Angående färd med transport, snabbt svar !

M

Mhiloy

Ska iväg med min pålle om någon timme och undrar vilken sida man ska lasta på? Det bästa är väl vänstersidan ? Och bakluckan på transporten, är det lag på att den Måste vara stängd ?

Sv: Angående färd med transport, snabbt svar !

Nej det är inte lag på stängd baklucka. Ja, det är bra att last på vänstersidan, men det är OK på högersidan också.

Antar att du redan åkt och kanske kommit tillbaka med?! svara ändå. :)
Min häst åker inte med mellanvägg så han står ju mitten, men annars alltid på vänstersida. skulle hästen vackla till åt höger om den stod på högra sidan, var hamnar man då om man har otur? jo diket.
Så Om jag var du skulle jag köra hästen på vänstra sidan med överluckan stängd, dels för att det inte dammar och hästen blir inte avkyld. visst blir det kanske varmt, men bättre det än att den blir avkyld. :)

Min häst åker inte med mellanvägg så han står ju mitten, men annars alltid på vänstersida. skulle hästen vackla till åt höger om den stod på högra sidan, var hamnar man då om man har otur? jo diket.
Så Om jag var du skulle jag köra hästen på vänstra sidan med överluckan stängd, dels för att det inte dammar och hästen blir inte avkyld. visst blir det kanske varmt, men bättre det än att den blir avkyld. :)

Och om den står på vänstersidan skulle den hamna mitt i det andra körfältet! :crazy:

Jag brukar lasta efter en liten "regel" min första tränare hade.
Krokig/smal väg, lasta på vänstersidan (så långt från diket som möjligt)
Rak/bred väg med mkt trafik, lasta på högersidan (så långt från mötande trafik som möjligt)

Mina hästar har iofs nästan alltid åkt med mellanväggen åt sidan, men jag har ändå följt "regeln".

Luckan är en smaksak. Kör oftast med den stängd, men har även haft en häst som inte accepterade att han inte kunde se ut bakåt.

Jag kör utan mellanvägg, och något som slagit mig är att nästan alla hästar jag kört, och oavsett transport, har valt att stå med framdelen ganska mitt över släpet, och med bakdelen ner mot högra hörnet.

Så om jag skulle köra med vägg skulle jag faktiskt försöka köra med väggen ställd åt sidan, och ha dem på vä sida (så de kan få stå så diagonalt som möjligt med bakdelen åt höger om de vill).

Jag kör utan mellanvägg, och något som slagit mig är att nästan alla hästar jag kört, och oavsett transport, har valt att stå med framdelen ganska mitt över släpet, och med bakdelen ner mot högra hörnet.

Så om jag skulle köra med vägg skulle jag faktiskt försöka köra med väggen ställd åt sidan, och ha dem på vä sida (så de kan få stå så diagonalt som möjligt med bakdelen åt höger om de vill).
Min står precis som din, utan mellanvägg, huvudet o frambenet på vänster sida, och så brett bak att han hamnar över på höger sida där. när han går in ställer han sig alltid på vänster sida o sen breddar han när man åker. han vill ha luckan stängd.

Kom det inte någon lag förut om att överluckan måste vara uppe? att man inte fick köra med den helt nere alltså? har för mig att jag läst det nånstans.

Nej det är en skröna, man har alltid fått och får alltid köra med lilla luckan nere. Enda undantaget är när du kör föl, då måste du ha ett galler eller något om du ska ha lilla luckan nere, eftersom de åker lösa.

vägar lutar oftast lätt mot diket vilket gör att det är lättare att välta åt det hållet.

Sant Vita_N_6520 och boccia. Dom står illa på bägge sidor.
Har lite problem med det boccia, att när jag åker är det skitgrusväg 1 mil och sen bättre väg, landsväg och motorväg, kan ha den på vänster sida först och byta sida sen kanske. :angel: :)
Jag åker inte så mkt med mellanvägg i eftersom min häst inte tycker om att stå smalt, men om han måste så blir det på v sidan. :)

Och luckan/gardin stängd till min nuvarande häst, han tycker bäst om det. :)

Sant Vita_N_6520 och boccia. Dom står illa på bägge sidor.
Har lite problem med det boccia, att när jag åker är det skitgrusväg 1 mil och sen bättre väg, landsväg och motorväg, kan ha den på vänster sida först och byta sida sen kanske. :angel: :)
Jag åker inte så mkt med mellanvägg i eftersom min häst inte tycker om att stå smalt, men om han måste så blir det på v sidan. :)

Där jag bodde förut hade jag 1,3 mil slingrig asfaltsväg först (såpass slingrig att man näst intill krockade med sitt eget släp i kurvorna :D )
Brukade för det mesta alltså lasta på vänster sida. Där jag hade hästar sist hade jag 200m grusväg fram till E20, så då lastade jag på högersidan. Att lasta om har jag inte tänkt på,:angel: verkar krångligt...;)

vägar lutar oftast lätt mot diket vilket gör att det är lättare att välta åt det hållet.

Vad åker du på för vägar? :confused:

Vägen är anpassad efter svängarna. Är svängen åt vänster, lutar den åt vänster. Är svängen åt höger lutar den åt höger. Är vägen rak ska förhoppningsvis vägen vara hyfsat rak också.
Sen att det är en liten lutning har nog inte så stor betydelse, då är det nog något fel på transporten om den välter för att hästen hoppar lite.

haha, Då är det som våra då.. :D fast det är grus väg tvättbräde väg och slingrigt, men det är smällar man får ta när man bor i skogen.. :rofl:
När jag bara kör en brukar han stå mitten, där trivs han bäst. :) så borde det föresten vara, att man lastar i mitten på alla trailers. :) Har du inte provat att lasta om?! det trodde jag alla gjorde som bodde som jag. :D

Jag är väl lat då antar jag... :p
Nackdelen med att bo i skogen är vägarna, fördelen är att det är nära till..... SKOGEN!!!!:idea: Det positiva överväger definitivt det negativa i dessa lägen.

vist ska man lasta hästen på vänster sida för störst säkerhet...

Vägen är anpassad efter svängarna. Är svängen åt vänster, lutar den åt vänster. Är svängen åt höger lutar den åt höger. Är vägen rak ska förhoppningsvis vägen vara hyfsat rak också.
Sen att det är en liten lutning har nog inte så stor betydelse, då är det nog något fel på transporten om den välter för att hästen hoppar lite.

Även om du åker på en rak väg så är ändå vägen doserad mot diket för att regnvatten inte ska bli stående och för att man hellre har en bilist som kör i diket än över till mötande trafik.

/Camilla

:confused: nej så är det inte.
dessutom så har väl de rakaste vägarna minst 2,5% lutning och det är ju inte heller helt rakt.

men ja håller med att om trailer välter bara för att pållen studsar lite är det nog fel på den och inte vägen!!!

Ja, om man ska lasta bara en häst så ska man lasta den på vänster sida. Om du ska lasta två hästar, så ska den tyngsta hästen stå på vänster sida och den lättaste på höger sida. :idea:

Varför ska man lasta på vänster sida? *nyfiken*
:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 854
Senast: Wingates
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar