Sv: Ang. valpköp
Nej självklart kan man inte förlita sig på något. Någonstans måste dock alla ha sin gräns, eftersom knappast någon kan vara hema 24/7 i 10+år. Men ja jag hade kunnat ordna så att han inte behövde vara själv så mycket längre än jag gjort men ser ingen mening utan bara positivt att han får vara ensam lite. Har aldrig tränat honom utan bara lämnat, 2:a dagen så gick jag och handlade, tog väll 20 min eller nåt och visst pep han lite precis när jag gick ut men lade sig snabbt ner (kikade in genom fönstret
) och var lugn när jag kom tillbaka. (Samma sak var dag när jag lagade mat, handlade, for ner till universitet och hämtade stenciler/böcker osv men det tog inte många dagar innan han lugnt lade sig ner i korgen när jag satte in han i hallen för att gå)
Jag har inte så stor erfarenhet av hundar, däremot papegojor, som tom är mer bundna till sin ägare än hundar då de är starkt parlevande och i det vilda knappt går en meter från sin partner. Dessa är det mycket viktigt att INTE vara hemma med konstant med för att undvika separationsproblem, speciellt inte i början när man precis fått hem fågeln (inte så att man ens någonsin ska lämna de hela dagar
). Utifrån kunskapen från papegojorna (jag vet att papegojor och hundar fungerar på precis samma sätt, men om man tänker sig..
)det inte är så konstigt att många har problem att lämna sina hundar om valpen aldrig är ensam på flera veckor/månader och sedan helt plötsligt ska börja vänja sig vid att vara det, den har ju då vant sig vid att alltid ha någon i närheten. Men som sagt i parantesen så kanske det skiljer sig markant åt på något sätt.