Ang våldet på tävlingsbanorna.

Sv: Ang våldet på tävlingsbanorna.

Usch allt sånt ät hemskt, att slå sina hästar (och rycka i munnen). Jag blir nästan gråtfärdig när jag ser sånt :(

Såg en gång en VUXEN människa på tävling här i Skåne, hans häst stannade på ett hinder, då han kom för sakta och för snäv sväng. Då sätter han sig och slår hästen med spöet I HUVUDET på hästen. Hästen hade bara stannat en gång, :cry:
Jag vet inte hur många gånger han slog den, domaren blev så arg, hon skrek i mikrofonen att han skulle gå ut från banan och sen fick han alla funtionärer på sig vid transporten. Det visade sig att det var inte första gången han hade slagit hästen sådär :eek:

:cry: Stackars häst...

Nu har jag inte läst något mer inlägg än TS första, så jag vet inte vart ni har kommit någonstans..

Men jag tycker det är synd att det fokuseras så mycket på att ungarna är jävliga när det faktiskt är ridskolorna och ställena där ungarna lär sig rida som är jävliga. Ungarna i sig gör ju bara vad dom tror och har fått höra/se är rätt.

När jag gick på ridskola så lärde mig min tränare (som nu tävlar på elitnivå) att så fort hästen var okoncentrerad så skulle jag klirra till lite (jag trodde typ skaka på tyglarna). Med det menade hon rå-såga. Det var hennes sätt. Och man skulle inte bara göra det en gång, nej nej. Så efter x antal år satt man ju där och sågade och tyckte att oj vad fin hästen är som kröker på nacken..:crazy:

Det måste införas allt fler stilhoppningar, alla ponnytävlingar borde gå i stilhoppning, så kan de ryttarna som rider bra, men inte jagar runt sina hästar på banan en chans att bli placerade. Då har svensk hoppning en betydligt ljusare framtid :banana:

Om vi bara hade stilhoppning som bedömning, hur skulle det då bli för ungdomarna när de kommer upp på ridhäst? Jo, troligen en smärre chock över att man inte kan sitta och fisrida. (Vilket generellt sett är det som belönas vid stilhoppningar.)
Jag tycker att det är bra att stilhoppning blir vanligare men inte att det skulle vara den enda bedömningen.
Som du själv skriver, högre klasser kräver mer ridning. Visst finns det snälla ponnyer och hästar som hoppar ändå men det håller inte i längden. De ryttarna sorteras ut ändå.

Just stilhoppning gör det onödigt knepigt. Jag är inte så förtjust i bedömningssporter över lag. Olika domare tycker ju olika vilket gör det svårt att få en enhetlig bedömning. De gånger jag sett stilhoppningar har det dock varit så att de som åkt häst i ett fistempo med låååååånga vägar har fått högre poäng än de som faktiskt rider sina, kanske lite knepiga, ponnyer.
Det gör att de enda ponnyer som då kan hävda sig är de självgående. Ger det bra ridning? Knappast.

Det har pratats om det i tråden. Och jag håller med dig. Det finns många ridlärare som lär ut konstiga saker, Väldigt konstiga saker.

*delvis knapplån*
Jag fattar inte hur det kan vara så okej att slå hästar för att de inte gör som man vill. Det är ingen som slår sin hund i agility för att den inte hoppar/kryper eller vad som är meningen. Men på hästar är det något som är fullt normalt, något som nästan alla gör. Varför? Jag förstår när det blir farligt, t ex om en häst går till anfall. Men inte har man rätt att slå bara för att den inte gör som man vill! :confused:

Jag slår inte mina vänner om de inte vill följa med ut på krogen... till exempel...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka