Ang. valpköp

Sv: Ang. valpköp

Sista vacc. tas ju vid 12 v. så att ta med den till jobbet hade ju varit bästa alternativet, bara valpen har någonstans där den får vara i fred (bur t.ex.)

Jag började ensamträna min hund tidigt (korta stunder redan första veckan) vilket jag fick en del kritik för här på forumet, men det fungerade ju för min hund. Det är inte säkert att det fungerar för alla, vilket man måste ha med i beräkningen.

Möjligtvis kan vi ändra min sambos schema så att det blir såhär:

Måndag: Valp ej ensam

Tisdag: Valp ensam 2 timmar

Onsdag: Valp ensam 2 timmar
Hemma på lunch
Valp ensam 2 timmar

Torsdag: Valp ensam 2 timmar

Fredag: Valp ej ensam

Lördag: Valp ej ensam

Söndag: Valp ej ensam

Jag tycker fortfarande det låter mycket för en 12 veckors valp. Ni har ingen som kan vara dagmatte de dagarna hunden inte har folk hemma?

Men säger man inte att valpen är skyddad efter 12 veckors vaccinationen? Dvs. att då kan den träffa andra hundar, vara i parken o.s.v.

En vaccination är inget säkerhetsbälte man sätter på hunden som skyddar den från smitta. En vaccination är att man för in en liten dos kontrollerad smitta så att immunförsvaret triggas att bygga upp ett motstånd. Det gör att genast efter en vaccination ska man ta det lungt och inte utsätta kroppen för stress, eftersom den har en smitta att ta hand om. Sedan bör man vänta ytterligare ett tag om möjligt med att exponera kroppen för smitta, så att immunförsvaret hinner hämta sig ordentligt.

Alltså: 4 månader bör valpen vara innan men utsätter den för ställen som man VET innebär en ökad risk för smitta - av vilket slag det vara månde.

Jag tycker tyvärr inte att det ändrade schemat heller är godtagbart.

Finns inga garatier för att valpen tar det här med att lämnas ensam bra, vissa får man ta det otroligt lugnt med och successivt öka väldigt långsamt..

Och även om valpen finner sig i att lämnas 2 timmar så tycker jag personligen att det är för lång tid för en 13 veckor gammal valp ..

Pratade precis med djurkliniken och de trodde att valpen kunde få vara där och då möjligtvis på isoleringen så att den inte blir lekt med allt för vålsamt.

Men det bästa vore väl ändå om den är hemma måndag och fredag då min sambo kan vara hemma hela dagen och så tar jag med den till djurkliniken tisdag,onsdag och torsdag. På så vis behöver den aldrig vara ensam :idea:.

Men samtidigt blir man ju orolig då den ska vara på en djurklinik där det tas emot sjuka djur :(.

Så alla ni som har skaffat hund i den här tråden har möjlighet att någon är med hunden dygnet runt hela tiden?

Så alla ni som har skaffat hund i den här tråden har möjlighet att någon är med hunden dygnet runt hela tiden?

Japp. Jag var sjukskriven. Men ALLA andra jag känner som har haft eller har valp har löst det på annat sätt. Mamma,syster,bror,granne,vän har varit dagmatte.

Ja. Första halvåret pluggade jag på distans hemifrån och hade en hundvakt på samma gata de gånger det behövdes. Hon var 6 mån när jag kunde lämna henne ensam en hel timme första gången.

Det finns ett speciellt rum för personalhundar. Men säger man inte att valpen är skyddad efter 12 veckors vaccinationen? Dvs. att då kan den träffa andra hundar, vara i parken o.s.v.

Kan förstå det du skriver ang. andra sjukdomar såsom magsjuka.
Hmm... får fundera lite på det här...

Vaccinerar gör man mot parvo, valpsjuka, HCC och ev. kennelhosta. Kennelhosta är starkt att rekommendera särskilt i de fall där valpen ska vistas mycket på platser där smitta kan förekomma (t.ex. om man ställer ut/tävlar eller som i det här fallet då när valpen ska vara med på en klinik). Skyddet mot kennelhosta är dock inte hundraprocentigt.

En vaccinering innebär ju att man injicerar hunden med en liten del av smittoämnet för att aktivera immunförsvaret att skapa antikroppar. Således bör man inte överbelasta valpen med en massa andra smittorisker eller onödig stress när dess kropp har mycket annat att koncentrera sig på...

Men på djurkliniker finns det ju alltid en smittorisk (uppenbarligen) vaccinationsskydd eller ej, som jag sa, magsjuka t.ex. kan man inte vaccinera mot lika lite som div parasiter/skabb, vissa typer av kennelhosta, noskvalster osv. Så jag skulle ju åtminstone rekommendera dig att vara noga med att valpen inte träffar klinikens besökande djur eller vistas för mycket på plats där de flesta sjuka djuren rör sig (t.ex. väntrummet) och att du är noga med hygienen innan du går in till valpen efter att ha haft och göra med ett djur.

Yepp, jag är arbetslös/sabbatsår från plugget=all tid i världen åt valpis tills jag själv vill.

Jag började ensamträna min hund tidigt (korta stunder redan första veckan)
Samma sak här. Har aldrig varit något problem för valpis att vara själv hemma-med eller utan sällskap av de andra vovvarna. Han är oerhört trygg med sig själv, med oss/omgivningen osv.
Han blir 6 månader på lördag och har kunnat vara ensam hemma i ca 1-3h utan problem, dock något som händer mkt sällan då jag trots allt är hemma.:D
Men det är som du säger-mkt individuellt.

Senast ändrad:

Ja. De första två månaderna var jag hemma på heltid (skrev exjobb under sommaren och jag fick hunden den 30 juni) och nu skriver jag mitt andra exjobb och hunden är ensam ca 4-6 timmar i veckan, hon är 6 mån.

Edit: Nu kan det hända att jag lämnar henne max tre timmar, det har dock bara hänt någon gång. Men hon skulle inte klarat att vara själv 4 timmar om dagen när hon var 4 månader.

Ja visst, det är ju en förutsättning iaf för mig att kunna ha valp ..

Sambon har bytt till kvällsskift och jag pluggar dagtid.

Om det krockar har vi en valpvakt..

Nu har vi inte haft några som helst problem att ensamhetsträna Zaga, hon är cool lugn och sover om vi lämnar henne mer än 10 min.

Men bara för att hon är super cool betyder inte det att jag kan lämna henne längre stunder än, som skriver har hon varit ensam som längst 1 timme och då sov hon fortfarande när jag kom in :D

Så jag skulle ju åtminstone rekommendera dig att vara noga med att valpen inte träffar klinikens besökande djur eller vistas för mycket på plats där de flesta sjuka djuren rör sig (t.ex. väntrummet) och att du är noga med hygienen innan du går in till valpen efter att ha haft och göra med ett djur.

Självklart!

Nej.

Min man tog ut några veckors semester när valpen kom (och på ett sådant vis att han jobbade de dagar jag var ledig för att maximera valpumgänget) och påbörjade som sagt ensamträningen redan första veckan.

Efter hans semester var det ett glapp på en vecka då valpen fick klara sig någon timme ensam medans jag var i skolan några dagar i veckan och kunde jag läsa hemma så gjorde jag det. Därefter hade jag en veckas ledighet och fortsatte ensamträningen. Veckan efter fortsatte som veckan före ledigheten.

Ja, jag var sjukskriven när Benjamin kom. Dom få gånger han inte kunde följa med mig som liten, så såg jag till att anpassa det jag skulle göra så att han kunde vara med husse den stunden.

Nästa valp blir det i princip likadant med, men jag tror att ensamhetsträningen kommer att gå fortare denna gång, eftersom valpen kommer att ha 2 st vuxna och trygga hundar hemma, som inte tycker att det är jobbigt att bli lämnade. Utöver det får hundarna följa med i bilen allt som oftast, och hem till dom flesta vi känner. Det går oftast att ordna så att husse kan ta med hundarna en stund också, om våra planer krockar helt (Typ att jag ska till läkaren, där hundar inte är välkomna, och han bara ska hem till en kompis).

Kan ju säga att jag har en hund som fortfarande, trots att hon är 4 år och med försiktig ensamhetsträning, INTE kan vara ensam en sekund utan att försöka ta sig ut eller stressa upp sig ofantligt - så ta det på allvar med ensamhetsträning, det är svårt att bygga upp hela sitt liv runt en sån hund. Även om jag älskar henne och aldrig skulle byta bort henne så känns det inte alltid så kul att inte kunna fira midsommar eller nyår eller att alltid ha en hundvakt för minsta lilla...

Mina hundars uppfödare jobbar på djurklinik och har haft flera valpar med sig. Billie och hennes syster rejsade runt där dagligen i flera veckor.

En liten valp sover ju mycket och behöver inte springa lös i väntrummet direkt. Finns säkert ett personalrum där den kan ligga, alternativt kompostgallerhage, samt flera djurmänniskor runt omkring som också tittar till den.

Det vet väl TS bättre om det lämpar sig att ta med en hund till hennes jobb (rent praktiskt) eller inte?

Min uppfödare jobbar också på klinik och min var också med när hon jobbade.

Många hade valp med sig när jag jobbade på klinik. Sköts det som det ska ska ju de hundar som kan bära på smitta vara på isoleringen & personalhundarna är ju aldrig där. Brutna ben smittar ju inte, och man låter ju inte sin valp få nosa runt på alla intagna direkt.. Tycker det låter bra mkt bättre än lämna själv.

(Sen är jag den första att säga att man kan ha alla reservplaner i världen & det kan ändå skita sig, så har ju jag det nu men verkar ha lyckats lösa det..) :crazy:

Många hade valp med sig när jag jobbade på klinik. Sköts det som det ska ska ju de hundar som kan bära på smitta vara på isoleringen & personalhundarna är ju aldrig där. Brutna ben smittar ju inte, och man låter ju inte sin valp få nosa runt på alla intagna direkt.. Tycker det låter bra mkt bättre än lämna själv.

(Sen är jag den första att säga att man kan ha alla reservplaner i världen & det kan ändå skita sig, så har ju jag det nu men verkar ha lyckats lösa det..) :crazy:

Hmm... Ringde "min" djurklinik och sade att våran valp kanske då får vara på isoleringen? Men där är väl de mest smittsamma djuren??

Hur gammal?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 688
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025