V
vickan
Nu ska jag på återbesök med min häst imorgon. veterinären tyckte att jag skulle ta bort henne redan när jag var där förra gången pga hälta och dåliga utsikter för användnig till ridning. nu har jag fått vetreinärintyget, och jag undrar varför veterinären anser att hon ska tas bort. är det pga oanvändbarheten och smärtan som hon skriver i intyget, eller kan det ligga mycket i att hon inte kan användas till ridning mer? fick inte ett riktigt klart besked om det.. men jag skriver av rapporten ordagrannt så vore det väldigt snällt om någon kunde ta sig en titt!
" Hästen var bortlånad fram till mars -03. Vid hemkomst till ägaren tyckte denna att hästen gick konstigt men inte att den var halt. När den senare visade tydlig hälta gjorde ägaren ett besök på klinik den 31/10-03. Hästen var då halt 2 grader på vänster bak. bägge haserna var galliga. lårmuskulaturen vb var även lindrigt atroperad. Bedövning lades i has och glidled som till största delen släckte hältan.Hästen röntgades och spatt diagnostiserades. pga av kraftig hälta och dålig prognos för användbarhet av hästen rekommenderas avlivning.
Diagnos: Osseös spatt vb (nedersta och mellersta ledavd.)
" Hästen var bortlånad fram till mars -03. Vid hemkomst till ägaren tyckte denna att hästen gick konstigt men inte att den var halt. När den senare visade tydlig hälta gjorde ägaren ett besök på klinik den 31/10-03. Hästen var då halt 2 grader på vänster bak. bägge haserna var galliga. lårmuskulaturen vb var även lindrigt atroperad. Bedövning lades i has och glidled som till största delen släckte hältan.Hästen röntgades och spatt diagnostiserades. pga av kraftig hälta och dålig prognos för användbarhet av hästen rekommenderas avlivning.
Diagnos: Osseös spatt vb (nedersta och mellersta ledavd.)