Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Mer naturligt fortare t.o.m. eftersom det är hästens högsta naturliga flycktgångart.

Jag får inte ihop logiken.

Vilket påstående stämmer enligt dig?

* En travhäst som pressas för hårt tappar rytmiken och "försvarar" sig med galopp

*En travhäst kan pressas över sitt max i gångarten trav

Jag får inte ihop logiken.

Det logiska:confused: eller i alla fall naturliga för alla hästar är att deras högsta flycktgångart är galopp.

Alla hästmänniskor ser det som logiskt.

Ex: Jag kan skrämma skiten ur en naturtravare (vilket inte hitills har presenterats i tråden) och på ett eller annat sätt få den att "fly" i sin "naturliga" travgång i max 360 meter i optimala 56 km/tim.

Jag kan göra samma sak med en galoppis (gräshoppa) och den kommer fly i drygt 70km/tim på samma sträcka utana att behöva ta till en gångart som för travaren klassas som "fel" gångart.

Sedan har vi ju det där med att "balancera" bort hältor, (till viss del) likväl balansera bort hältor med övrig utrustning.

Det mest ärliga för hästens välbefinnande vore väl att starta i tävlingsmässigt skick med fyra ex, lika skor eller helt barfota, öppet huvudlag som under loppet inte kan ändras liksom deras hörsel.

Bäst av allt vore väl om travet även införde som ridsporten har inom hoppning, pisken får under inga omständigheter använas mer än vid "lätt korrigering" och max två ggr under tävlingen och aldrig vinklas upp mer än max 45 grader mot axelhöjd.

Det mest ärliga för hästens välbefinnande vore väl att starta i tävlingsmässigt skick med fyra ex, lika skor
Varför skulle detta vara bäst? *nyfiken*
Hästens fram o bakhovar har ju olika rörelsemönster, vilket gör att det bästa vore att ha en balans på skor som passar hästens aktion.

Ett exempel är Thomas Nilsson, som står i TV4s program och säger att det inte förekommer i modern tid!

Skulle du frågat mig innan detta, så hade jag antagligen svarat samma.
Jag skulle nog sagt att det finns säkert nå pucko, men det är nog ovanligt.

Det hade varit min tro, inte ett försvar.

Men men, det finns alltid folk till allt tydligen och Tomas Nilsson har ju uppenbarligen fel eftersom en o annan erkänt att de sysslat med det.

Men jag ska sluta svara på dina inlägg, de ger ändå inget för du verkar inte stå för dem.
I mina ögon är du ett troll :devil:

Sagt det förut och säger det igen..
Ignoreraknappen rensar ut dom mest korkade inläggen :angel:

Och du Humlan..åter en gång så beundrar jag ditt tålamod att "så på Hälleberget" som vi säger här hemma :bow:

AM

Det logiska:confused: eller i alla fall naturliga för alla hästar är att deras högsta flycktgångart är galopp.

Alla hästmänniskor ser det som logiskt.

Jag bad om logik och fick svammel!

Du påstår å ena sidan att alla hästars naturliga flyktgångart är galopp.
(Jag läser därmed in att travhästen travar i höga hastigheter av tvång)
Å den andra sidan kan man stressa och skrämma en travhäst i sken/panik i just gångarten trav...

Men om en travhäst skräms i sken så lär den ju inte hålla sig till trav enligt dig ty det är onaturligt för den och alla vet att galopp är alla hästars flyktgångart?
Men sen så kan man uppenbarligen skrämma dem till skentrav i a f..:confused:

Jag må vara dum men jag förstår faktiskt inte.
Med risk för att låta som en papegoja:
Logiken för mig är att OM du pressar en häst i gångarten trav -vilken ras den än må tillhöra- så kommer den att gå över i galopp när rytmiken och rörelseapparaten inte tillåter en högre hastighet.
För tex. en fjording så sker "ombytet" till galopp ganska omgående. För en varmblodig travare kommer den senare.
Varför det kommer senare för en travare är just för att de har travet som en "naturlig" gångart och det är därför vi tävlar i trav och inte i galopp med våra hästar.

Människan är av naturen ett genvägsväsen och skulle hästarna haft lättare för att galoppera framför vagn så är jag helt övertygad om att sporten, avelsinriktningen och utrustningen skulle ha sett annorlunda ut! ;)
Det är trots allt en hastighetssport där snabbast vinner.

Om du kikar på de hästar som inte går att få ner i trav utan blir diskade, det är sällan som de orkar galoppera runt banan.

Ex: Jag kan skrämma skiten ur en naturtravare (vilket inte hitills har presenterats i tråden) och på ett eller annat sätt få den att "fly" i sin "naturliga" travgång i max 360 meter i optimala 56 km/tim.

*Har du sett filmen där en fransk topptravare sträcker ut på sandstranden?

*Jag antar att ditt "Jag kan skrämma skiten ur en naturtravare (vilket inte hitills har presenterats i tråden) och på ett eller annat sätt få den att "fly" i sin "naturliga" travgång i max 360 meter i optimala 56 km/tim." är en egenhändigt komponerad historia som helt saknar grund så att be om en källhänvisning är väl meningslöst?

Jag kan göra samma sak med en galoppis (gräshoppa) och den kommer fly i drygt 70km/tim på samma sträcka utana att behöva ta till en gångart som för travaren klassas som "fel" gångart.

Jag vet inte alls vad det här surrandet ska bevisa.
Om jag har förstått det hela rätt så menar du att du kan skrämma en galoppör utan att behöva ta till en gångart som för travaren klassas som fel".
För att undvika missförstånd, är det galopp du talar om?
Eller är det trav?

Om det ÄR galopp du svammlar om så för att göra en korrekt jämförelse så får du ta en galoppör och en travare och skrämma skiten ur båda två för att se vem av dem som kommer upp i snabbast hastighet!
Jag skulle bli förvånad om den varmblodiga travaren kan hålla jämna galoppsteg med galoppören hur panikslagen den än må vara.
Så vad bevisar dina siffror?
Återigen, vart vill du komma?

Sedan har vi ju det där med att "balancera" bort hältor, (till viss del) likväl balansera bort hältor med övrig utrustning.

Balansera bort hältor?
Balansera en häst är för att optimera dess rörelsemönster just för att undvika hältor som en felbalanserad häst kan drabbas av!
Du pratar ju emot dig själv!

Det mest ärliga för hästens välbefinnande vore väl att starta i tävlingsmässigt skick med fyra ex, lika skor eller helt barfota, öppet huvudlag som under loppet inte kan ändras liksom deras hörsel.

Var det inte bla Djurens Rätt som påstod att barfotakörning var ett djurplågeri? Hovar som blöder osv..
Hur man än gör inom travet så gör man uppenbarligen fel..

Som en sista fråga så vill jag veta vad du tror händer om man skrämmer "skiten ur sin häst" mitt under ett pågående travlopp?
Tror du att man kan skrämma den till flykt samtidigt som den ska kunna korrigeras med milimeterprecision med hästar framför, bakom, innan- och utanför?

solvalla-olycka_808145w.jpg

*kl*

En travare flyr aldrig i trav utan precis som alla andra hästar så flyr den i galopp :cool:

den där bilden har inget med grisfösare att göra.

jobbade själv den dagen det loppet sändes. Jaris sulky gick sönder och han kastade sig in på innerplan, sen vad som hände men den andra vet jag inte, antar att de hakade fast å sen blev det kaos....

Knapplån

Är det inte snart dax att starta en ny tråd Travhästar VS Ridhästar? Där kan alla kasta hur mycket skit som helst på varandras hästinriktning och anklaga alla till höger och vänster för diverse metoder, lägga in fotomontage osv osv.

En riktigt bra idé tycker jag !
Fast jag skulle inte veta vilken fot jag själv skulle stå på....
Gillar ponnysarna, kommer från en halvblods-uppfödande och ridande familj, har haft araber som jag visat och ridit i western, har nu travare som vi kör och rider dressyr med och så tanterna som är avelsston-skogsmullar-och kel-tanter....

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

En travare flyr aldrig i trav utan precis som alla andra hästar så flyr den i galopp :cool:

:rofl::rofl::rofl:
Nehej :confused:
Det kanske beror på vad den flyr ifrån...för mina kan allt ladda i väg i fullt trav om dom ser t ex en älg eller nåt

vad är 1.04 i kmhastighet..för det kan dom ju ladda iväg några hundra meter....
det tror jag knappatst ett hbl eller fbl klarar av

En travare flyr aldrig i trav utan precis som alla andra hästar så flyr den i galopp
detta var det som besvarades

I max 56 km då, i galopp kan det lätt bli 70 km.:rofl:

56 km motsvarar ungefär 1.09. En travhäst kan gå MYCKET fortare än så i TRAV. Se Marthas svar t ex. Världsrekordet på en hel distans (alltså under ett helt lopp) ligger en bra bit under 1.09.

56 km motsvarar ungefär 1.09. En travhäst kan gå MYCKET fortare än så i TRAV. Se Marthas svar t ex. Världsrekordet på en hel distans (alltså under ett helt lopp) ligger en bra bit under 1.09.

Passgångare är ju ÄNNU snabbare. Vad är världsrekordet där? Vet någon vad 1,04 motsvarar för hastighet? Skulle vara intressant att veta:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka