Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Mm...fast det är störigt att trav och travfolk blir uthängda när det finns lika många plågade dressyr,hopp och fälttävlanshästar, hundar, katter och grisar! Kanske mer!

Det är skillnad på att piska och på att använda pisken, tänk på det.

Att korrigera/lätt driva på en häst med spö/pisk är något som jag och andra kommer att fortsätta med.

Jag har aldrig utsatt hästar för "ett helvete" trots att jag använder dessa hjälpmedel.

Bra sagt.:bow:

Fast i såfall är de inte tillåtna på tävling. Inget som säger att de är förbjudna på träning.
Men jag ska ge mig nu eftersom det faller ur ämnet.

NU avslutar vi diskussionern om huruvida sporrar med trissor är tillåtna eller inte, det har inte med TRAV att göra ändå!
Fler kommentarer om detta kommer raderas.

Jag välkomnar också en granskning av hur DJUR har det i vårt land. Oavsett ras och disciplin. Och jag håller med dig om att det blir olyckligt när allt fokus sätts på en disciplin.

I grunden är det ju så att det är "djurplågeri" att hålla djur fångna. Det är inte naturligt för en häst att gå i en hage när den är "gjord för" att ströva mellan fem och tio mil per dag i olika miljöer. Så kan man hålla på i oändlighet. Men å andra sidan skulle knappast hästar förekomma i någon större mängd i vårt land om vi släppte våra kusar fria. Alla diskussioner om djurskydd måste någonstans hitta en rimlig nivå.

Jag personligen kan till exempel anse att jag inte är djurplågare trots att jag har slagit min häst flera gånger. Minns särskilt en gång när jag dammade till honom med en rasp över ändan. Och nej, jag anser inte att jag gjorde fel. Hästen väger nästan 900 kg och hade pressat upp mig i en boxvägg så att jag knappt kunde andas och inte ens nådde ner till golvet med fötterna. I det läget tvekade jag inte kan jag säga. Hästar tillrättavisar varandra rätt bryskt också och så länge vi inte blir bryskare än nödvändigt tycker jag inte att det är helt fel att ta till samma metoder. Det finns dock alltid bättre lösningar än våld på sikt - min häst har till exempel slutat pressa fast mig mot boxväggar efter en massa träning och när vi åtminstone delvis löst "ledarskapsfrågan" eller vad man ska kalla det. Men då, i det läget tog jag till våld och skäms inte över det.

I travtävlingar känns det inte befogat att SLÅ hästen med spö, springer inte hästen frivilligt så gör den inte. Däremot kan man givetvis driva med mer försiktiga "påpetningar" utan att det bör förbjudas tycker jag. En diskussion kring detta tycker jag är helt klart på sin plats.

Vi har valt att hålla djur med allt vad det innebär. Det innebär framför allt ett ansvar gentemot djuren och vi skall givetvis inom rimliga gränser göra allt för att djuren ska ha det bra. I det ingår förstås även att granska metoder och enskilda utövare men det blir sorgligt fel om man fokuserar allt på bara en disciplin.

Kram till er alla från maratonskriverskan!

Bra skrivet låter som en mycket vettig person i mina öron.
:banana:djurplågaren;):banana:

Vi har för många hästar, men jag kan inte skicka iväg hur som helst. För mycket känslor inblandade i mina Damer. Så vad gör vi stollar (jag & Dotern) när vi står där med för många? Jo, vi hyr ett stall så vi har 2. Det var 1 häst för mycket, 7 hästar, 6 boxar. Så hur ser det ut i dag ? 13 boxar, 12 hästar. Tjänar vi pengar på dom? :rofl::rofl::rofl:
Inte ett skit!
6 tanter, 2 föl (som vi helt inte vill skiljas från), 2 tävlingshästar som i vår regi sprungit in 1800:- på 2 år, och så Todden (hingsten) som snart kommer hem.
Att sen få skit slängt i ansiktet att vi bara är ute efter att tjäna pengar, spöar fram hästarna till seger osv känns som ett satans påhopp.

precis man tjänar oftast inte så mycket pengar på hästar om man inte har den maximala maximala turen.

Jag håller med dig.
Fast för mig finns det värre saker inom travet än att korrigera en häst med spöt,
Tex,när kuskarna medvetet kör över benen på hästarna för att få en bättre position i loppen har själv råkat ut för det.

Detta skulle det införas Italienska regler då de böter (borde vara ett 4de pris) betalas av hästägaren till den hästägaren som fick sina chanser spolierade. :bump:

*kl*

Jag har läst in mig mer om programmet, samt en hel del som stått utanför buke och jag förundras av VAD som egentligen händer där bakom de stängda dörrarna.

Före detta hästskötare/lärlingar som kommer ut med vittnesmål, sen är de sambos, de har/haft hästar som hamnat hos Å.S efter de misslyckats. En säger att de slutat på eget bevåg, nästa att de fått sparken och den tredje att de fick välja själv att gå eller få sparken. Allt är en enda soppa som man inte kan reda ut med de få uppgifterna som går att ta reda på via internet/tidningar/folk som känner folk.

Visst är det intressant att spekulera och se hur folk ställer sig i olika situationer. Efter Kalla faktas program ansåg jag att alla anklagelser mot Å.S bara var bullshit, idag vet jag inte vad jag ska tro, men som sagt det låter jag åklagarmyndigheten ta hand om att utreda, det behöver inte jag göra och vill inte heller eftersom jag saknar så mycket fakta i det här läget, men jag läser gärna och följer hur det utvecklas (att det sen är ett heltidsarbete i sig är en annan femma).

Jag förstår att alla som håller på med trav känner sig påhoppade av de "förståsigpåare" som kommer in här och anklagar alla inom travet för att vara djurplågare. Jag har aldrig ägt en travhäst, jag är dressyrryttare ut i fingerspetsarna, men främst av allt är jag, vilket jag hoppas fler är, hästmänniska, som är nyfiken och vill lära mig saker innan jag vågar uttala mig om saker. Jag har också en gång i tiden tyckt att "hua, en massa utrustning, de hästarna kan inte må bra, de tvingas till att springa blablabla". Men när jag fick upp ögonen för sporten, och möjligheten att fråga om saker jag inte visste så har jag lärt mig massor och kunnat utveckla den kunskapen som finns inom travet till ridningen. Det finns inget häftigare att sitta på en travare som bara väntar på signal att få trava iväg och när man ger dem den så formligen lyser glädjen i ögonen på dem. Det kan jag likna vid min häst som, direkt jag körde fram transporten såg framemot att få åka iväg och träna, för han älskade verkligen det.

Kan man läsa hästar ser man ganska fort vad de vill och inte vill göra, och de flesta hästar jag träffat på (inom travet) så ser man hur de verkligen gillar att vara ute på banan och tävla. Men samtidigt är det inga stressade djur som blir som galna om de råkat få en extra vilodag.

Med detta vill jag bara förklara för de som inte har så mycket erfarenhet av sporten att mycket utav det de säger är rena fördomar mot sporten som de skapat på felaktiga grunder och jag hoppas faktiskt att alla en dag ska få samma möjlighet att få uppleva travet från den sidan jag sett den.

Att hon (inte han) hade sett det på håll sa hon motvilligt efter att Ekdahl frågat ca 10 gånger. Ursprungsversionen var från båda att dom sett hästarna selas ut annorlunda. Nu lär ju inte banan gå precis förbi stallet, eller hur?
Bra syn antar jag....

För övrigt består ett travstall inte bara av tränare och personal, ägarna till hästarna har en viss förmåga att hälsa på sin ögonstenar ofta!

i princip alla snabbjobb jag kört på bjertorp så har de suttit hästägare på verandan i hästägarstugan precis vid "upploppsrakan".

*kl*
Enligt källan Dennis Ek skulle minst(?) 4 vittnen träda fram denna vecka? Någon som hört något?

Nu har jag varit framme med suddgummit igen.

Påminner om att det är okej att diskutera det som kommit fram i TV-programmen, men det är INTE okej att leverera "sanningar" om de deltagande utanför vad som sagts i programmet!

en av våra tvååringar ( dock bara ett år på bilden)
Tycker du han ser vanvårdad o olycklig ut ?

15817751.jpg

Riktigt snygg häst vad är det för stam på den?

Nu har jag varit framme med suddgummit igen.

Påminner om att det är okej att diskutera det som kommit fram i TV-programmen, men det är INTE okej att leverera "sanningar" om de deltagande utanför vad som sagts i programmet!

Fast det finns ju flera länkar i tråden som tar upp det du suddat.. Kanske ska ta bort dem oxå då?

Och vad har det med tråden att göra?? Håll dig till ämnet i stället.

Att just Å S fått focus på sig i denna fråga är inte rättvist eftersom det förekommer i hela sporten. Det som är bra är att sakfrågan tas upp och sanningen om det dålda djurplågeriet äntligen börjar utredas inom travet.

Och vad är det som förekommer i hela sporten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka