Ang reflexer

Mirre

Trådstartare
satt och läste i reflextråden nyss och funderade på en sak.
har en häst som är livrädd för fick och pannlampor (orginellt ja)
lysen som rör sig helt enkelt. Är ju bra om man kan ha pannlampa och sånt när det är mörkt, men hur vänjer man honom vid det?
Eller om man möter nån med ficklampa nån gång så är det ju bra om itne hästen får totalspunk bara för de ;) :D

Sv: Ang reflexer

Hästen är nog inte så orginell, min springer oxå för lampor som rör sig i mörkret, men när vi red med lampa på hjälmen så gick det bra ändå. Handlar väll lite gran om att vänja hästen vid det. Det är ju inte direkt vanligt med att ljus rör sig i hästarnas värd så det är ju bara logist tänkande att dom reagerar i början.

såhär löser du det: sätt på lampan på hjälmen, sitt upp, håll i dig, knäpp på lampan och rid iväg. han vänjer sig. :p

Säger samma som Lazio.

Mitt sto sket på sig när man tände lampan när man satt på henne, och var skiträdd för den hela ridturen. :crazy:
MEN jag använde den ändå, för det är en bra grej som gör att man syns och ser. :D Så nu är hon van, och mina medryttare slipper kämpa med en häst som är rädd för pannlampan. ;)

Så gjorde jag :banana: Hästen reagerade inte :smirk: :D Han tycker bara att den är lite läskig i galoppen men han börjar vänja sig!

Den andra kusen drar jag mig dock lite för att prova. Han blir sällan upprörd men när han blir det så är det ordentligt! :p

Jag red ut i skymningen, startade lampan direkt. I början av turen var det så ljust att den inte syntes, När vi kom tillbaka var det kolmörkt men det hade ju kommit gradvis så pållen tänkte nog inte på det. Hon verkade nöjd med det. Att bara starta den i kolmörkret är inte att rekomendera min kompis häst skenade som en tok på vägen i mörkret!

Jag gick med hästen för hand och sedan lade min man ut morötter i mitten av strålen- vi fick börja i utkanten för först vågade hon inte gå in i ljuset- sedan när hon upptäckte att inget hände och att det låg morötter i mitten började hon gå fram otroligt villigt mot strålen...

Litet som att söka guld i regnbågens slut :)

Har nog aldrig haft några problem tror jag... De är vana med lampor överallt.

Pannlampor när man rider är :bow: :bow: :love: :love: Mina skogsturer blev räddade ;)

Lånar.

Ingen av mina hästar har reagerat men min kompis förra häst var rädd. Henne red ju inte jag men jag hämtade henne i hagen med lampa och jag lät henne bara fjanta runt bakom mig medan jag gick in med henne. Hon vande sig efter några gånger.

*lånar*

Mina har inte brytt sig om lampor men det kan bero på att de är vana från hagen och så....
Jag har ficklampa när jag fodrar ute på kvällen och sedan så har vi ju de roliga strömavbrotten...
Något att prova kanske? Leka strömavbrott och pröva fodra ute när det är mörkt... Det blir ju mörkt rätt så tidigt nu...

//M

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Ridning Hur gör ni när ni rider i mörker? Har ni pannlampa eller rider ni utan pannlampa och förlitar er på mörkerseendet? Jag tänker att nu...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 046
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30