Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Att sitta på en travare som sticker för en i fullt trav är inte heller så trevligt men inte skulle jag kalla det sken trots att det går fort.... ;)

:D en travare som går för fullt skenar inte även om vissa som inte håller på med trav inte fattar att de kan gå så fort utan att vara nervösa utan många älskar att kuta så snabbt de bara kan i TRAV :D

:bow::bow:

Travare koncentrerar sig för det mesta och är oerhört focuserade när de travar järnet, tvärtemot att skena. :)

Det är lite roligt att iaktta hästarna i hagen. Har min gamla märr inackorderad sedan flera år i ett stall med enbart ridhästar. När de drar sina repor i hagarna, brukar min hålla täten. I trav. De andra galopperar. Min märr galopperar bara om hon blir satt ur balans. Om man tittar på unghästarna, är det samma sak där. Min travare travar, halvbloden galopperar. Förrutom min sista... Han galopperade mest när han lekte. Har en underbar episod inspelad med kameran när han leker med ett welsh-ponnyföl. Ponnyfölet travade enbart, min galopperade enbart:D När han sedan började träna framför vagn, galopperade han gärna när han inte orkade hålla sig i trav. Kort galopp, och han gjorde även snygga galoppombyten:eek::love::D Nu när han har fått upp styrka och kondis, är han nästan lika travsäker som sin mamma...

På nationella tävlingar finns ingen kontroll och det är där det förekommer mer oegentligheter än på internationella tävlingar. Publiken består oftast av "klubben för inbördes beundran" samt "brunnäsornas förening" vilket minimerar risken för anmälningar och gör det fritt fram för ryttare att göra vad de vill. Det skulle behövas fler medlemmar ur föreningen "kniven i ryggen" i publiken för att ge lite mer jämnvikt. Och då pratar jag om dressyren.

I hoppningen är "kniven i ryggen" något över-representerad. Bl.a. finns kungen för denna i det närmaste alltid på plats. Väl synlig och mycket hörd. Det ger en något ökad förhöjning av rapportering samtidigt som det också bidrar till en hel del medecinering av olagliga preparat.

Hmm låter sannolikt.

Travsporten är i princip självförsörjande medans ridsporten dras med stora förluster och är beroende av almosor från ATG samt sponsorer. Detta banar väg för en så globalt välkänd åkomma, kallad avundsjuka. Avundsjuka gör att människan beter sig riktigt illa och kastar då gärna sten i glashus. Helst innan de sopat rent framför egen dörr.

Ju mer framgångsrik man är desto mer rykten och skitsnack får man dras med. Oavsett karriär.

Precis jag skulle vilja se hur mycket ridsport det skulle finnas kvar om man stängde travet.

Bara för att understryka kontrollen inom dressyren en gång till...

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=93647

Heike Kemmer diskad

MECHELEN, BELGIEN: Den tyska OS-bronsmedaljören Heike Kemmer diskvalificerades vid gårdagens världscupkür i Mechelen.

Anledningen var att hennes häst Royal Rubin blödde från munnen. Orsaken till att hästen blödde är okänd, det skriver ridehesten,com.

FEI:s regler säger att om det syns blod i hästens mun innebär det omedelbar diskvalificering.

Heike Kemmer och Royal Rubin ligger nia i världscupen efter tävlingarna i Mechelen.

Precis jag skulle vilja se hur mycket ridsport det skulle finnas kvar om man stängde travet.

Påverkan skulle nog inte vara så stor som du tror, mer intressant isf är hur mycket travsport som skulle finnas kvar om man stängde spelmöjligheten.:grin:

Och inte bara det, de lättaste klasserna, tänk om de belönades med en liten rosett och en piggborste, undrar hur många som skulle hålla på då?:cool:

Påverkan skulle nog inte vara så stor som du tror, mer intressant isf är hur mycket travsport som skulle finnas kvar om man stängde spelmöjligheten.:grin:

Och inte bara det, de lättaste klasserna, tänk om de belönades med en liten rosett och en piggborste, undrar hur många som skulle hålla på då?:cool:

Inte många,nej!
Men vart vill du komma med det här inlägget??

Nu tävlar ju även vår lägsta nivå på samma stora banor som eliten.

Men jag tror att skulle travet läggas ner, skulle folk fortfarande tävla mot varandra i trav, dock då inte på stora banor o definitivt inte i samma utsträckning.

Sen ligger det ju massor av arbete bakom en travhäst, oavsett nivå.
Vi kan inte lalla runt lite i skogen o sen tävla ens på låg nivå.
Det är ju lite skillnad mot en ridhäst som med lite träning klarar sig runt en bana på lätt nivå eller ett dressyr program på lätt nivå.
Så frågan är väl hur många som skulle tycka det var mödan värt om tävlingsmöjlighetern försvann.

Skulle prispengarna försvinna, skulle proffsen försvinna.
Men hobby skulle nog leva vidare, precis som alla annan hästsport.

Skandinavium i våras 2007, en av hästarna blev diskade efter ett halvt varv på dressyrbanan. Blod från munnen.

Jag är nyfiken, har man bedömt att blodet oftast kommer från felaktigt bett, hård hand o smärta eller ser det bara illa ut?

När en travare blöder ut munnen så är det i de flesta fall pga. att den bitit sig i tungan eller kinden.
Alltså har inget med bett att göra?
Är det skillnad på ridhästen? *Nyfiken*

:rofl::rofl: Gud så sött, årets segerrikaste kusk i vinnarcirkel med en liten rosa piggbortse på bild i "fackpressen" :p:p

Jag är nyfiken, har man bedömt att blodet oftast kommer från felaktigt bett, hård hand o smärta eller ser det bara illa ut?

När en travare blöder ut munnen så är det i de flesta fall pga. att den bitit sig i tungan eller kinden.
Alltså har inget med bett att göra?
Är det skillnad på ridhästen? *Nyfiken*

Bett har det väl med att göra, den har ju bitit sig.. Ställ frågan till din kompis, den galne Albanien för han borde veta efter bildbevis.

Nu e det bara en tidsfråga innan det kommer bildbevis på blödande hovar efter barfotakörning där man gjort en "missbedömning"

Är det banans fel oxå??

Bett har det väl med att göra, den har ju bitit sig.. Ställ frågan till din kompis, den galne Albanien för han borde veta efter bildbevis.

Nu e det bara en tidsfråga innan det kommer bildbevis på blödande hovar efter barfotakörning där man gjort en "missbedömning"

Är det banans fel oxå??

Vad har bettet med att det biter sig själv att göra??:confused:

Undrar fortfarande varför balansen vore bäst med lika skor på alla fötter?

Vilken kompis?? Känner ingen Alban?

Som vanligt undrar jag vad du svammlar om?? :confused::confused::confused:

Är det banans fel oxå??

Vad har bettet med att det biter sig själv att göra??:confused:

Undrar fortfarande varför balansen vore bäst med lika skor på alla fötter?

Vilken kompis?? Känner ingen Alban?

Som vanligt undrar jag vad du svammlar om?? :confused::confused::confused:

Jag undrar oxå vad h*n svamlar om :confused:

Är det banans fel oxå??

Om du tycker att trav är en sådan hemsk sport,så undrar jag vad du gör i denna tråd?Försöker du omvända oss?Den galne Albanen har ett namn,så använd det är du snäll så folk förstår vad du menar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka