Angående Kalla Faktas program....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Angående Kalla Faktas program....

Är sällan inne på travsidan, men såg programmet igår.
Det är ju jättebra att dom nu stänger av herr Svanstedt från tävlingar!!
För övrigt är jag förvånad över alla "extrautrustningar" som ändå tillåts inom travet, att jämföra med reglementet för dressyr och hopp. Jämför man vad som är tillåtet så känns ju travet som en 1500-tals tortyrkammare.....

Du kan också se det så här:
Visst finns det mycket hjälpmedel och utrustning att använda sig av inom travsporten, men det är reglerat och används helt öppet när hästen tävlar. 99% av alla travhästar går med basic utrustning i träning, dvs sele, huvudlag benskydd vid behov och långvagn. Många går utan tungband hemma, och bomull i öronen tycker iaf inte jag är ens i närheten av djurplågeri.
Det som sedan plockas på hästen till start är sådant som är tillåtet enligt reglementet och det finns funktionärer som ser till att utrustningen är tillåten och korrekt ditsatt.
Denna utrustning sitter på hästen totalt ca 20 min på en tävlingsdag och genomsnittshästen kanske gör 15-20 starter på ett år.

Inom ridsporten fungerar det precis tvärtom. På tävlingsbanan ska hästen vara "ren", men hemma i träning får man använda precis vilka tortyrredskap som helst, och det gör många också! Vilket är värst? Vad gör du mest med din häst i tid räknat, tränar eller tävlar?

Det här resonemanget är en generalisering, men det var du som lade dig på den nivån från början.

Det jag är intresserad av att få fram är travsportens alla olika företrädares intresse av att själva rensa upp lite....
Det är så klart problem inom alla olika grenar och rötägg poppar alltid upp då och då, men det gäller ju att få bort dom, eller hur!
Vad vill ni själva göra för att hästarna ska utsättas för så lite obehag som möjligt och vad tycker ni själva att det borde bli skärpning på?
Eller har ni lärt er en dans som ni tänker att fortsätta dansa livet ut?

Tror att vi är redigt trötta på att bli ansatta av "förståsig-påare" som inte vat mer än de ser på TV.

Givetvis är en upprensning bra, men inom vilken sport är inte det bra`

Vi dansar inte mer lustigt eller gammalmodigt än ryttare med sporrar, spö, martingal, barrering osv.

De flesta av oss använder ENBART godkänd utrustning, precis som inom min andra gren ridningen.

Framförallt, vem kontrollerar hästar och deras ägare/ tränare/ medryttare osv på hästar som inte tävlas?

Ja och tll Åkes försvar så är ju han som går i täten för att ta bort "onödig" utrustning....såsom barfota och utan käk och benskydd på många.....

De flesta som tävlingsrider tränar med samma utrustning som de har på tävlingsbanan. Att träna med annat utrustning är vid tävling blir förvirrat och försvårar bara.

Det jag är intresserad av att få fram är travsportens alla olika företrädares intresse av att själva rensa upp lite....
Det är så klart problem inom alla olika grenar och rötägg poppar alltid upp då och då, men det gäller ju att få bort dom, eller hur!
Vad vill ni själva göra för att hästarna ska utsättas för så lite obehag som möjligt och vad tycker ni själva att det borde bli skärpning på?
Eller har ni lärt er en dans som ni tänker att fortsätta dansa livet ut?

Finns en hel tråd om vad vi travfolk vill förändra o förbättra.. :idea:

Ja, jag hoppas verkligen att dom kan få en lösning på den här soppan, naturligtvis helst med en friad tränare.
Men skulle det vara nåt som inte stämmer så borde silbersky vara rätt man att kunna gräva fram det.

Varför har oerhört många dressyrryttare sporrar med trissor?

Nej, dressyr ryttare har inte sporrar med trissor. Däremot vet jag en annan sport som får ha det som dekoration men inte under tävling, men det får de själva presentera.

Nejnej, det används aldrig några hjälptyglar? det byggs aldrig hinder enbart med avsikt att "sätta" hästen och få den att hoppa upp bättre? En häst som stannar på träning får aldrig ett kok stryk? För långa sporrar används inte i träning?

Jag har ridit och tävlat på msv nivå i 15 år innan jag började med trav, så ärligt talat, det där är bara BS!

Att dessutom TR tillåter utrustning som många ryttare inte kan hantera är ännu värre. Heter man Malin Baryard så kan man förmodligen hantera det man stoppar i munnen på hästen, men går du och tittar på en regional tävling så kan du se diverse trevliga bett i munnen på hästarna och en vilt slitande/sågande ryttare i andra änden av tygeln.

Beror på om trissor är sådana hjul med taggar. För spårrar med släta hjul används det.

Nej, dressyr ryttare har inte sporrar med trissor. Däremot vet jag en annan sport som får ha det som dekoration men inte under tävling, men det får de själva presentera.

Nähä, har det börjat idag? Varför säljs då Balkenhof-sporrar med 35 mm trissa? Knappast till westerngänget, eller hur?
Eller sporrar med "hundtänder" används väl inte heller?

Trissor är taggiga, jag har personligen aldrig sett en dressyr ryttare med sporrar som hjul, vilket iofs inte utesluter användning. Isåfall torde de vara långt mycket mer skonsamt än att få in en pigg mellan revbenen med olika längd.

"Om hjul- eller stjärnsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera"

TR II Dressyr Gäller från 1 Januari 2008.

Nähä, har det börjat idag? Varför säljs då Balkenhof-sporrar med 35 mm trissa? Knappast till westerngänget, eller hur?
Eller sporrar med "hundtänder" används väl inte heller?

Det går bra att köpa mycket otillåten utrustning till häst, det här är exempel på sådant. Så och inom travet, men ska vi diskutera det som är tillåtet eller det som är icke tillåtet?

Det här var väl en tråd angående Kalla Faktas program och Kvällsöppet? Kan vi inte hålla oss till det...? Trav vs. andra hästinriktningar och vad de får och inte får göra kan vi väl ta där. Och lika med vad som ska förbättras, som nån skrev, det finns en helt egen tråd om det!

Sen när är USA ett föredöme för Svensk Travsport ?:crazy: Där om något har de regelvidriga drivningar!
Blir juh mörkrädd....

Nej hårdare straff för de som kuskar som driver mot reglerna, men att vi som då råkat få denna kusk ( inte alltid valbart) inte ska drabbas av catchdriverns missar..

USA är inget föredöme när det gäller drivning då Sverige har 1000 gånger hårdare regler än vad USA har vad USA har som inte Sverige har är 100tals gånger bättre hästhållning inom travet 1 Skötare har 1-3 hästar i Sverige 6-8.

Vilken häst får den bästa skötseln?
I USA tar man hand om sina hästar under hela deras tävlings liv vilket enbart är 1-3 kanske 4 års ålder och de få som duger för tävling som äldre är oftast bland de bästa i världen.

I USA värnar man om spelet under de 1609 meter som de alltid tävlar och kompis körning som vi ser i Sverige konstant KAN inte existera då man tvingas driva hästarna. Dock så är ban besökarna inte många i USA och det minskar i Sverige med enbart på grund av internet spelandet och ATG LIVE. Jag åker sällan på trav nu för tiden utan tittar på ATG live.
I Sverige finns ett fåtal Micke Nybrink en av dom som faktiskt talar om att det förekommer kompis körning. Detta kan komma att bli grunden för travets undergång då man tillåts köra utan att köra för hästens bästa position. INTE DRIVNINGARNA!

Under upploppet från hambot träffade han hästen ett par gånger och för varje träff ökade hästen. Varför? Jo han mår bra och är i top fysisk kondition.

Jag har skrivit detta många gånger förut och den lilla drivning vi har i Sverige kan inte skada en häst.

Och som "the buke mob" säger ta bort prispengarna för ägaren så försvinner drivningarna. :confused: Det ända som skulle hända är att många duktiga kuskar flytta utomlands.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka