Ang våldet på tävlingsbanorna.

C

Carro88

Vi hade en ponny tävling hemma nyss och jag skojjar inte om det var 8 av tio ungar som slog sin ponny eller ryckte den i munnen NÄR de hade ställt sig upp!! Domaren var helt förstörd tillslut och sa "nu får ni alla SLUTA upp att slå eller rycka era hästar i munnen!"..hon lät helt förtvivlad stackarn.. Förövrigt red 90% helt jävla kasst. Jag undrar alltså var ungarna får lära sig detta? Att slå sina hästar?! Efter att man ramlat av? Lär dom sig inget nu för tiden?!
Som om att hästen FATTAR att den gjort ngt fel? Det är fan inte deras fel att ungen rider som en kratta! Jag skulle aldrig hoppa om min ryttare red som en del ungar.

Vart är världen på väg egentligen..Hoppas inte detta fortsätter.

Sv: Ang våldet på tävlingsbanorna.

Tror inte riktigt det är barnens fel, små barn gör som de ser andra göra alt som någon annan säger åt dem, tex föräldrar och tränare. Visst kan småbarn få "psykbryt" men jag tror knappast att barnen har lärt sig själva att slå hästen... Tycker att man där som förälder/tränare faktiskt har tagit på sig ett ansvar, barn ska kunna ha häst utan att behandla den som skit när ungjäkeln gör fel. Med rätt träningsmetoder och föräldrar som sätter tydliga gränser tidigt så tror jag inte sånt skulle förekomma alls. :/ Var de inga föräldrar som sa ifrån?

Barn, precis som hästar, blir vad man gör dom till.. den här mästriga våldsamma attityden är något barnen sett och efterhärmar.. Och det är De Vuxnas ansvar att lära barnen sunt hästvett...

Det är inte bara barnen idag som är våldsamma och brutala mot hästarna när det går fel.. Det är ett problem som verkar vara långt gånget inom hästvärlden idag och något som MÅSTE motarbetas. Barn kan inte bedömma situationer på samma sätt som en vuxen, de ska heller inte behöva det.

Min flicka följde med sin kompis på stor tävling i söndags.Jag var inte med ,men fick berättat historien för mej.
Hon hyrde förut en ponny av oss innan hon skaffade egen.

Flickan och ponnyn drivs av målinriktade vuxna som inte har någon egen hästvana och det leder till att de ställer dem inför för höga krav.
Ponnyn vägrade ut sej och flickan flippar ur,slår ponnyn och skriker att hon aldrig ska rida den jävla hästen mera.Jag känner väl igen situationen från när hon red vår ponny och tackar min lyckliga stjärna för att den ponnyn numera är såld och har det mycket bra hos sin nya ägare.

Problemet är när barnen ser ponnyn som en tävlingsmaskin och inte som en älskad vän!

Håller inte med, det verkar som om vissa ungar har det i sig, ingen empati och bara skyller på ponnyn. Föräldrarna kan vara såna som ö h t inte sysslar med häst själv så de kan inte ha varit barnens förebilder och knappast andra vuxna heller eftersom dessa små änglar inte brukar vare sig lyssna eller se åt någon annan.

Däremot blir man galen på alla föräldrar och andra vuxna som inte SÄGER TILL! Hade min dotter betett sig illa mot sin ponny, skyllt på hästen när det gått dåligt så hade jag personligen lyft henne av ponnyn! Och om den lilla solstrålen inte orkar sköta om sin ponny och pyssla med den utan bara vill rida så borde ungen inte ha någon häst alls. Jag tycker att man alldeles för ofta ser barn utan känsla för djur som ändå handhar djur, vilket jag tycker är helt fel, ge dem en boll eller en dator att hålla på med istället...

De gånger man verkligen träffar på något barn med en geniun känsla för djuren, som är omhändertagande och snäll vid sin ponny så blir man ju helt lycklig förstås.

Hej!

Visssa ungar lär sej alldeles själva, men blir miljoner gånger värre när de inte får tillsägelse från föräldern att det är fel!

Vi har en frustrerad och bortskämd unge i stallet som brukar skrika och slå på sin ponny och mamman säjer aldrig till. Klart ungen blir värre när hon inte vet vad som är rätt eller fel.

Däremot kommer hon få en ordentlig utskällning nästa gång hon slår min häst med ett grepskaft, vilket hon gjort bakom min rygg, när jag inte sett. Konstigt att min häst inte gillar ungen??

/ Lavinia, som bara väntar på ett tillfälle...

Varför vänta. Ta ungen i örat och ge h*n en ordentlig utskällning.
De brukar inte vara så tuffa när de väl blir tillsagda...

Hopplöst när föräldrar inte har någon som helst disciplin för sina barn, eller att de lärs av andra vuxna som inte har det. Det brukar vara det det hänger på i slutändan. (sista som allmänt svar i tråden inte till dig)

Trevligt med fler såna här trådar. De behövs :bow: (jag har redan startat en ;) )

Började med att jag tittade på en ponnytävling som var ungefär som du beskriver. Med skillnaden att domaren inte sa något och det var jag och andra i publiken som var förtvivlade...

Tror som andra att det sällan är barnens fel utan vuxna som måste föregå med gott exempel. Tyvärr är det ju inte bara på ponnytävlingar det händer, för då skulle det inte hända.

Däremot blir man galen på alla föräldrar och andra vuxna som inte SÄGER TILL! Hade min dotter betett sig illa mot sin ponny, skyllt på hästen när det gått dåligt så hade jag personligen lyft henne av ponnyn! Och om den lilla solstrålen inte orkar sköta om sin ponny och pyssla med den utan bara vill rida så borde ungen inte ha någon häst alls. QUOTE]

Du tog orden ur munnen på mig! :bow:

Vi hade en ponny tävling hemma nyss och jag skojjar inte om det var 8 av tio ungar som slog sin ponny eller ryckte den i munnen NÄR de hade ställt sig upp!! Domaren var helt förstörd tillslut och sa "nu får ni alla SLUTA upp att slå eller rycka era hästar i munnen!"..hon lät helt förtvivlad stackarn.. Förövrigt red 90% helt jävla kasst. Jag undrar alltså var ungarna får lära sig detta? Att slå sina hästar?! Efter att man ramlat av? Lär dom sig inget nu för tiden?!
Som om att hästen FATTAR att den gjort ngt fel? Det är fan inte deras fel att ungen rider som en kratta! Jag skulle aldrig hoppa om min ryttare red som en del ungar.

Vart är världen på väg egentligen..Hoppas inte detta fortsätter.

Dressyr Elr, Hoppning? Var på en dressyr tävling i söndags LOKAL. Mellan 8-10 var dom. endel var inte kloka var nära på att strypa dom! bara slog och slet i deras munnar, Skrek och skällde på sina Föreldrar! En Mamma fick gå ut och ställa sej utanför Tävlingen. Typ i skogen med hunden bara för hennes kaxiga unge sa "Mamma gå bort med hunden för fan de stör alla hästar!" Inte en enda Häst bryde sej om hunden som skllde till inland! Dottern var bara 9-10 år :S Usha såna Ungar :s och en del om är i samma ålder kan man tro är Vuxna för dom är så trevliga och snälla.:) :d

Dressyr Elr, Hoppning? Var på en dressyr tävling i söndags LOKAL. Mellan 8-10 var dom. endel var inte kloka var nära på att strypa dom! bara slog och slet i deras munnar, Skrek och skällde på sina Föreldrar! En Mamma fick gå ut och ställa sej utanför Tävlingen. Typ i skogen med hunden bara för hennes kaxiga unge sa "Mamma gå bort med hunden för fan de stör alla hästar!" Inte en enda Häst bryde sej om hunden som skllde till inland! Dottern var bara 9-10 år :S Usha såna Ungar :s och en del om är i samma ålder kan man tro är Vuxna för dom är så trevliga och snälla.:) :d

Som skällde till ibland*

Hoppning:)

MIssade visst att skriva att ungarna slet och ryckte i munnen/slog sin häst med spö't när dom hade ramlat av:)

Jag håller väl med alla på ett sätt men samtidigt har inte ungarna någon RESPEKT för varken sina föräldrar eller djuren. Jag vet många föräldrar som kan stå och säga "gör inte så, gör inte si" Men ungen lyssnar inte...
Så visst barnen lär sig av sina föräldrar/tränare men jag tror nog att det i grund och botten beror på att de inte har någon respekt. Föräldrarna är för snälla nu för tiden tror jag..

jag vet inte om föräldrarna sa till när de kommit ut från banan..Stod ju och flaggade. Men jag hoppas det..Hotat med att sälja ponnyn eller någe:)

Jaja..Hoppas att detta var en engångsföretelse...

Kan berätta min egna erfarenhet av detta hemska betende.

när jag tävlade min b-ponny (1997-2000) så var jag en bestämd dam, min mamma har alltid uppfostrat mig väl och alltid sagt vad som var rätt och fel.

Det sista halvåret av våran tävlingsperiod började det gå dåligt (pga min längd) han började stanna, vilket han aldrig gjorde förr.
så kom den tävlingen då jag inte kunde kontrollera mig själv.

Hela grundomgången hade han tvekat på varje hinder och jag fick verkligen rida för att få honom över, när vi kommer till omhoppningen stoppar han han ut sig på första hindret, jag var rasande, jag slog den stackars ponnyn alladels för många ggr (på bogen med mitt korta hoppspö)

Jag galopperar ut ifrån ridhuset och stört grinar, drar ponnyn i munnen, mamma kommer och försöker lugna ner mig, jag fortsätter skälla på min ponny, där som en räddande ängel kommer överdomren, hon skäller ut mig inför alla som väntar på att få komma in på banan.
Skriker åt mig att så här får jag inte bete mig och att jag kunde bli avstängd om jag fortsatte så här. jag hatade kärringen något extremt mycket! travade iväg ursinnig och bortgjord, stannade en bit ifrån tävlingsplatsen, hoppade av och grina ännu mer än vad jag gjorde tidigare, stackars ponnyn stog där med huvudet nersänkt och jag bad så himla mycket om ursäkt.

en halvtimma senare går jag tillbaka till tävlingplatsen, mamma står å väntar vi säger ingenting till varandra bara lastar in ponnyn och åker hem.

jag är overhört tacksam för att överdomaren skällde ut mig, fy fasen vad jag skämdes, skäms även nu att berätta detta, men ja ja så där gick det till för mig iallafall

min mening med att berätta detta var.....

....Vart finns dessa överdomare?? dom skulle behövas idag, har sett många som beter sig som jag gjorde om inte mycket värre!!

tack för mig!

Starkt av dej att berätta,förstår att du skäms.
Jag håller med dej om att överdomarna skulle ta barnen i upptuktelse mera,var dock på tävling förra pingsten på Öland och där skällde överdomaren och var ganska sträng mot barn som piskade hästen mer än en gång som är det tillåtna enligt T.R.

Tycker att det som händer när ungarna lämnat banan är minst lika viktigt,jag hatar när ungarna skriker och drar i en stackars rädd ponny som inte fattar något och när de skriker och grälar över huvudet på hästen!!

Tog gröna kortet förr förra året och om jag inte minns fel var det en fråga där om huruvida ett spörapp var tillåtet som bestraffning inne på banan och det var det tydligen men inte flera.

Och det står var i TR? Jag har mina TR hemma, är på jobbet nu, och om jag inte minns fel nämns inte något visst antal spöslag per ritt.

Du har förmodligen rätt,kan inte tävlingsreglementet utantill.
Men jag minns att svaret på en av frågorna var att ett rapp som bestraffning var rätt men inte flera.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka