Sv: Angående Kalla Faktas program....
Nu framgår det tydligt vilka som är amatörer inom Svensk Travsport.
En vältränad travare är både mkt "varmare" och har högre andning redan efter första värmningen än vad "Era hästar gör efter ett lopp".
Vad menar du med första värming?
Jag värmer då aldrig mina hästar mer än en gång. Max 3-5 varv i lugnt tempo om jag inte vill prova någon ny utrustning som jag inte kunnat prova hemma.
Jag har personligen mer än en gång för en amatör påpekat hur olämpligt det är vid aktuell start att "rycka skorna" och köra barfota. När dom efter lopp kom in halta med blödande hovar och jag poängterade att dom va uppenbart halta så blev även jag idiotförklarad.
Pratade jag om utrustning?
Nej jag påpekade att hästen inte var juste för dagen. Om den har trampat på en sten eller något allvarligare är för någon människa omöjligt att säga. Men hästen var uppenbart halt och skulle i alla fall fått gå en framridning för veterinär innan start. Detta händer många gånger inom travet s.k extra provstart.
Efter ett lopp/tävling kan alla vara "efterkloka" och att säga till någon efter ett lopp;
Du din häst e halt.
Då hade nog även jag idiotförklarat den personen.
Ditt Citat: Dock kan jag säga att dom flesta hästarna såg bra ut o fina i hull men mycket varierande psyke många rusade runt i uppvärmningen medan andra var lunga och harmoniska och arbetade lätt och fint.
Mitt svar är att det är precis så som det fungerar inom travet oxå.
Jag har då inte sett många travhästar som rusar runt på ovalerna i värmning.
I lopp är det såklart en annan sak då är det nerverna som spelar in med.
Slutligen: Travets lägsta klass är absolut ingen "elitserie" i sig mer än ridsportens "blåbärs serie" och att deras deltagare även där anser sig tävla i den lägsta "elit serien".
Öhh vilken verklighet lever du i?
Vi tävlar om 12000-20000 kronor i lägsta serien.
Vi granskas lika hårt i lägsta serien som om det vore elitloppet.
Det är lika hårt i lägsta serien som i den högsta hästarna måste springa i stortsett samma tider i alla klasser. (dock ej som i elitklassen)
Vi tävlar inte bara för skoj skull med brunte i hagen bakom huset. En travhäst startar inte i sportens mening för skoj skull.
För att ens få starta i trav måste hästen gå ett "lopp" i tävlings tempo.
Man skulle kunna jämföra travet med hockeyn där lägsta klassen är svenska elitserien och högsta är OS.(något dålig jämförelse men klockan är 4 på morgonen)
2. Blanda inte ihop dagens Travsport, utan förstök se skillnaden på amatör och Proffs även om jag har förståelse för att många har svårt för det.
Hmm ja du våra kära "proffs" som står ute på den gård där jag är verksam har tillsammans inte kört in mer pengar än de amatörer som står där vad kan detta bero på?(på många fler hästar dessutom)
Att dom inte borde vara proffs kanske?
Att bara för att dom inte har ett litet (a) efter sitt namn skulle dom vara så otroligt mycket bättre än vad vi amatörer är?
Nä ta dig en stärkande kopp kaffe så kan vi fortsätta imorrn.