angående alla färgfrågor

X

Xenox

vit fläck på mulen heter ju snopp det vet de flesta men vad kallas det när hästen har en grå prick i det vit på mulen ? (bild)

nästa fråga handlar om de svarta fläckar en del har som ungefär är i storlek med en handflatas, vad heter de ? jag har hört någon som kallar dem för allahs hand men vad heter de egentligen? (fläck på höger bogspets)

Sv: angående alla färgfrågor

fläckar i vita tecken, oavsett om det är på benen eller på huvudet kallas "Hermelintecken", fast är det inte mer än en prick så hade jag nog bara ritat dit den, inte skrivit något om den i konturdiagrammet.
(jag minns ett sto som hade prickig bläs - urläckert.. :) )

När det gäller den mörka fläcken så hade jag, som ID-kontrollant, nog skrivit "mörk fläck på höger bogspets" i konturdiagrammet.

När jag köpte min häst så såg jag att det står "vit och köttfärgad fläck på underläppen". Det har jag aldrig hört förut :o

Det syns lite på den här bilden: Dixy

SarahOlofsson skrev:
När jag köpte min häst så såg jag att det står "vit och köttfärgad fläck på underläppen". Det har jag aldrig hört förut :o

Det syns lite på den här bilden: Dixy

Vad fånigt, det är klart de vita tecknen blir köttfärgade på läppen, där hästen inte har någon päls... :rofl:

ok Tack :)
det där med svart fläck på höger bogspets kom jag på när jag när jag låg i säängen och skulle sova, så skrev vetrinären nämligen när vi sålde ponnyn på bilden, han hade flera sådana och mitt nuvarande sto har också en svart fläck.
passar på med en fråga till
vita fläckar, tex om fläcken är på magen, heter bara vit fläck på magen?

Fast det är väl ett kännetecken vid identifiering, därav är man noga. På travare står det typ vit kota hb med flera köttfärgade fläckar.

MissFideli skrev:
Fast det är väl ett kännetecken vid identifiering, därav är man noga. På travare står det typ vit kota hb med flera köttfärgade fläckar.

Jo, det är väl det. Men det känns så övertydligt. :D

men om den sitter under sadelgjorden eller på rumpan?

En vit fläck heter "vit fläck" oavsett var den sitter.
Vit fläck på magen skriv i konturdiagrammet "vit fläck på buken", sitter fläcken på lårat skriver man det, sitter den någon annan stans så skriver man det.

nej det har väl ingen hoppas jag .. buken sitter längre bak har jag för mig iaf. bakom revbenen, sadelgjorden sitter ju ca 10 cm bakom ambågen på hästen alltså runt bröstkorgen.
rätta mig om jag har fel.

Liknande trådar

Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 374
Senast: monster1
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·
M
Övr. Katt Hej, har ett par färgfrågor angående tre av mina katter. Vet att de två översta katterna är paddor, men vad heter den speciella typen...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Mannan
·
Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 432
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18