Angående framhoppning...

Iaraphel

Trådstartare
Jag har i år varit ute på ca 6 lokala tävlingar (tre inne och tre ute).

Och alltid har det varit samma sak... inne på framhoppningen finns det alltid flertalet som har problem att komma över hindrena, så tränare /föräldrar sänker och sänker, till en 1meterklass för ett tag sedan var det en tjej som knappt fick över hästen över räcket trots att det inte var högre än max 50cm...

Visst vet jag att alla kan råka ut för ett dagligt bakslag och at hästen behövs "småskutta" men varför inte hålla sig till krysset som alltid finns då?

en annan gång var det en ryttare vars tränare satt och höjde hindret så det låg runt 130 (till en 1metersklass) varpå de hoppa å hoppa, tills hästen inte orka, varpå den stannar, och stannar, de sänker och sänker och helt plötsligt hoppar den inte ens när hindret ligger på 70cm...

Jag har sällan med mig tränare/förälder och får ju helt enkelt hoppa den höjden det är på hindret, men personligen brukar jag tycka det är skönt att i alla fall ha hoppat nåt/nåra språng på höjden jag ska tävla då min polle inte hoppar över 70-hinder...

finns det nån gräns på hur mycket man får sänka/höja hindrena på framhoppningen???

Och får jag be pappsen att höja ett hinder till tävlingshöjden om hindrena är väldigt sänkta?

Såvitt jag vet så får man sänka hur mycket man vill, men hindret får inte överstiga, i varken höjd eller längd, 10cm högre än den pågående klassen!
Du har även rätt att kräva att hindren ligger på resp. tävlingshöjd om det är sänkt under lång tid. De tävlingar jag har varit på har jag aldrig haft några dylika problem, men hindret får inte stå sänkt hur länge som helst, och höjer/sänker man så måste man återställa hindret till ursprunglig höjd.
Det ska ju dessutom finnas funktionärer även på framhoppningen som håller koll på sådant, och vad JAG inte begriper är varför alla ryttare ska släpa dit någon "egen" som höjer och sänker, det tycker jag man ska överlåta till funkisarna som (förhoppningsvis) har koll!

Jag har för mig (är inte 100% säker) att man får lov att höja framhoppningshindren 10cm över den höjd som är i klassen, tex får man lov att höja till 110cm då klassen är 100cm. Självklart ska du se till att du får hoppa den höjd som du tycker är lämplig, visst ska man ta hänsyn till de som sänker och de som höjer, men lite egoist ska man nog allt vara, så säg du till pappa att lägga upp hindret på den höjd som du vill ha! Ett tips på framhoppning är att alltid hoppa hinder utan markbommar och alltid hoppa paralella oxrar! Lycka till!

Dessvärre är det många klubbar som har tävlingar där de inte har funktionärer på framhoppningen. Jag har varit på flertalet sådana då jag och mina kompisar har fått lov att hjälpa varandra att höja/sänka hindrena på framhoppningen för att få hoppa på tävlingshöjd.

funktionärerna som finns på framhoppningen finns endast där för att kratta underlaget och sätta upp rivna hinder. dom har ingen som helst skyldighet att höja å säkna hindren åt de som rider. vill man höja å sänka får man se till att ha någon med sej som fixar detta.

funktionärerna på framhoppningen har ingen skyldighet att höja å sänka hindren åt dom som hoppar.. dom finns där för att bygga upp rivna hinder och se till så att underlaget framför och efter är oki samt att dom på framhoppnigen sköter sej å inte tex hoppar hindren bakofram.. jo sånt händer..

Ja det finns gränser max 10 cm över klassen som ska ridas. Ibland är det markerat med en tejp eller liknande vad maxhöjden är...men inte alltid.

Men jag håller med om att det är störande med sådana personer. Men oftast behöver man inte hoppa fram mer än 2-3 språng på varje hinder så det brukar gå att lösa ändå.

Jag undrar också över allt krångel med hindren på en framhoppning?! :confused:

Är man inte själv begåvad med nerver av stål, och ett rejält självförtroende så man törs "trycka sig fram", då har man ju problem med att över huvud taget hinna hoppa fram!

Och som flera sagt, det är enligt TR otillåtet att höja hindren till mer än 10 cm över klassens maxhöjd.

Dessutom så tycker jag ofta funktionärerna på framhoppninen är barn, och de stackarna blir ju snabbt "överkörda" av de som "roffar åt sig"!

Jag tycker att det överhuvudtaget är riktigt oordning på framhoppningar. Jag tävlar inte själv utan är med min kompis som tävlar min och hennes egen häst. Jag brukar alltid vara med på framhoppningen, men står inte mitt i banan utan vid staketet. Vi brukar i regel sänka räcket, så det hamnar på en höjd mellan krysset och den höjd det är på banan, bara för att mjuka upp lite. Men är noga med att höja igen.

Men, som sagt, överhuvudtaget tycker jag att det är stökigt på framhoppning. Inte allt för sällan är det för många ekipage inne, de prövar omhoppningssvängar kors o tvärs, stannar innan och efter hinder, föräldrar spinger hit o dit, ungar som inte ropar m.m.

Sen är det ju olika från tävling till tävling ocn nu drog jag väl upp allt negativt jag kan komma på just nu. Men framhopnningen är inget kul ställe alls. Man kan ju tycka att de tävlande ska kunna följa de regler som finns, alla har ju ändå Grönt Kort, men ikke.

Om man av någon anledning ger någon en tillsägelse så blir man ofta fräst åt. Sen har man ju ibland tur o träffar någon trevlig ponnyförälder man kan prata lite med oxå ;)

Usch.. vad negativ jag känner mig nu. Men framhoppning skulle iaf kunna förbättras avsevärt ur säkerhetsynpunkt!

Det var nog bland det dummaste jag har hört på länge! Varför skulle inte funktionärerna på framhoppningen vara där för att höja och sänka hindren åt ryttarna :confused:
Det är säkert olika hur klubbarna anordnar sina tävlingar men hos oss ser vi gärna att det enbart är funktionärerna som höjer och sänker hindren på framridningen. Att ha en massa tränare, föräldrar och annat löst folk inne på framridningsbanan är en klar säkerhetsrisk och ska helst undvikas.

Förklara gärna varför funktionärerna bara ska kratta underlaget och bygga upp rivna hinder!

/Lisa

det är rätt att det är jobbigt när någon annan sänker hindren när man vill hoppa själv.
men man kanske också får försöka tänka sig in i den sitsen som ryttaren som har problem.

De gånger min ponny bråkat, så har min mamma lagt ner översta/bakre bommen så att ja kunnat hoppa typ oxern, som ett räcke eller räcker som lägre, varpå hon direkt efter jag har hoppat har lagt upp bommen igen.

som ryttaren emd problem får man tänka på vad de andra vill hoppa. men man måste ju få en chans att ohppa lägre, om man har problem.

efter att ja fått över henne över det "lägre" hindret, så har jag antingen lämnat det så, eller försökt komma på den korrekta höjden.

Det där med 50 cm kommer säkert hända mig på medryttarhästens först lokala :angel:
Hon är himla hispig. Har tänkt vara med i .90 m och 1 m bara, men stressar hon upp sig kommer det ta stopp på dem höjderna. Däremot skulle jag aldrig sänka räcket till 50, utan hålla mig på krysset och sedan sänka räcket och oxern till 80 cm.

Jag har för mig att om det finns en funktionär på framhoppningen så är det genom den man ska höja/sänka. :confused:

Finns inget som säger att funktionärer ska höja och sänka hinder åt ryttare utan mer hålla ordning på vad som händer på framhoppning se till att byta säkerhetsskållor som löst ut och ordna med underlaget se till att inte för många är inne samtidigt, flytta hinder om det behövs osv, behöver ryttarna annan hjälp får de ordna det själva.

känns som om ja inte behöver svara på de hära.. läs va Domaren skrivit.. samma sak som ja skrivit... å som ja kommer att fortsätta hålla fast vid

håller med domarn å ladysara, funktionärer har inte som uppgift att höja å sänka hindrena. det verkar inte som om du har varit ute så mycket. hur ska de stackarna hinna höja å sänka åt alla ryttare? att tränare å hästskötare å annat löst folk skulle vara en säkerhetsrisk e bara löjligt. det är upp till varje individ oavsett om man sitter till häst eller står på marken att vara uppmärksam över vad som sker på en framridning.

sedan kan jag även tänka mig att det skulle bli en hel del tjafs om de stackars funktionärerna ska höja å sänka åt alla, man har ju olika hästar, vissa behöver hoppas fram mer å vissa mindre.. nä det är bättre att ens tränare eller hästskötare eller va de nu e hjälper en för de känner en oftast bäst å vet hur man vill ha det..

ha det så bra! kram

Det finns heller inget som säger att funktionärer INTE ska höja och sänka framhoppningshindren.
Hur man sköter framhoppningen är förstås individuellt från arrangör till arrangör. Det jag reagerade på var LadySara's bergssäkra uttalande:
funktionärerna som finns på framhoppningen finns endast där för att kratta underlaget och sätta upp rivna hinder.

/Lisa

Ja du, jag har varit ute på en hel del tävlingar själv som hoppryttare (lokala och regionala) och dessutom varit tävlingsledare under ett antal år och därmed arrangerat både häst- och ponnytävlingar på lokal och regional nivå, så nog har jag sett en del.

Enl. min erfarenhet så finns det inget ställe på en hopptävling där säkerheten är så viktig som just på framhoppningen. Det är en riktig djungel och ju färre apor man har i manegen desto bättre ;)

Som tävlingsryttare är jag tacksam när jag kommer till en tävling där det finns funktionärer som höjer o sänker hindren eftersom det gör det svårare för någon att "kidnappa" hindren, något som ofta händer annars. Dessutom ser funktionärerna till att hindren inte höjs för mycket och att de återställs till klassens höjd när en ryttare är klar med att hoppa lite högre, ngt medhjälpare ofta har svårt att komma ihåg att göra när de är klara.

Som arrangör är jag tacksam om det är så få människor på framhoppningen som möjligt. Det är visserligen upp till var och en att hålla reda på sig själv och andra men många har svårt med det. Tävlingsnerver, bristande rutin mm mm gör att det ofta kan uppstå farliga situationer på framhoppningar. Ju mindre folk som är i vägen desto säkrare blir det. Därmed inte sagt att man ska förbjuda alla andra än hinderfunktionärerna att vara på plats.

På våra tävlingar är det iallafall inget tjafs när hinderfunktionärerna hjälper till, framhoppningen flyter på säkert och bra och funktionärerna har inga problem att hinna med att hjälpa alla.

/Lisa

visst skulle det vara bättre med så få människor som möjligt på famhoppningen, men att få bort alla tränare, föräldrar, självutnämnda expertpolare, hästskötare och andra medhjälpare från fram hoppningen för att man har någon fuktionär som ska försöka serva alla tror jag inte på.

när jag tävlar själv så har jag med mig en snabb, effektiv polare som vet precis hur jag vill ha det, jag behöver inte ens säga något så död tid på förklaringr slipper jag, så för mig skulle det vara ett minus om jag skulle vara tvungen att "använda mig av" en dit satt fuktionär.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 105
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Träning Halloj! Nu har jag haft min ponny i 1 och ett halvt år, vi känner varandra rätt bra och hoppar och har hoppat för tränare, innan jag...
Svar
2
· Visningar
940
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommarföräldrar 2024
  • Gamla trotjänare
  • Leasa eller köpa bil