Ang våldet på tävlingsbanorna.

Sv: Ang våldet på tävlingsbanorna.

var med om ngt liknande i helgen på en klubbtävling. en tjej red sin d-ponny på ett hiner kanske 20cm högst!:eek: men hästen var antagligen jätte nervo för den ville verligen inte hoppa men tjejen parkerar framförhindret och sår slår ocg slår den vettskrämda hästen tills dommarn sa till. då fick dom lägga ned bommarna och hästen vågade ändå inte gå fören en mamma kom fram och gick breve då hoppade han säkert 50cm över bommen.
jag säger bara stckars häst!

har fått för mig nått om tre, typ tre före varje hinder eller nått..

eller så pratar frida i nattmössan igen.. är dock sent, får man skylla på det? :angel:

*KL*
Undrar också varifrån ungarna får det och var föräldrar/tränare är när de beter sig illa på tävlingsbanorna (och annars). Först och främst borde barnens förebilder (tränare, föräldrar) se till att ungarna vet vad man får och inte får göra. Som att man aldrig slår sin ponny för att det går dåligt. Sen om någon unge ändå skulle låta all ilska gå ut över ponnyn tycker jag det behövs föräldrar som tar spöt ur handen på ungen och säger ifrån på skarpen.

Själv kommer jag, om eventuella framtida ungar blir hoppintresserade (eller ja, dressyr också för den delen) vara skithård :devil: Självklart se till att ungarna först vet vad som gäller, men om de ändå skulle gå över gränsen (vilket jag inte tror barn gör om de vet vart gränsen går)...
Första gången: Offentlig utskällning efter noter. Det ska vara pinsamt och det ska vara hemskt och man ska skämmas som bara den för hur man har betett sig. Varning om vad som händer om det upprepar sig.
Andra gången, som jag nästan är säker på inte blir av: Tävlingsförbud/ låna ut ponnyn/ sälja ponnyn. Om barnet först vet och förstår (självklart alltid nummer ett) att man inte får och inte får tävla förrän det är en självklarhet. Om barnet ändå slår och får utskällning efter noter och upprepar det igen (och man åter igen gjort klart att det är under inga omständigheter okej) ska man inte tävla/ ha ponny. Så enkelt är det,tycker jag. Men som sagt tror jag oftast det handlar om att barnen inte vet/förstår och det inte finns bra förebilder.

Jag är rätt säker på att TR inte nämner antalet slag. (Vilket är bra, det kräver dock domare som vet vad de gör.)
Glömde kolla i TR efter jobbet igår, får försöka komma ihåg det idag.

Sen har vi den andra katogorin föräldrar som skriker och skäller ut barnen offentligt för att de inte ridit nolla och med bästa tiden. Dessa föräldrar hade nog gladligen sett att ungen gav hästen ett eller två rapp för att det skulle gå fortare.
Vet en unge som rappade till sin ponny efter sista hindret, var en A:0, ponnyn drar iväg och ungen har ingen kontroll över sin ponny utan den hoppar över staketet till banan och ut bland publiken och andra hästar. Hör till min häpnad ungens far komma galopperade och stoltheten lyser om ansiktet på honom och han vrålar upphetsat till modern "såg du, såg du"???
Vad göra åt dessa föräldrar???

Som skrivet, jag bara tror just nu eftersom jag missade att kolla i TR igår. Men vad jag kan minnas finns ingen regel om max ett spöslag. (Vilket är bra.)

Jag skulle tro att det är pga. besvikelse de slår sina hästar.
Men att ta ut sina agritioner på en stackars häst är ju helt fel.
Att domaren inte anmälde och höll dem avstängda från tävlingar en tid framöver var ju konstigt..?

Hej!

Därför att mamman inte är helt ok heller och om man går på hennes jäkla unge utan att ungen gjort nåt fel precis då, då är det jag som får en ordentlig utskällning.. Du vet mammor och deras oskyldiga små skyddslingar.

Ungen fick faktiskt en utskällning av en tjej i stallet när ungen skällde ut sin pappa för "han fattar ju ingenting och sååå kan han ju inte göra!!"

/ Lavinia, som klarat sej utan att träffa ungen på ett tag nu..

Som skrivet, jag bara tror just nu eftersom jag missade att kolla i TR igår. Men vad jag kan minnas finns ingen regel om max ett spöslag. (Vilket är bra.)

Jag förstår inte riktigt varför du anser att det är bra? Spöt ska ju ALDRIG användas i bestraffning, endast som en förstärkning av en hjälp. Jag har förfasats många gånger, och fortsätter förfasas, över hur ryttare drämmer till hästarna med spöt i tid och otid för t.ex. en vägran när dom har noll koll själva på sin egen del i det hela. Ofta ser man klockrena ryttarfel som hästen får skit för:cool:

Jag förstår inte riktigt varför du anser att det är bra? Spöt ska ju ALDRIG användas i bestraffning, endast som en förstärkning av en hjälp. Jag har förfasats många gånger, och fortsätter förfasas, över hur ryttare drämmer till hästarna med spöt i tid och otid för t.ex. en vägran när dom har noll koll själva på sin egen del i det hela. Ofta ser man klockrena ryttarfel som hästen får skit för:cool:

Eftersom jag sett och hört ryttare få tillsägelse när de använt spöt just som drivning eller "anvisning".
Någon nämnde i en tråd här på Buke att hon sett ett ekipage bli uteslutet efter ett slag. (Jag frågade om det verkligen bara var ett slag men inte fått svar. Det hon skrev tolkas som ett slag. Det är isf absurt om spöet användes på ett normalt sätt.)
Jag tycker inte om orimlig hantering av spöet men det ska heller inte gå för långt åt andra hållet.

Nu citerar jag från TR I, 2003. Mom 170.
"Spö eller piska får inte användas som bestraffning utan endast som anvisning. Hårda slag är en form av olämplig bestraffning. Ridning med uppvinklat spö eller s.k. rundslag är förbjudet och medför avstängning.

Vid olydnad får hästen göras uppmärksam genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln. Spöet ska i så fall användas i omedelbar anslutning till olydnaden. I fråga om "tippning" kan tillåtas att ryttaren högst ett par gånger under ritten tippar hästen genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln.

Som exempel på olämpligt uppträdande mot hästen räknas varje åtgärd som har karaktär av bestraffning. Olämpligt uppträdande medför avstängning. Exempel på olämpligt uppträdande:
•hårda slag med eller utan tillhyggen.
•ryck i tyglarna.
•upprepade kraftiga skänkelslag.
•sporrning.
•skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck.
•upprepad hoppning över hinder efter tävlingsritten.
•hård drivning av uttröttade hästar."

Så nej, antalet slag står inte reglerat.

Nu citerar jag från TR I, 2003. Mom 170.
"Spö eller piska får inte användas som bestraffning utan endast som anvisning. Hårda slag är en form av olämplig bestraffning. Ridning med uppvinklat spö eller s.k. rundslag är förbjudet och medför avstängning.

Vid olydnad får hästen göras uppmärksam genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln. Spöet ska i så fall användas i omedelbar anslutning till olydnaden. I fråga om "tippning" kan tillåtas att ryttaren högst ett par gånger under ritten tippar hästen genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln.

Som exempel på olämpligt uppträdande mot hästen räknas varje åtgärd som har karaktär av bestraffning. Olämpligt uppträdande medför avstängning. Exempel på olämpligt uppträdande:
•hårda slag med eller utan tillhyggen.
•ryck i tyglarna.
•upprepade kraftiga skänkelslag.
•sporrning.
•skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck.
•upprepad hoppning över hinder efter tävlingsritten.
•hård drivning av uttröttade hästar."

Så nej, antalet slag står inte reglerat.

det understrukna är det som folk räknar som bestraffning, man tara om för hästen "nu var du dum" och markera med ett slag.. inte flera.. så ett slag per olydnad är det..

Ja, men inte antal slag per ritt som vissa har skrivit.

"Tog gröna kortet förr förra året och om jag inte minns fel var det en fråga där om huruvida ett spörapp var tillåtet som bestraffning inne på banan och det var det tydligen men inte flera."
"Jag håller med dej om att överdomarna skulle ta barnen i upptuktelse mera,var dock på tävling förra pingsten på Öland och där skällde överdomaren och var ganska sträng mot barn som piskade hästen mer än en gång som är det tillåtna enligt T.R."
Båda skrivna av skjona.

sweet_extraa: "har fått för mig nått om tre, typ tre före varje hinder eller nått.."

Undrar samma sak... Hur kommer det sig att vi går bakåt i utvecklingen?

Ungdomen är framtiden säger man ju... Jag ryser....

Ja, men inte antal slag per ritt som vissa har skrivit.

"Tog gröna kortet förr förra året och om jag inte minns fel var det en fråga där om huruvida ett spörapp var tillåtet som bestraffning inne på banan och det var det tydligen men inte flera."
"Jag håller med dej om att överdomarna skulle ta barnen i upptuktelse mera,var dock på tävling förra pingsten på Öland och där skällde överdomaren och var ganska sträng mot barn som piskade hästen mer än en gång som är det tillåtna enligt T.R."
Båda skrivna av skjona.

sweet_extraa: "har fått för mig nått om tre, typ tre före varje hinder eller nått.."
ja, skjona skriver ju rätt.. inte MER ÄN ETT spörapp är tillåtet..

sweet_extra är ute och cyklar..

Dressyr Elr, Hoppning? Var på en dressyr tävling i söndags LOKAL. Mellan 8-10 var dom. endel var inte kloka var nära på att strypa dom! bara slog och slet i deras munnar, Skrek och skällde på sina Föreldrar! En Mamma fick gå ut och ställa sej utanför Tävlingen. Typ i skogen med hunden bara för hennes kaxiga unge sa "Mamma gå bort med hunden för fan de stör alla hästar!" Inte en enda Häst bryde sej om hunden som skllde till inland! Dottern var bara 9-10 år :S Usha såna Ungar :s och en del om är i samma ålder kan man tro är Vuxna för dom är så trevliga och snälla.:) :d

Så här tycker jag:
Varje förälder som köper en häst till sitt barn och låter barnet tävla måste också (tyvärr alla päron...) sätta sig in i reglementet för att kunna ta ansvar för barnets handlingar på tävlingsbanorna. Jag fick tävla på en lånad ponny och mina föräldrar (som inte kan ett skit om hästar) hade gjort :devil: igt klart för mig att om jag på nåt vis misskötte mig i skolarbetet, stallet eller på tävlingsbanan, så skulle jag aldrig se röken av den där ponnyn igen! Guldfiskar och schack skulle bli de enda potentiella hobbierna isf...:eek: Detta av den enkla anledningen att vid den åldern är faktiskt föräldrarna som står för cashen... Och jag kommer def. inte från nån rik familj, så det innebar mycket planering och uppoffring för att jag skulle kunna rida.
Min pappa sa alltid: När du kan jobba och betala för en egen häst, så ska du få en... Och så blev det också! Gissa om jag ofta känner ödmjukhet inför det faktum att jag är så lyckligt lottad att jag har en egen häst, med möjligheten att träna och tävla?
Hoppas verkligheten kommer ifatt dessa stackars barn en vacker
dag...
Var snälla me varann och hästarna :love:

ja, skjona skriver ju rätt.. inte MER ÄN ETT spörapp är tillåtet..

sweet_extra är ute och cyklar..

Per olydnad, ja. Det är ju så att en ponny eller häst kan vara olydig mer än en gång inne på banan. Och det står ju "Vid olydnad får hästen göras uppmärksam genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln[...]"

Kl

Jag var på en stor nationell hopptävling för... ja de e rätt många år sedan nu. Jag hade en stor lite smått elak valack som jag red. Han kunde gå klockrena nollor i 130 och sen helgen efter vägra ut sig i 110. Det fanns så vitt veterinärer och andra kunde se INGET fel på honom. Möjligen satt det i huvudet. Hur som helst. Skulle starta en 120 klass med denna hästen första dagen. Han hoppade super på framhoppningen och bockade och var superglad. Kändes super super superfint. Så kommer vi in på banan galopperar mot första hindret och så tvärstannar hästen 25 meter från startlinjen. Gör en volt försöker igen. Samma sak voltar och har mej ett tag tills paniken börjar komma lite.. Lappar till honom lite försiktigt bakom sadeln för att få fram honom vilket gör att han reser sig rakt upp och hotar med att gå över. Efter att ha haft hästen i 3 år gör jag något jag ALDRIG gjort innan. Jag tar spöet lappar till allt vad jag orkar mellan öronen på honom vrålar på honom samtidigt och jag märker att hela hästen blir helt förvånad. Han faller i galopp och hoppar den förbannade 120 banan med 2 ner (blev lite stressad jag alltså inte hästen). Efteråt så tänkte jag att nu jäklar har jag väl hela kavalleriet efter mej men icke. Överdommaren, veterinären och banbyggaren kom fram till mej efteråt. Trodde jag skulle bli avstängd. Men istället sa dom ungefär att. Vi har sett dej kämpa med denna hästen i flera år nu vi har sett den förra ryttaren kämpa med honom. Så vitt vi vet är det inget fel på honom. Egentligen borde vi inte uppmuntra den typen av ridning eller bestraffning men i detta fallet var det befogat. Bra ridet. Men fan ta dej om du gör om det. Det behövde jag inte göra heller. Han hoppade ett par tre tävlingar till. Men det slutade med att han hoppade över staket på en tävling och sen satsade jag på ett sto jag hade hemma istället.
Hemma tränade jag 150 banor och där va det minsann inte en tillstymmelse till att stanna fly eller något liknande.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka