Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

då ska du nog ta och läsa tråden lite noggrannare, på tal om att saxa lösryckta citat.
den tråden består av en trave ungar som "hört en bekants bekant på en blogg" och då finns det skäl att inte hänga ut personen som dömd, precis som här eller hur ? :angel: Vad jag vet bryter det tillochmed mot forum reglerna. Skillnaden med denna tråd är väl att ÅS faktisk har en konkret anmälan på sig eller hur : ) Men visst, om du vill vränga och vrida så går det utmärkt att saxa det citatet och förvränga det - go ahead bara.
Om du i övrigt läser mina nedan inlägg hur jag ställer mig till djurplågeri och oschyssta metoder inom vilken hästsport gren det än må vara, så lär du fatta galoppen lite bättre.

Hoppsan Kerstin!! Det var inte min mening att göra dig arg jag bara retades lite då du utryckligen skrev att du ALDRIG skulle försvara övergrepp inom din gren om det uppkom beskyllningar.

Sen är det väl förhoppningsvis så att det skall vara ungefär samma att bli beskylld och att bli anmäld. Skillnaden kommer väl efter utredning och fällande dom? Vem som helst kan bli anmäld för precis vad som helst.
Om sedan utredning leder till rättegång och rättegången till dom då är man en brottsling. Inte förr.
Det finns en väldig massa rök utan eld här i världen.

Och jag har aldrig sagt att någon sport är värre? Jag tycker jag sa att idioters metoder inte skall tillskrivas en hel diceplin.
Jag tycker varken en piskad dressyr häst eller en anklagade tränare i trav gör att hela sporten är ful o dålig?

Det var inte du som skrev det. Jag svarade "pettsson" som skrivit det. Jag tycker inte heller en hel sport ska klä skott för vad ett fåtal gör. Men det ska lyftas fram för hästarnas skull. Djuren ska inte behöva lida pga dessa korkade människor.

rötäggen ska bort oavsett gren!
[/QUOTE]
Där är vi helt överens. Jag skrev tidigare i tråden att jag hoppas det blir en granskning av hästsportens alla grenar. Det finns fula och hemska träningsmetoder inom alla grenar och jag hoppas det kommer fram. För visst går det att få bra tävlingsresultat genom att använda oetiska träningsmetoder. Hästarna gör det de ska men inte av glädje utan för att de har lärt sig att göra det. (genom att undvika smärta tex)
Vilken typ av hästtävling man åker och tittar på så finns det alltid ett antal ekipage där det inte existerar samspel.

Senast ändrad:

Det finns en bild alltså bildbevis!
I ÅS fall så tyckte folk att det var konstigt att ingen fotat när (OM)han körde med grisfösare.I de här fallet som diskuterades på dressyr sidan finns det foto taget,och det kan/bör varken du eller jag avgöra om det är äkta eller inte.
Sen ska jag erkänna att jag inte läst hela den tråden på dressyr!

vad spännande din definition är. Om du anser att bilden är bildbevis så har du ju bestämt dig för att ryttaren i den tråden som är anklagad av en bukefalosare är skyldig eller hur? När i själva verket bilden kan tyda på diverse olika saker och ingen vet?
Jag vill peka på detta därför att det är samma som diskuteras i denna tråd. ÅS har en mer konkret anmälan på sig, men han är fortfarande inte dömd. Jag har argumenterat i denna tråden mot de som säger sig vara förvissade om att han är oskyldig. Jag har inte sagt att han är skyldig. Förstår du vad det är jag säger nu? Läs gärna hela dressyr tråden också!

Hoppsan Kerstin!! Det var inte min mening att göra dig arg jag bara retades lite då du utryckligen skrev att du ALDRIG skulle försvara övergrepp inom din gren om det uppkom beskyllningar.

Sen är det väl förhoppningsvis så att det skall vara ungefär samma att bli beskylld och att bli anmäld. Skillnaden kommer väl efter utredning och fällande dom? Vem som helst kan bli anmäld för precis vad som helst.
Om sedan utredning leder till rättegång och rättegången till dom då är man en brottsling. Inte förr.
Det finns en väldig massa rök utan eld här i världen.

Nix, jag skrev att jag aldrig skulle komma på tanken att försvara ngn sorts misshandel av djur oavsett vilken hästsport gren det må vara. Jag skrev inte att jag skulle köpa varenda beskyllning, men om det uppdagas att ngn är skyldig så skiter jag i vilken gren de tillhör, då ska de med rätta åka dit så det bara visslar om det, och när det gäller hoppning och dressyr önskar jag att fler åkte dit än de gör. Om det uppstod en beskyllning med konkreta fakta bakom skulle jag granska det kritiskt. Men inte om det startades en tråd på buke som enda underlägg att "jag har hört att".

Ni kan ju tänka er ramaskriet om jag startade en tråd där jag sa att "jag har minsann hört att xxxx travtränare gjort xxxx mot sin häst. : ) Eller om jag skrev "jag bor granne med xxx hoppryttare och har hört/sett att" Satan i gatan vad det skulle inte bara ryka då utan även brinna : )

Senast ändrad:

Ni kan ju tänka er ramaskriet om jag startade en tråd där jag sa att "jag har minsann hört att xxxx travtränare gjort xxxx mot sin häst. : ) Eller om jag skrev "jag bor granne med xxx hoppryttare och har hört/sett att" Satan i gatan vad det skulle inte bara ryka då utan även brinna : )

Kanske ett kort tag tills tråden togs bort eftersom den skulle klassas som förtal.

vad spännande din definition är. Om du anser att bilden är bildbevis så har du ju bestämt dig för att ryttaren i den tråden som är anklagad av en bukefalosare är skyldig eller hur? När i själva verket bilden kan tyda på diverse olika saker och ingen vet?
Jag vill peka på detta därför att det är samma som diskuteras i denna tråd. ÅS har en mer konkret anmälan på sig, men han är fortfarande inte dömd. Jag har argumenterat i denna tråden mot de som säger sig vara förvissade om att han är oskyldig. Jag har inte sagt att han är skyldig. Förstår du vad det är jag säger nu? Läs gärna hela dressyr tråden också!

Om du läser vad jag skrev i tidigare inlägg,om bilden är äkta eller inte kan eller bör varken du eller jag avgöra.Men det finns en bild,vilket inte fans i ÅS fall!
Och Angående ryttaren på bilden så har inte du en aning om jag tycker att hon är skyldig eller inte så sluta att dra egna slutsatser!

Jag måste nog faktiskt säga som "ridsportare" dessutom att jag tycker ridsporten är MINST ekvivalent till travet när det gäller sånt här. Jag kan tillochmed se att ridsporten faktiskt kommer undan med mer än travet gör i många bemärkelser. Fler ridsport verksamma sitter hemma på sin egen gårdsplan och har mindre gransking, mindre exponering och mindre folk omkring sig, och då är det lätt att komma undan med diverse. Jag säger detta av egen erfarenhet som vittne till åtskilliga saker som varken är lagliga eller acceptabla.

Jag har varit på ett flertal hopptävlingar runt omkring och förvånade mig mycket av att se hur otroligt trötta många hästar vart efter en runda (alltså innan omhoppning).
Dom flåsar och pustar som våra hästar gör efter ett lopp:confused::confused: varför?

Såg även för ett tag sedan en häst som uppenbart var halt. Jag påpekade detta för ansvariga på plats blev jag idiot förklarad direkt.

Kan någon förklara detta för mig?

Dock kan jag säga att dom flesta hästarna såg bra ut o fina i hull men mycket varierande psyke många rusade runt i uppvärmningen medan andra var lunga och harmoniska och arbetade lätt och fint. Tycker nog man skulle ta en titt på hur en vanlig tävling på en liten ridklubb på landsbygden går till lika noga som vi blir granskade inom travet.

Skillnaden dock är att våran "lägsta" klass är en elitserie i sig.

I rättvisans namn.

att travet väcker fler rubriker är naturligt som jag ser det, det är pengar på spel och fler av "allmänheten" har därmed ett intresse, om än ett egenintresse från början , av det hela. självklart spelar pengarna som ligger i sporten och som berör gemene man på ett helt annat sätt än övriga ridsport grenar, stor roll!

Precis ridsporten är oftast enbart närmast sörjande till dom som tävlar som tittar på inte x antal miljoner på tv och internet. Dessutom så finns det så vitt jag vet någon som helst koll på om vem hästen faktiskt är på en ridtävling.
Kan man anmäla Johanna Johansson på Kalle anka?
Eller finns det en riktig ID kontroll på en klubb tävling?

kl

Tja, visst har programmen fått genomslagskraft...

http://www.shv.org/aktuellt.html

Blir lite trött. Brevet som sådant är rätt ok formulerat men det finns ju en del saker som jag tycker känns lite galet. Dessutom visar det faktum att det är mot travsporten ENDAST ett sådant brev formuleras just att det nu är officiellt att traventusiasterna är de som misshandlar hästar värst. Eller något.

Varför inte skriva liknande brev till ridsportsförbundet?

Jag har varit på ett flertal hopptävlingar runt omkring och förvånade mig mycket av att se hur otroligt trötta många hästar vart efter en runda (alltså innan omhoppning).
Dom flåsar och pustar som våra hästar gör efter ett lopp:confused::confused: varför?
Kan bara tala för vår egen hopp-ponny. Hon flåsar aldrig efter en hopprunda, varken efter grund eller omhoppning. Hon blir inte ens svettig!
Såg även för ett tag sedan en häst som uppenbart var halt. Jag påpekade detta för ansvariga på plats blev jag idiot förklarad direkt.
På alla regionala tävlingar görs alltid en individuell besiktning innan. Hästen kanske blev halt efter besiktningen?, men man bör självklart säga till veterinären på plats, om nu ryttaren inte själv märker att hästen är halt.

Dock kan jag säga att dom flesta hästarna såg bra ut o fina i hull men mycket varierande psyke många rusade runt i uppvärmningen medan andra var lunga och harmoniska och arbetade lätt och fint. Tycker nog man skulle ta en titt på hur en vanlig tävling på en liten ridklubb på landsbygden går till lika noga som vi blir granskade inom travet.
Menar du att man borde granska hästarnas olika temperament ?

Precis ridsporten är oftast enbart närmast sörjande till dom som tävlar som tittar på inte x antal miljoner på tv och internet. Dessutom så finns det så vitt jag vet någon som helst koll på om vem hästen faktiskt är på en ridtävling.
Kan man anmäla Johanna Johansson på Kalle anka?
Eller finns det en riktig ID kontroll på en klubb tävling?
Alla ponnyer är chipmärkta och har pass på tävling så det går inte att komma med vilken ponny som helst, dessutom ska alla ponnyer på regionaltävling ha ponnylicnes och även mätinyg även på klubbnivå. Dessutom måste ju ryttaren ha en ryttarlicens. Vaccinationsintyg är också obligatoriskt för att få starta! Man får ej lasta ur hästen innan man visat dessa papper!

Kan tillägga att om våran hoppeponny skulle vara flåsig och verka trött skulle hon defititivt vara allvarligt sjuk, och vi skulle direkt stryka henne och åka hem och kontakta veterinär.

kl

Tja, visst har programmen fått genomslagskraft...

http://www.shv.org/aktuellt.html

Blir lite trött. Brevet som sådant är rätt ok formulerat men det finns ju en del saker som jag tycker känns lite galet. Dessutom visar det faktum att det är mot travsporten ENDAST ett sådant brev formuleras just att det nu är officiellt att traventusiasterna är de som misshandlar hästar värst. Eller något.

Varför inte skriva liknande brev till ridsportsförbundet?

Känns som Ordförande i svenska hästens värn svalde kall faktas program med hull och hår.

Varför inte skriva liknande brev till ridsportsförbundet? Håller med, vad ska de ha spö till tex.....

Det många tycks glömma bort är att de saker som kan ge böter är så mkt mer än bara spödrivning..

Det var inte du som skrev det. Jag svarade "pettsson" som skrivit det. Jag tycker inte heller en hel sport ska klä skott för vad ett fåtal gör. Men det ska lyftas fram för hästarnas skull. Djuren ska inte behöva lida pga dessa korkade människor.

Missförståndet ligger i att du råka använda min knapp :)

Kan någon förklara detta för mig?

Skillnaden dock är att våran "lägsta" klass är en elitserie i sig.

Nu framgår det tydligt vilka som är amatörer inom Svensk Travsport.

En vältränad travare är både mkt "varmare" och har högre andning redan efter första värmningen än vad "Era hästar gör efter ett lopp".

Jag har personligen mer än en gång för en amatör påpekat hur olämpligt det är vid aktuell start att "rycka skorna" och köra barfota. När dom efter lopp kom in halta med blödande hovar och jag poängterade att dom va uppenbart halta så blev även jag idiotförklarad.

Ditt Citat: Dock kan jag säga att dom flesta hästarna såg bra ut o fina i hull men mycket varierande psyke många rusade runt i uppvärmningen medan andra var lunga och harmoniska och arbetade lätt och fint.

Mitt svar är att det är precis så som det fungerar inom travet oxå.

Slutligen: Travets lägsta klass är absolut ingen "elitserie" i sig mer än ridsportens "blåbärs serie" och att deras deltagare även där anser sig tävla i den lägsta "elit serien".

Två saker:

1. Blanda inte in galopp,Ridsport i denna diskution utan ta det på rätt underforum.

2. Blanda inte ihop dagens Travsport, utan förstök se skillnaden på amatör och Proffs även om jag har förståelse för att många har svårt för det.:angel:

2.

*kl o ch OT*

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=27155
Jag blir lite frågande till detta?
Brukar det inte vara en j*vla ordning i stora proffstall??
Är det misstänkt på något sätt??

Skulle de komma till oss, skulle de iallafall finna ordning o reda oavsett om de ringt innan eller inte? :confused:

Faktum är att jag tycker det är lågt att komma med sådana uttalande över huvud taget!!!:cool:Bara att strö mer salt i såret.
Vem strävar inte efter att ha ordning och reda i stallet,det trodde jag alla gjorde!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka