Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Ursprungligen postat av coari
Det logiska eller i alla fall naturliga för alla hästar är att deras högsta flycktgångart är galopp.

Alla hästmänniskor ser det som logiskt.

Det har du rätt i, från första början är det ju så. Men vi vet ju alla att travhästar är farmavlade just för det ändamålet att använda traven så naturligt och FRAMGÅNGSRIKT som möjligt. Jag tror inte personligen att en häst som flyr tänker på vilken gångart den använder eller vilket som går fortast. Och eftersom att travhästen är avlad, tränad och hela tiden tillsagd och tillrättavisad till att använda just gångarten trav så är det ju inte helt osannolikt att den också flyr i den gångarten för att det ligger närmast.

Skulle en häst, verkligen fly på allvar, så blir det en vansinnes galopp, i ca 500 m innan den överhuvudtaget kollar vad faran var..

Skulle en häst, verkligen fly på allvar, så blir det en vansinnes galopp, i ca 500 m innan den överhuvudtaget kollar vad faran var..

Finns nog få hästar som flyr så på allvar i detta landet iallafall....för även om mina hästar blir rädda för ex en älg, så nog drar dom en repa med full trav..innan dom stannar och tittar vad det är och mina hagar är inte 500 m.
Tror faktiskt aldrig jag sett en häst så rädd att det går full fart....
...som får mig att tänka på en gammal goding vars namn var Mustard...som av nån anledning hamnade utanför sin hage, sprang upp till banan, sprang sina 2000 meter o h vände upp och joggade till stallet i lugn takt...:D
Det kan man kalla travavel det :rofl::rofl:

Det finns trav hästar som knappt kan galopper över huvud taget,och dom hästarna flyr i trav.

...som får mig att tänka på en gammal goding vars namn var Mustard...som av nån anledning hamnade utanför sin hage, sprang upp till banan, sprang sina 2000 meter o h vände upp och joggade till stallet i lugn takt...:D

Vad skönt det måste vara med hästar som tränar sig själva,bara att släppa lös dom!:D:D

:rofl: :rofl:

Håller med martha där, det finns lixom inte så mycket varken yta eller rovdjur på det sättet att fly för i det här landet idag. Och även om så skulle vara så håller jag iallafall fortfarande fast vid att vissa travhästar nog använder (av ren reflex) trav iställer för galopp när dem flyr från något. Finns säkert de som galopperar också, men säkert inte alla.

Tappade en ettåring en gång som skulle in från hagen.
Han blev livrädd för linan och skentravade runt, runt i hagen.
Tror det är väldigt individuellt vilken gångart de väljer när de blir rädda.

Det finns rovdjur här,både varg och björn. Och det kan jag lova dig, de travhästar hon som blivit skrämda av dem har flytt i galopp.

Jag hade varg på min gård .t om en som gick inne i hagen men hästarna reagerade inte ens.....Björn skulle dom nog bli rädda för.( inte goop då :D ...eller kanske ....)

Det tråkiga med den här diskussionen är att ingen kommer kunna överbevisa den andra, för ingen har ju gjort en undersökning (vad jag vet) över vilken gångart en travhäst oftast flyr i.

Min uppfattning och egen erfaraenhet av de travhästar jag sett skrämda eller fly är egentligen varken den ena eller den andra, jag tror som blivit sagt tidigare att det är mycket induviduellt och beroende på tillfälle vilken gångart det blir. Men jag tror absolut att de förkommer att de flyr i trav. Inte bara galopp som vissa påstår.

Hihi, hästarna verkar ha varit "rädda för" Björn idag, han vann ju 3 lopp:D

Och publiksiffran var hög, 5 200! tyder på att folk verkar att gilla att titta på travet, det kan man ju förstå, fina välmusklade hästar som endast har en uppgift, att trava framåt på en ovalbana.

Kan egentligen inte finnas någon enklare uppgift för en häst.

Hihi, hästarna verkar ha varit "rädda för" Björn idag, han vann ju 3 lopp:D

Och publiksiffran var hög, 5 200! tyder på att folk verkar att gilla att titta på travet, det kan man ju förstå, fina välmusklade hästar som endast har en uppgift, att trava framåt på en ovalbana.

Kan egentligen inte finnas någon enklare uppgift för en häst.

Ja, han är fantastisk :love:
skcikade ett sms till honom förut och han svarade med en "gla gubbe" o Tack....

*kl*
Jag har skenat med travare 2 gånger.
1a gången under sadel, i trav. Den enda gången hon tog galopp var i snäva kurvor, annars var det trav.

2a gången, med vagn i galopp.
Jag kastade mig ur efter 100m då hästen var totalt panikslagen o det fanns inget att göra.

:rofl::rofl::rofl:
Nehej :confused:
Det kanske beror på vad den flyr ifrån...för mina kan allt ladda i väg i fullt trav om dom ser t ex en älg eller nåt

För mig är att fly att man inte kan styra hästen för den är så rädd så det kvittar vad man gör den bara springer ;) och då brukar även travare rulla över i galopp och ge järnet ;) iallafall dom har har träffat på :)

aha, skena menar du.......

Hmm, ja enl vissa här så skentravar ju våra hästar på banan då dom är så rädda o nervösa...så allt är ju relativt :D

aha, skena menar du.......

Hmm, ja enl vissa här så skentravar ju våra hästar på banan då dom är så rädda o nervösa...så allt är ju relativt :D

:D en travare som går för fullt skenar inte även om vissa som inte håller på med trav inte fattar att de kan gå så fort utan att vara nervösa utan många älskar att kuta så snabbt de bara kan i TRAV :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka