ang. veterinärintyg

V

vickan

Nu ska jag på återbesök med min häst imorgon. veterinären tyckte att jag skulle ta bort henne redan när jag var där förra gången pga hälta och dåliga utsikter för användnig till ridning. nu har jag fått vetreinärintyget, och jag undrar varför veterinären anser att hon ska tas bort. är det pga oanvändbarheten och smärtan som hon skriver i intyget, eller kan det ligga mycket i att hon inte kan användas till ridning mer? fick inte ett riktigt klart besked om det.. men jag skriver av rapporten ordagrannt så vore det väldigt snällt om någon kunde ta sig en titt!

" Hästen var bortlånad fram till mars -03. Vid hemkomst till ägaren tyckte denna att hästen gick konstigt men inte att den var halt. När den senare visade tydlig hälta gjorde ägaren ett besök på klinik den 31/10-03. Hästen var då halt 2 grader på vänster bak. bägge haserna var galliga. lårmuskulaturen vb var även lindrigt atroperad. Bedövning lades i has och glidled som till största delen släckte hältan.Hästen röntgades och spatt diagnostiserades. pga av kraftig hälta och dålig prognos för användbarhet av hästen rekommenderas avlivning.

Diagnos: Osseös spatt vb (nedersta och mellersta ledavd.)

Kolla upp din diagnos med veterinären på försäkringsbolaget, så du inte får problem i framtiden om du tar bort henne. Jag skulle be att få röntgen plåtarna och be en annan veterinär göra ett utlåtande.....jag tycker att det verkar lite snabbt att ge ett sådant besked.(om nu inte hästen lider o det är utsiktslöst)
Kompisens häst behandlades och fick vila länge för att se om det avstannade.

Lycka till med din häst.
/Wera

Det brukar generellt vara sämre prognos på spatt om den sitter i översta leden, så på så sätt har du kanske makterna med dig. Är svårt att säga A eller B eftersom de nog utgått mkt från rtg.
Lycka till på ÅB imorgon!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 186
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar