Ang. valpköp

P

Ponnytokig

Jag och min sambo tänker skaffa en 8 veckors valp. Hela december månad kommer jag att kunna vara hemma på heltid. Den 2 januari ska jag börja jobba heltid. Min sambo går på komvux och tisdagar och torsdagar så kommer han vara borta i max 2 timmar. Däremot blir det lite värre de tre andra dagarna då det kommer max bli 4 timmar. På helgerna är vi självklart hemma hela tiden.

Är det dumt att skaffa hund då? Vill ju bara det bästa för den.

Ska jobba på en djurklinik så ev. kan jag ta med valpen dit på vardagarna.
Hur gammal ska den då vara för att inte kunna bli smittad av någonting? 13 veckor?

Sv: Ang. valpköp

Jag tycker det låter väldigt dumt. Ska valpen när den är 12 veckor vara hemma mellan 2-4 timmar om dagen hela veckan?

Som Aliide säger, kan ni inte lösa det så att valpen har sällskap de timmar ni är borta så ta inte hem valpen...

Min Zaga ( snart 5 månader ) är hemma ensam 1 timme nu som längst och det är någon gång i veckan, annars är det bara träning som gäller
( allt från 1-20 min )

Men hon skriver ju att hon troligen kan ta med den till jobbet...?

Jag skulle väl se till att valpen var färdigvaccinerad iaf innan jag lät den följa med till en djurklinik om dagarna. För säkerhets skull.

Men hon skriver ju att hon troligen kan ta med den till jobbet...?

Jag skulle väl se till att valpen var färdigvaccinerad iaf innan jag lät den följa med till en djurklinik om dagarna. För säkerhets skull.

Fast det känns lite svårt att jobba på en djurklinik och ha uppsikt över valp samtidigt?

Är den färdigvaccinerad vid 12 veckors ålder eller låt säga
1 vecka efter dvs. vid 13 veckors ålder?

Jag och min sambo tänker skaffa en 8 veckors valp. Hela december månad kommer jag att kunna vara hemma på heltid. Den 2 januari ska jag börja jobba heltid. Min sambo går på komvux och tisdagar och torsdagar så kommer han vara borta i max 2 timmar. Däremot blir det lite värre de tre andra dagarna då det kommer max bli 4 timmar. På helgerna är vi självklart hemma hela tiden.

Är det dumt att skaffa hund då? Vill ju bara det bästa för den.

Ska jobba på en djurklinik så ev. kan jag ta med valpen dit på vardagarna.
Hur gammal ska den då vara för att inte kunna bli smittad av någonting? 13 veckor?

Det är klart att ni kan skaffa hund, men räkna med att behöva ha hundpassning när ni inte kan vara med hunden själv det första året. Inte för att det är säkert att ni behöver det, utan för att det KAN behövas. På så vis blir inte ensamhetsträningen forcerad.

Att ta med valpen till en högriskmiljö för smitta bör man vänta till valpen är 4 mån. Då har valpen dels fått bägge sina sprutor och kroppens immunförsvar har hämtat sig. Då är den inte lika mottaglig för infektioner som innan. Det är anledningen till att valpar yngre än 4 mån. är bannlysta på utställning också.

Fast det känns lite svårt att jobba på en djurklinik och ha uppsikt över valp samtidigt?

Mina hundars uppfödare jobbar på djurklinik och har haft flera valpar med sig. Billie och hennes syster rejsade runt där dagligen i flera veckor.

En liten valp sover ju mycket och behöver inte springa lös i väntrummet direkt. Finns säkert ett personalrum där den kan ligga, alternativt kompostgallerhage, samt flera djurmänniskor runt omkring som också tittar till den.

Det vet väl TS bättre om det lämpar sig att ta med en hund till hennes jobb (rent praktiskt) eller inte?

Mina hundars uppfödare jobbar på djurklinik och har haft flera valpar med sig. Billie och hennes syster rejsade runt där dagligen i flera veckor.

En liten valp sover ju mycket och behöver inte springa lös i väntrummet direkt. Finns säkert ett personalrum där den kan ligga, alternativt kompostgallerhage, samt flera djurmänniskor runt omkring som också tittar till den.

Det vet väl TS bättre om det lämpar sig att ta med en hund till hennes jobb (rent praktiskt) eller inte?

Ja absolut, jag tänkte mer om att den kanske blir lämnad i för valpen, ett nytt personalrum säg 3h.
Vi vet ju inget om hur förhållandena på TS jobb.
Det var därför jag ifrågasatte.

Hade själv med mig senaste valpen på jobbet.

Hon skriver att hon eventuellt kan ta med hunden dit och jag skrev som svar på frågan ( som följde efter att hon förklarade att valpen kommer att vara ensam )

Jag skrev :
kan ni inte lösa det så att valpen har sällskap de timmar ni är borta så ta inte hem valpen

Så jag förstår inte riktigt din fråga ..

Man kan inte räkna med att ensamhetsträningen går så smidigt och fort att en 12 veckors valp kan vara ensam så mycket. Handlade det om 2 timmar 2 dagar i veckan vore det lite mer realistiskt (beroende på valp) men 4 timmar om dagen de övriga dagarna så tidigt är på tok för länge, anser jag. En valp i den åldern är med all sannolikhet inte rumsren heller, inte till den grad att den håller sig så länge i alla fall.

När det är lämpligt att ta med valpen till djurkliniken beror ju inte BARA på valpens ålder utan mycket på miljön där också, det finns ju alla varianter. Vissa ställen är ständigt livliga och stökiga och på andra ställen finns det gott om lugna vrår. Men jag skulle inte rekommendera det innan 4 månaders ålder i varje fall, så att valpen är fullvaccinerad och immunförsvaret har hunnit hämta sig efter detta. En djurklinik innebär ju alltid en smittorisk, inte bara mot sånt som man kan vaccinera valpen ifrån! En sån grej som en vanlig rejäl magsjuka t.ex. kan slå hårt mot en liten valp vars egna motstånd inte är på topp efter vaccination.

Hur gamla var valparna när de kom till djurkliniken?

Man kan inte räkna med att ensamhetsträningen går så smidigt och fort att en 12 veckors valp kan vara ensam så mycket. Handlade det om 2 timmar 2 dagar i veckan vore det lite mer realistiskt (beroende på valp) men 4 timmar om dagen de övriga dagarna så tidigt är på tok för länge, anser jag. En valp i den åldern är med all sannolikhet inte rumsren heller, inte till den grad att den håller sig så länge i alla fall.

När det är lämpligt att ta med valpen till djurkliniken beror ju inte BARA på valpens ålder utan mycket på miljön där också, det finns ju alla varianter. Vissa ställen är ständigt livliga och stökiga och på andra ställen finns det gott om lugna vrår. Men jag skulle inte rekommendera det innan 4 månaders ålder i varje fall, så att valpen är fullvaccinerad och immunförsvaret har hunnit hämta sig efter detta. En djurklinik innebär ju alltid en smittorisk, inte bara mot sånt som man kan vaccinera valpen ifrån! En sån grej som en vanlig rejäl magsjuka t.ex. kan slå hårt mot en liten valp vars egna motstånd inte är på topp efter vaccination.

Amen till det! :bow:

Min miss, det var en undrande kommentar till era svar... ;)

Lät som att ni tolkade det som att hunden skulle vara själv mycket, medans jag uppfattat det som att den skulle med till jobbet.

Fast jag tolkade det som att hon eventuellt, kanske, möjligen kunde ha med hunden till jobbet..

Jag tog inte alls det som en förutsättning eftersom hon ändå skrev:
Den 2 januari ska jag börja jobba heltid. Min sambo går på komvux och tisdagar och torsdagar så kommer han vara borta i max 2 timmar. Däremot blir det lite värre de tre andra dagarna då det kommer max bli 4 timmar. På helgerna är vi självklart hemma hela tiden.

Det finns ett speciellt rum för personalhundar. Men säger man inte att valpen är skyddad efter 12 veckors vaccinationen? Dvs. att då kan den träffa andra hundar, vara i parken o.s.v.

Kan förstå det du skriver ang. andra sjukdomar såsom magsjuka.
Hmm... får fundera lite på det här...

Möjligtvis kan vi ändra min sambos schema så att det blir såhär:

Måndag: Valp ej ensam

Tisdag: Valp ensam 2 timmar

Onsdag: Valp ensam 2 timmar
Hemma på lunch
Valp ensam 2 timmar

Torsdag: Valp ensam 2 timmar

Fredag: Valp ej ensam

Lördag: Valp ej ensam

Söndag: Valp ej ensam

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 688
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka