Ang. stretching innan ridning

K

Kissable

Hej! Har för att tag sen stretchat min hästs ben innan jag ridit, men sen sa en i mitt stall att det är farligt och kan orsaka något dåligt i hästens muskler. Har slutat med det nu, inget hände men följer hennes råd. Är det verkligen farligt? Ingen har sagt nått innan även fast de har sätt att jag gjort det. Lärde mig det av en annan för att jag red på hennes häst och skulle göra det då...

Sv: Ang. stretching innan ridning

Man ska helst inte stretcha när musklerna är kalla (gäller oss människor också) men gör man det bör man ta det försiktigt för att undvika sträckningar.
Ibland kan man av någon anledning vilja stretcha innan passet men då ska man helst promenera lite med hästen eller på annat sätt värma upp den i 10 minuter eller så.

Det är bättre att du stretchar efter träningen, så musklerna sträcks ut och inte blir korta och stumma. Kalla muskler ska man vara försiktig med att stretcha. Tänk hur du själv gör när du tränar, inte börjar du väl med att stretcha?

Om du tar hästen från hagen är det helt ok att strecha innan. Jag gör alltid det och har fått mycket mer effekt. Hästar håller igång kroppen på ett helt annat sätt än människor, de ska kunna fly när som helst. Att ta hästen direkt från boxen är en smak sak, men jag gör det också.

I alla streching så är det hästen som bestämmer hur mycket man ska sträcka. Att översträcka en häst som "liten" tjej är mycket svårt. Håll inte mer än ca 4 sek åt gången är det ingen fara.

/Rumpnissen som strechar båad hästarna både före och efter och fått otroligt fina hästar. ;)

Okej... Lite svårt när alla säger olika saker x) Men håller mig nog borta från det, hästen är inte min och är dessutom gammal... Tack för svaren iallafall :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Föräldrarpenningtillägg
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur