att "nu-ska-dom-fan-få-travdjurplågarna"

Ena ridmänniskan efter den andra fortsätter att på arrogant sätt skita ner hela vår sport.

Detta höll på i forumet Vård (A2 tråden)
Under Hästnyheter (massor med trådar)
Och här på Trav...(flertal trådar)

En liknande diskussion var på väg upp i Dressyforumet.
Nu var det inte 30 travmänniskor som skrev elakheter där nej.
Folk själva hängde ut sporr-bilder m.m..
Ett snyggt hänglås satte stopp för vidare diskussion.

JAg kan ha fel men får den känslan att även här på Buke är det helt fritt fram att häva ur sig spydigheter för travsporten.
Detta då för alla andra gör likaså.
Reklambannern från Djurens Rätt att trav är djurplågeri gör ju inte det hela bättre.

Att folk inom andra sporter ifrågasätter är helt ok.
Att folk frågar är helt ok
Men att folk fördömmer oss allihop är inte ok enligt min mening.

Du skulle banna mig om jag går in på Dressyr ock påstår att dom är "dumma i huvudet"
Du skulle också banna mig om jag går in på Hoppning och påstår att alla dom där är som Schockemöhle (stavning)
Detta skall jag sedan påstå i tusentals inlägg.

Du bannar mig då. Det är jag säker på.

Därför undrar jag varför det är fritt fram att idiotförklara oss inom travet??

AM (ledsnat)

Bra sagt Naffa :bow:
Och jag vill bara tillägga att:

Jag har respekt för många "Motståndare" i dessa trådar o det är dem som debatterar ämnet, som har frågor o synpunkter o debatterar utifrån dem.
Dessa tar oxå till sin info innifrån travet :bow:

Men de som kastar in ett inlägg exv:-Lägg ner travet, det är djurplågeri.
För att sen förvinna o aldrg svara på en fråga
De borde bli bannade från travforumet.:devil:

Sen finns det ju de som bara vill tjaffsa... :grin:

Men så här efter en månad, börjar man bli ganska trött på att förklara samma sak om o om igen, som Naffa säger läser inte folk trådarna, utan vill bara kasta in sin åsikt!!
Och förklarar man då verkligheten, ja då blir man anklagad för att blunda.

Jag tror det är ganska oundvikligt att folk tröttnar på att ta skit o istället börjar med:
-Den utan skuld kan kasta första stenen!

Naffa: :bow:

Det finns rötägg inom alla hästsportgrenar. Dock är det ofta så att rötäggen inom en gren försvarar sitt agerande genom att hacka på en annan gren. Det liksom rättfärdigar (eller mörkar) deras egna beteende. Dock är det inte alla rötägg som gör så men det finns sådana. Och det är också något som förekommer inom all form av sport eller yrken eller vad det nu än är.

Du har PM.

Nja...
Möjligt att bilden ljuger och att hästen har ramlat in i en gran.
Men faktum kvarstår att kontrollen kanske inte fugerar så bra?

På travsidan finns det massor med brister men även under större ridtävlingar, eller tja, även mindre sådana, så finns det brister.

Läste just i Ridsport en artikel som en veterinär skrivit om sporrar.. Och det var ingen rolig artikel.

Och du kan ju inte sticka under stolen att kanske just dressyren är en sport med många brister då "välkänt namn är bäst"

AM

Alltså så fort ryttaren lämnat banan så MÅSTE dom gå till FEI´stewarden för kontroll , alltså DEN kontrollen går inte att undvika. Stewarden står precis utanför banan så dom kommer inte förbi där och INGEN människa får röra varken ryttare eller häst innan stewarden har gjort sin kontroll. Detta är alltså internationella tävlingar som Globen. Det finns alltså INGEN som helst möjlighet att det var märken av ett spö på rumpan.

På nationella tävlingar som jag pratade om när jag talade om den ryttaren som blev anmäld för sargning så är det inte så, alltså det finns ingen kontroll, inte heller en veterinär utan där får man helt enkelt förlita sig på att privatpersoner/medtävlare anmäler om dom ser något sådant.

*KL* Återgår till ämnet, för det va väl Trav det handlade om och sportens dolda djurplågeri??

Helmuts metod sprider sig över världen

Citat: Människan springer fortare när hon är rädd. Precis likadant är det med hästen, berättar Helmut. Det är därför många travhästar pressar sig hårt för att klämma ur den allra sista farten. De är rädda för ryttaren eller kusken.

Nytt citat: Tvååringar som ingen vill köpa går till slakt, säger Helmut.

Länk: http://www.kkuriren.se/kkuriren/sta...&avdelning_1=106&avdelning_2=133&t=3562769592

Källa: Kkuriren.se

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama