Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Faktum är att jag tycker det är lågt att komma med sådana uttalande över huvud taget!!!:cool:Bara att strö mer salt i såret.
Vem strävar inte efter att ha ordning och reda i stallet,det trodde jag alla gjorde!?

Jo, det var vad jag reagerade på? Vilket konstigt utalande?
Är det verkligen misstänkt att man vi ett besök finner stallet välstädat o att allt är i sin ordning?

Jag kan tänka mig att t ex Stig H skulle vara starkt misstänkt för kosntigheter, för varje gång jag besäkt det stallet så har det då varit en pedantisk ordning?

Jo, det var vad jag reagerade på? Vilket konstigt utalande?
Är det verkligen misstänkt att man vi ett besök finner stallet välstädat o att allt är i sin ordning?

Jag kan tänka mig att t ex Stig H skulle vara starkt misstänkt för kosntigheter, för varje gång jag besäkt det stallet så har det då varit en pedantisk ordning?

Ja,och jag kan tänka mig vilken kaos det skulle var om det inte var ordning i så stora stall!

Som namnbytet på busligan. :D Det kommer ju förändra mkt?

Det kommer det givetvis inte, men jag kan ändå tycka att det låter lite illa med busligan... "bus" är ju något för det mesta helt harmlöst och lite skojbetonat. Nu finns det ju drösvis med orsaker till bestraffningar såvitt jag förstått - allt från att inte haft reglementsenliga kläder till allvarliga saker... och visst finns det sådant som skulle kunna betecknas som bus men kanske vore ett allvarligare namn ett sätt att faktiskt visa att det inte handlar om skämt och att kuskar är "busiga" utan att de begår felaktigheter.

Just det kändes både lite löjeväckande och lite tänkvärt faktiskt.

Om du läser vad jag skrev i tidigare inlägg,om bilden är äkta eller inte kan eller bör varken du eller jag avgöra.Men det finns en bild,vilket inte fans i ÅS fall!
Och Angående ryttaren på bilden så har inte du en aning om jag tycker att hon är skyldig eller inte så sluta att dra egna slutsatser!

Nej precis, så varför använder du den dressyr tråden till att påvisa att jag skulle försvara dressyrsporten "trots" att det finns en bild?
den tråden har en bild, och ett påstående. Utan vittnen, inklusive banpersonal, domare och hundratals andra.
ÅS har inga bilder, men en anmälan och 2 vittnen samt idoga rykten och ett antal anonyma vittnen. det handlar ju om att du lägger en personlig värdering i vilken typ av vittnesmål/bevis som spelar störst roll. Den rollen tror jag inte du ska ta på dig, utan låta domstol bedöma, och isåfall ska du även avstå från att försöka illustrera att mina argument på ngt sätt skulle vara mindre legitima än dina runt ämnet.

ingendela är rätt att döma i en tråd på bukefalos - men inte heller kanske fria som oskyldiga helt och hållet, eller hur?

jag drar inga egna slutsatser om dig, som du inte själv presenterat, det var du som använde dressyrtråden för att påstå att jag har en annan "take" beroende på vilken sport det handlar om - vilket är helt befängt och även tydligt utifrån de inlägg jag skrivit.

skulle du anse det legitimt och skäligt, ÅS blev dömd utifrån en bild, utan anmälan och utan vittnen?

Senast ändrad:

*kl o ch OT*

http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=27155
Jag blir lite frågande till detta?
Brukar det inte vara en j*vla ordning i stora proffstall??
Är det misstänkt på något sätt??

Skulle de komma till oss, skulle de iallafall finna ordning o reda oavsett om de ringt innan eller inte? :confused:

På mitt gamla jobb hade vi iaf alltid ordning, krattat utanför stallinfarterna, ordning på gångarna, selkammare, foderladan, tvättstugan/torkrum, personalrum mm då grundprincipen var att det skulle se BRA ut när/om oanmälda besökare ev dök upp. Såsom hästägare, blivande hästägare, nyfikna besökare mfl. Då var vi 11 personer att ta hand om våra gångar & ansvars områden. Började en "sacka" märktes det direkt.

Men iofs, att vi hade rent & snyggt var väl för att dölja de 2 doping skandaler vi hade 2 år på raken...

Åker man till den nu öde gården med bara 8 hästar ståendes där & en amatör som "sköter om" gården blir man deprimerad :crazy:

Nej precis, så varför använder du den dressyr tråden till att skriva att jag försvarar dressyrsporten "trots" att det finns en bild?
den tråden har en bild, och ett påstående. Utan vittnen, inklusive banpersonal, domare och hundratals andra.
ÅS har inga bilder, men en anmälan och 2 vittnen samt idoga rykten och ett antal anonyma vittnen.

ingendela är rätt att döma i en tråd på bukefalos - men inte heller kanske fria som oskyldiga helt och hållet, eller hur?

jag drar inga egna slutsatser om dig, som du inte själv presenterat, det var du som använde dressyrtråden för att påstå att jag har en annan "take" beroende på vilken sport det handlar om - vilket är helt befängt och även tydligt utifrån de inlägg jag skrivit.

skulle du vilja att ÅS blev dömd utifrån en bild, utan anmälan och utan vittnen?
Jag har aldrig påstått varken det en eller det andra om dig,det är vad du påstår.Jag är inte rätt person att döma,hellre fri än fälla heter det ju!
Jag väntar nog tills rättegången varit.

Jag har personligen mer än en gång för en amatör påpekat hur olämpligt det är vid aktuell start att "rycka skorna" och köra barfota. När dom efter lopp kom in halta med blödande hovar och jag poängterade att dom va uppenbart halta så blev även jag idiotförklarad.
Anser du att det alltid är olämpligt att köra barfota i lopp, eller bara när hästen inte har tillräckligt med hov för det?

kl

Tja, visst har programmen fått genomslagskraft...

http://www.shv.org/aktuellt.html

Blir lite trött. Brevet som sådant är rätt ok formulerat men det finns ju en del saker som jag tycker känns lite galet. Dessutom visar det faktum att det är mot travsporten ENDAST ett sådant brev formuleras just att det nu är officiellt att traventusiasterna är de som misshandlar hästar värst. Eller något.

Varför inte skriva liknande brev till ridsportsförbundet?

För att det skulle inte spela någon som helst roll....
Detta som SHV visar är ett prov på deras totala okunskap i hästkapplöpningar.

Kan bara tala för vår egen hopp-ponny. Hon flåsar aldrig efter en hopprunda, varken efter grund eller omhoppning. Hon blir inte ens svettig!

Bra då är din ponny en av dom som är vältränade för det den skall göra dock är inte detta fallet med 100% av alla som tävlar. En mindre ju större häst det handlar om.

På alla regionala tävlingar görs alltid en individuell besiktning innan. Hästen kanske blev halt efter besiktningen?, men man bör självklart säga till veterinären på plats, om nu ryttaren inte själv märker att hästen är halt.

Vet inte om det var en regional tävling jag var på men de som hade ansvaret för tävlingen sa bara att dom inte tyckte hästen var halt. Då jag förklarade att jag tävlar travare skrattade hon bara och gick därifrån.

Menar du att man borde granska hästarnas olika temperament ?

Ja när det handlar om djurskydd så måste en häst vara någorlunda lugn och harmonisk för att kunna tävla.
Jag tycker att en häst som rusar runt som en galning med en liten tjej på ryggen som sliter o drar för att få kontroll på hästen inte borde få starta och hoppa över hinder. Skicka hem hästen och ägaren med några ord om att få hästen lugnare innan den är välkommen tillbaka.
(p.s. Jag vet att jag kommer så shit för detta men jag bryr mig inte)

Alla ponnyer är chipmärkta och har pass på tävling så det går inte att komma med vilken ponny som helst, dessutom ska alla ponnyer på regionaltävling ha ponnylicnes och även mätinyg även på klubbnivå. Dessutom måste ju ryttaren ha en ryttarlicens. Vaccinationsintyg är också obligatoriskt för att få starta! Man får ej lasta ur hästen innan man visat dessa papper!

Okey hur är det med större hästar?

Bra att ponny klassen är chipmärkt. Men inte många stora hästar har chip. Hur gör man då?

Nu framgår det tydligt vilka som är amatörer inom Svensk Travsport.

En vältränad travare är både mkt "varmare" och har högre andning redan efter första värmningen än vad "Era hästar gör efter ett lopp".

Vad menar du med första värming?

Jag värmer då aldrig mina hästar mer än en gång. Max 3-5 varv i lugnt tempo om jag inte vill prova någon ny utrustning som jag inte kunnat prova hemma.

Jag har personligen mer än en gång för en amatör påpekat hur olämpligt det är vid aktuell start att "rycka skorna" och köra barfota. När dom efter lopp kom in halta med blödande hovar och jag poängterade att dom va uppenbart halta så blev även jag idiotförklarad.

Pratade jag om utrustning?
Nej jag påpekade att hästen inte var juste för dagen. Om den har trampat på en sten eller något allvarligare är för någon människa omöjligt att säga. Men hästen var uppenbart halt och skulle i alla fall fått gå en framridning för veterinär innan start. Detta händer många gånger inom travet s.k extra provstart.
Efter ett lopp/tävling kan alla vara "efterkloka" och att säga till någon efter ett lopp;
Du din häst e halt.

Då hade nog även jag idiotförklarat den personen.

Ditt Citat: Dock kan jag säga att dom flesta hästarna såg bra ut o fina i hull men mycket varierande psyke många rusade runt i uppvärmningen medan andra var lunga och harmoniska och arbetade lätt och fint.

Mitt svar är att det är precis så som det fungerar inom travet oxå.

Jag har då inte sett många travhästar som rusar runt på ovalerna i värmning.
I lopp är det såklart en annan sak då är det nerverna som spelar in med.

Slutligen: Travets lägsta klass är absolut ingen "elitserie" i sig mer än ridsportens "blåbärs serie" och att deras deltagare även där anser sig tävla i den lägsta "elit serien".

Öhh vilken verklighet lever du i?
Vi tävlar om 12000-20000 kronor i lägsta serien.
Vi granskas lika hårt i lägsta serien som om det vore elitloppet.
Det är lika hårt i lägsta serien som i den högsta hästarna måste springa i stortsett samma tider i alla klasser. (dock ej som i elitklassen)
Vi tävlar inte bara för skoj skull med brunte i hagen bakom huset. En travhäst startar inte i sportens mening för skoj skull.
För att ens få starta i trav måste hästen gå ett "lopp" i tävlings tempo.

Man skulle kunna jämföra travet med hockeyn där lägsta klassen är svenska elitserien och högsta är OS.(något dålig jämförelse men klockan är 4 på morgonen)

2. Blanda inte ihop dagens Travsport, utan förstök se skillnaden på amatör och Proffs även om jag har förståelse för att många har svårt för det.:angel:

Hmm ja du våra kära "proffs" som står ute på den gård där jag är verksam har tillsammans inte kört in mer pengar än de amatörer som står där vad kan detta bero på?(på många fler hästar dessutom)
Att dom inte borde vara proffs kanske?
Att bara för att dom inte har ett litet (a) efter sitt namn skulle dom vara så otroligt mycket bättre än vad vi amatörer är?
Nä ta dig en stärkande kopp kaffe så kan vi fortsätta imorrn. :love::idea:

Hmm ja du våra kära "proffs" som står ute på den gård där jag är verksam har tillsammans inte kört in mer pengar än de amatörer som står där vad kan detta bero på?(på många fler hästar dessutom)
Att dom inte borde vara proffs kanske?
Att bara för att dom inte har ett litet (a) efter sitt namn skulle dom vara så otroligt mycket bättre än vad vi amatörer är?
Nä ta dig en stärkande kopp kaffe så kan vi fortsätta imorrn. :love::idea:

Lite OT, men jag är bara tvungen att nämna Kent Knutsson, som snart inte längre är amatör...

är inte det märkligt?

Många verkar ju veta om att det finns inom travet eller ifa HAR funnits...
är det är konstigt att ÅS inte ställer upp i intervjuer?
är det inte konstigt att han behöver den advokaten han har anlitat?

rent mjöl i påsen någon :cool:

Varför ska han göra det?

Blir man anklagad för något är man inte det minsta skyldig att, som det ändå hade blivit här, gå ut och försvara sig.

Nu har jag sett halva programmet och jag blir än mer osäker på iaf det ena vittnet när hon i TV säger att hon slutade hos ÅS p.g.a elfösningen, det är inte sant så vitt jag vet,det fanns en anledning, iom att hon påstår det hon påstår, blir hon iaf mindre trovärdig i mina ögon.:cool:

Sedan kan jag tycka att det inte heller är trovärdigt att anmäla ÅS efter så många år. Om hon nu slutade för att han använde grisfösare, då får hon sannerligen anmäla då, och om hon nu, under alla de år som hon arbetade där mådde så dåligt av grisfösningsmetoden, då borde det redan börjat gro en tanke om anmälan och hon borde skaffat någon form av något bevis, hur svårt kan det vara att ta kort på specialselen?

det är inte med tanke på vittnet jag skriver sådär. utan att många inom travet verkar säga "det där är ju allmänt känt" osv, lite skrämmande...

är inte det märkligt?

rent mjöl i påsen någon :cool:

Varför sitta här och spekulera?
Till ÅS försvar så kan jag säga att jag skulle göra likadant.
Jag kan vända på det och säga varför skulle ÅS ställa upp i en intervju.
I folkets ögon är han ju redan dömd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka