Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

KL till Ladan:

Personligen sittre jag i denna stundoch skriver en insändare om just tävlingar i främst dressyr. Det om något är förskräckligt gammalmodigt och som du skriver: likt en 1500-tals tortyrkammare. Vilken utrustning är tillåten där? För en sak ska jag säga dig, observera att jag själv "tillhör" den här delen av hästsport, det är skrämmande att sporten inte har utvecklats mer än den gjort!
Om min häst rids i en, låt säga, Tree Free sadel, får jag inte lovatt stlla upp i tävlingen. Jag måste alltså ha en bomsadel även om min häst inte trivs i den. Om min häst rids bäst på låt säga rak Applebett får jag inte vara med om jag inte byter ut det, om min häst inte uppskattar att ridas med sporrar får jag inte lov att vara med om jg inte vill ha dem. Hade det inte sett bättre ut om det varit tvärt om?

Så alla grenar inom hästsporten har allt sina spöken, som nåon sa, börja rota i de grenarna så får du se vad du hittar. Mina erfarenheter från travet är enbart goda. Bra utrustning och allsidig träning har eftersträvats. Bra resultat har det gett också.

Lite konstigt då att du i en tråd om saken verkar väldigt förvånad o i en annan börjar med att kasta skit på AD för händelsen som inte har med saken att göra.
PL
Nu fattar jag inte alls??
Hur hör dessa saker ihop? :confused:

Jag kastade inte skit på AD, jag sa jag hört han skulle bli polisanmäld för det han kritiserades för.

Vad var jag förvånad över??
Har hänvisat till en tråd jag skapade -05 om träna med el...

Men jag fattar inget av ditt inlägg alls nu??
Du får förklara så ska jag svara bättre ;)

Jag tycker att du ska låta utredningen visa vad som verkligen har hänt och sen låta domstolen döma.
Det finns garanterat massor med detaljer som du inte har en aning om, oavsett om dessa detaljer kommer fria eller fälla i slutänden!

Det är just dessa "folkets domar" som gör att det blir så himla fel och som skulle kunna göra att en oskyldig framgångsrik tränare tvingas lägga ner sin rörelse.

Oavsett vad Du/Ni tror om skuldfrågan, så vore det trevligt att slippa se någon dömd på förhand innan en rättegång.

Mja, fast jag dömer ingen i mitt inlägg egentligen. Det var då inte menat så åtminstone, sedan kan man ju uppfatat saker hur som helst. Vad jag menar är att om detta är sant får Åke ta sina konsekvenser, vilket utvisas så småningom antar jag? Angående den personliga tragedin svarade jag utifrån att den skulle inträda om han blir dömd, då får han skylla sig jälv enligt mig. Sedan kan man ju hoppas att ÅKe är oskyldig och att han efter detta inte behöver få gliringar om vad som påstods.
Det är möjligt att jag är otydlig men jag vill göra klart för dig att jag är en av dem som INTE dömer Åke i förhand, däremot svarar jag på inlägg i tråden.

Saxat från travnet:

Bender försvarar
Åke Svanstedt
Skriv ut denna sida

(travnet.se torsdag 18 dec 2008 11:10)
Karl Erik Bender och Åke Svanstedt.
Foto: Tommy Andersson/ALN

I TV4 i går trädde två före detta anställda fram och anklagade Åke Svanstedt för att ha använt ottillåtna träningsmetoder. Svanstedts storhästägare Karl Erik Bender är dock helt övertygad om att metoderna inte använts på hans hästar.

I går lämnade Jordbruksverket in en åtalsanmälan mot Åke Svanstedt gällande misstankarna om otillåtna träningsmetoder. Senare på kvällen trädde två före detta anställda hos Axevallatränaren, Disa Zetterman och Tomas Pettersson, fram i TV4:s program Kvällsöppet med Ekdal och anklagade Svanstedt för att så kallade ”grisfösare” använts på hästar hos den före detta arbetsgivaren.

– De hästar som jag haft hos Åke kan jag med hundraprocentig säkerhet säga att de här metoderna inte använts på. De kan helt enkelt inte haft någon möjlighet till det, säger Karl Erik Bender som är en av Svanstedts största hästägare till travnet.se.

Svanstedts största hästägare
Benders Gidde Palema vinner Elitloppet 2004.
Foto: Mats Hansson/ALN

Bender, mannen bakom Stuteri Palema och ägare till världsstjärnan och Elitloppsvinnaren Gidde Palema har i många år varit en av Åke Svanstedts största hästägare. De misstankar som nu riktas mot tränare är något som han ställer sig helt främmande inför.

– Jag har tidigare pratat med Gidde Palemas skötare om det här och hon kan gå i ed att det aldrig skett något, då skulle hon sett det. Ingen av den övriga personalen som jag frågat har heller någonsin sett något och om jag förstått det rätt så har de två som nu trätt fram inte heller sett något mer än att hästarna haft en annorlunda utselning.

Själv konfronterat Svanstedt

Det har länge florerat rykten om att Åke Svanstedt använts sig av metoderna och Karl Erik Bender har konfronterat honom själv i ämnet.

– Vi åker ofta bil tillsammans till tävlingarna och vi har då diskuterat det här och han har sagt att han absolut aldrig gjort något sådant. Jag tror inte det finns någon tillstymmelse av sanning i det här utan det är några som vill hämnas på Åke, säger han.

Karl Erik Bender tycker att det hela är tråkigt både för honom och för Åke Svanstedt men har i dagsläget inga som helst planer att förändra något i samarbetet de båda emellan.

– Så länge det inte bygger på något mer än lösa påståenden så förändras inget för min del. Men det är väldigt tråkigt såklart, det nämns aldrig något om Gidde Palema längre men nu är han helt plötsligt med varje gång i teverutan när det handlar om det här, säger Karl Erik Bender.

Ja,det kan jag tycka!
Det står att vittnen ska höras,men ÅS då har inte han någon talan alls?

Personligen tycker jag det är väldigt konstigt att de bara kan stänga av honom så där?

Mycket märkligt?

Har någon ens skänkt tanken att de kan ha mycket uppgifter i detta fall? Uppgifter som måste utredas, och därefter kan man ställa frågan till vederbörande. Det är väl bättre att låta detta få bli ordentligt gjort, istället för att hafsa igenom det halvhjärtat och inte ens varit i närheten av sanningen.

Har någon ens skänkt tanken att de kan ha mycket uppgifter i detta fall? Uppgifter som måste utredas, och därefter kan man ställa frågan till vederbörande. Det är väl bättre att låta detta få bli ordentligt gjort, istället för att hafsa igenom det halvhjärtat och inte ens varit i närheten av sanningen.

Men,det är väl självklart att det måste utredas,det är inte ens det,de är frågan om.Det jag reagerade på var att vittnen skulle förhöras men inte ett ord om att ÅS skulle förhöras.Dessutom blir ÅS avstängd av STC innan han ens är dömd.

Varför, man undrar bara varför. Ska man ens behöva lägga sin tid på att försvara travsporten? Under mina 40år i branchen har jag trots att jag jobbat åt kända och mindre kända tränare, inte någonsin upplevt någon form av djurplågeri!
Att träna en travhäst innebär att träna upp en toppidrottare. Med allt vad det innebär i fråga om träning foder och "feel well".

Jag har hört skojas om att man ska använda "grisfösare" på lata hästar, men det har snarare varit ett uttryck, en ett medel.Jag har aldrig någonsin sett någon använda det i praktisk bemärkelse.

Jag har varit i ridbranchen, och stött på betydligt värre och vidrigare medel. Tänker inte ventilera det här och nu, men ska travsporten fortsätta att beskrivas som smutsig och schasskig, kommer jag nog att presentera mina erfarenheter.

Det va ju inte utan att man lade sig till sängs igårkväll med en klump i magen. Och VARFÖR skall vi som sköter och tränar våra hästar, med mer omtänksamhet en vad, iallafall jag, sköter våra barn, behöva känna en sådan oro?

Detta har iallafall givit mig ett litet hopp, i mörkret...

http://stefanhagberg.blogspot.com/2008/12/ekdals-trollerihatt.html

Men,det är väl självklart att det måste utredas,det är inte ens det,de är frågan om.Det jag reagerade på var att vittnen skulle förhöras men inte ett ord om att ÅS skulle förhöras.Dessutom blir ÅS avstängd av STC innan han ens är dömd.

Om man inte utreder och förhör dessa vittnen, kan det ju bli oerhört svårt att ställa några frågor alls till ÅS. Varför man stänger av, kan bara STC svara på. Möjligen är anklagelserna väldigt tydliga, eller så vill man skydda ÅS.

Vi har stängt av Åke Svanstedt med omedelbar verkan. Avstängningen är till tisdagen den 23 december. Det gör vi för att under dessa dagar fördjupa oss i utredningen. Sätta oss ner med vittnena och prata och diskutera. Det är ett körförbud, för att få mer fakta på bordet. Vi har meddelat hans advokat att han är avstängd.

– Vet ni något och inte har vågat komma fram, hör av er till oss på STC så vi får det med oss, vädjade Ulf Hörnberg i TV4

Detta är anledningen varför man stänger av Åke

Jag har varit i ridbranchen, och stött på betydligt värre och vidrigare medel. Tänker inte ventilera det här och nu, men ska travsporten fortsätta att beskrivas som smutsig och schasskig, kommer jag nog att presentera mina erfarenheter.

Och här någonstans blev ditt inlägg väldigt barnsligt, om inte jag får så ska ingen annan heller få.;)

Själv har jag ett förflutet inom travet, och skulle väl i princip kunna säga samma sak. Dock är det oerhört många år sedan, och det som förekom då finns inte idag.:eek:

Skönt att jag är barnslig...Trots åldern..
Jo jag är så förbannad över detta förtal av travet, så min tanke blev att dra fram all skit inom djursporten, för att förtalet om travet skall blekna...Barnsligt va...

Och allvarligt,det är rätt det du säger,om inte jag får, ska ingen annan få

:rofl::rofl:

det borde alla läsa! Synd och skam hur man gör sitt yttersta för att rädda Kalla Faktas ansikte och hur man i och med detta försöker smutskasta travsporten (för i grund och botten känns det som att det är det man är ute efter...) och så kommer folk hit till travsidan och undrar varför vi blir upprörda....:eek:

Ja,dessutom är det folk som inte kan ett skvatt om trav som kommer med pekpinnen.

Ja?
Men jag tycker det är märkligt att han blir avstängd under tiden, känns inte som oskyldig tills brott bevisats, utan att han är skyldig?
Kan de inte utreda saken ordentligt om han kör lopp lixom?

Men dte kanske är normalt att de gör så?
TYckte bara det var märkligt.

Ja,dessutom är det folk som inte kan ett skvatt om trav som kommer med pekpinnen.

precis! och när man själv kommer från ridsporten till travsporten vet man ju hur det står till med kunnandet och fördommarna där....:crazy:

Ja?
Men jag tycker det är märkligt att han blir avstängd under tiden, känns inte som oskyldig tills brott bevisats, utan att han är skyldig?
Kan de inte utreda saken ordentligt om han kör lopp lixom?

Men dte kanske är normalt att de gör så?
TYckte bara det var märkligt.

Jag tror det är standard att STC stänger av vid undersökning, så det gäller nog inte bara i detta enskilda fall...

Om man inte utreder och förhör dessa vittnen, kan det ju bli oerhört svårt att ställa några frågor alls till ÅS. Varför man stänger av, kan bara STC svara på. Möjligen är anklagelserna väldigt tydliga, eller så vill man skydda ÅS.

Det är själv klart att alla som vill och vågar kliva fram och berätta ska förhöras.
ju fler dess tå bättre(om det finns fler).Jag har aldrig på ståt något annat.

--------------------------------------------------------------------------------

Vi har stängt av Åke Svanstedt med omedelbar verkan. Avstängningen är till tisdagen den 23 december. Det gör vi för att under dessa dagar fördjupa oss i utredningen. Sätta oss ner med vittnena och prata och diskutera. Det är ett körförbud, för att få mer fakta på bordet. Vi har meddelat hans advokat att han är avstängd.

För att fördjupa sig i utredningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka