Angående hund & bil.

Lilljessicah

Trådstartare
Jag har lagt ut min underbara, trogna bil Robban på annons.:cry:
Men det betyder också att jag ska köpa en ny bil.:idea:
Robban är en stooor Audi Avant och därför har jag inte haft några som helst problem med plats till mina "små".
Nu går jag i tankar om att köpa en S40, istället för V40 som det var tänkt.
Det innebär att hundarna kommer att få åka i baksätet.:crazy:
Vad har ni för erfarenheter av säkerhetsbälte på hund?
Eftersom det till 99% säkerhet blir skinnklädsel kommer jag att sätta fast det specialdesignade baksäteöverdraget jag köpte för ett par år sen. Då skulle jag hyfsat enkelt kunna göra hål i överdraget för att kunna fästa säkerhetsbälten.
Hmm, jag är lite skeptiskt eftersom jag alltid kört kombi.
Vad har ni för synpunkter och erfarenheter?
 
Sv: Angående hund & bil.

Ett rent helvete o sälja en kombi o få ut rätta andra hansvärdet som hundar varit i o det lär inte bli lättare i en sedan som hundar varit så jag skulle inte köpa sedan av olika anledningar. Hundarna åker mer osäkert dom har lätt o skita ner hela bilen när dom är blöta o leriga sen lätt o förstöra inredningen.
 
Sv: Angående hund & bil.

Ett rent helvete o sälja en kombi o få ut rätta andra hansvärdet som hundar varit i o det lär inte bli lättare i en sedan som hundar varit så jag skulle inte köpa sedan av olika anledningar. Hundarna åker mer osäkert dom har lätt o skita ner hela bilen när dom är blöta o leriga sen lätt o förstöra inredningen.


Njaa. Säkerheten kan jag hålla med om då jag föredrar kombi. Däremot är min bil (som jag ska sälja) recondad och inte på något sätt "förstörd" av mina hundar.
Att ha mina hundar i en sedan är inga problem. Dom sitter/ligger snällt stilla i baksätet.Jag kommer att ha överdraget som skyddar mot lera och väta, och att dom "förstör" inredning är ingen risk. Självklart kan olyckor hända i form av rivmärken om överdraget på något sätt åker på sne. Det jag funderar på är mer hur man på bästa sätt fraktar sin hund säkert i en sedan bil?
 
Sv: Angående hund & bil.

Jag hade en S40 och hade hunden med säkerhetsbälte men tyckte inte att det fungerade så bra så jag bytte till en V40 istället. Hade ett skydd men pga att hunden var lite vild som valp så for det gärna åt sidorna men själva sätet tålde den mesta, hade inte många märken.
 
Sv: Angående hund & bil.

Njaa. Säkerheten kan jag hålla med om då jag föredrar kombi. Däremot är min bil (som jag ska sälja) recondad och inte på något sätt "förstörd" av mina hundar.
Att ha mina hundar i en sedan är inga problem. Dom sitter/ligger snällt stilla i baksätet.Jag kommer att ha överdraget som skyddar mot lera och väta, och att dom "förstör" inredning är ingen risk. Självklart kan olyckor hända i form av rivmärken om överdraget på något sätt åker på sne. Det jag funderar på är mer hur man på bästa sätt fraktar sin hund säkert i en sedan bil?

Det kommer garanterat märkas på dörrsidor o.s.v. att du haft hund i bilen även taken blir förjävla åtgångna av hund i både sedan o kombi sen får du rekonda hur mycket du vill men det kommer o synas nånstans att du haft hund i bilen.

Sen säkerheten är ju bälte åt dom kan inte se nåt annat.
 
Sv: Angående hund & bil.

Jag ska göra precis tvärt om. Ska ta en omplaceringshund och kör Volvo 850 sedan. Har nu ute den på annons för att köpa en 850 kombi istället och kunna köra hunden säkert i bagagen.

Varför vill du ha en sedan?
 
Sv: Angående hund & bil.

Jag ska göra precis tvärt om. Ska ta en omplaceringshund och kör Volvo 850 sedan. Har nu ute den på annons för att köpa en 850 kombi istället och kunna köra hunden säkert i bagagen.

Varför vill du ha en sedan?

Mycket vettigt tänkt!! :bow:
 
Sv: Angående hund & bil.

Jag föredrar absolut kombi i alla lägen. Dels för säkerheten men också pga skit och plats. Rätt som det är ska man iväg med djur, vänner och packning. Då blir det trångt och skitigt med massa hundar i knät, dom dessutom inte sitter säkert alls.

Satsa på kombi! :bow:
 
Sv: Angående hund & bil.

Jag och min sambo har en V70 och den är egentligen min sambos bil men sen jag fick körkort så är det "min" bil eftersom jag alltid ska släpa med hunden...:angel: Visst, det händer att jag kör KingCaben också men då endast korta sträckor på småvägarna här hemma omkring. Då sitter han i passagerarsätet fram eftersom det allt som oftast ligger en massa verktyg och annat skit bakom sätena... Hunden älskar att åka KingCaben med jag tycker inte det är så kul att köra den med hunden sittandes i framsätet.....

Vi har snackat om att göra oss av med V70´n och skaffa billigare bil och det enda som gäller är en kombi så hunden kan åka säkert och att man även kan ha folk i bilen utan att dom ska behöva ha en schäfer i knät... Eller hundhår på kläderna...
 
Sv: Angående hund & bil.

Jag har en bur i baksätet och det fungerar bra. Vi testade hundsäkerhetsbälte, men hunden trivs bättre i buren.
image-upload-9-762137.jpg
 
Sv: Angående hund & bil.

Svar till alla.
Som jag sagt så är jag mer förtjust i hund i kombi då jag alltid haft det förut.
Jag har tillgång till kombi när jag åker på träning och dylikt, men om det skulle vara något så vill jag gärna kunna frakta mina hundar säkert i den blivande sedan bilen.
Har kikat en del på bälten och All Safe verkar stå högst på listan.
 
Sv: Angående hund & bil.

Jag alternerar mellan bur fastspänd i baksätet och säkerhetsbälte.
Bältet funkar helt suveränt :banana: .
Vet inte om det kanske beror på att han är liten (Westie-storlek) men han sitter kanonbra.
Ska jag köra långt och vill ha honom lite mera säkert så har jag en stålbur som jag spänner fast i baksätet - där sitter han lika bra och enligt vad jag hört, ännu säkrare än i bagaget!
 
Sv: Angående hund & bil.

Jag alternerar mellan bur fastspänd i baksätet och säkerhetsbälte.
Bältet funkar helt suveränt :banana: .
Vet inte om det kanske beror på att han är liten (Westie-storlek) men han sitter kanonbra.
Ska jag köra långt och vill ha honom lite mera säkert så har jag en stålbur som jag spänner fast i baksätet - där sitter han lika bra och enligt vad jag hört, ännu säkrare än i bagaget!

Aa kul o höra någonn med bälte. Vilket sorts bälte använder du?
 
Sv: Angående hund & bil.

Den är röd och heter Hi-Craft - a pet´s best friend.
Det står även DOG CAR HARNESS på den!
Har köpt den i djuraffären!
Tycker som sagt att den funkar alldeles utmärkt!
Rekommenderas verkligen!
 
Sv: Angående hund & bil.

Förstår inte riktigt varför du ber om synpunkter och råd när du redan bestämt dig ;)
 
Sv: Angående hund & bil.

Förstår inte riktigt varför du ber om synpunkter och råd när du redan bestämt dig ;)

Man kan alltid ändra sig.;)
Jag har som sagt alltid kört mina hundar i kombi och är aningen skeptisk.:smirk:
Har kollat upp säkerhetsbälten och All Safe är krocktestat och tydligen bäst på marknaden. Så det kommer införskaffas om jag går och blir sedan ägare.
(Hi-Craft är inte krocktestat.)
 
Sv: Angående hund & bil.

All Safe satt inte bra på min lille kille (han kom ur den) - därav föll valet på Hi-Craft!
 
Sv: Angående hund & bil.

lättare med kombi satsa på det ;)
Jag har alltid velat ha en golf som första bil.. men det kommer inte bli av, för det blir ju bara plats för hundarna i baksätet då..
Så jag ska köpa en Volvo :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 889
Senast: Guldaskig
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 106
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 611
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag går i bilköpartankar och tänkte att Buke kunde ha bra input i frågan eftersom vi är en hop folk med skrymmande hobbies ;) På min...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp