Hur gör ni när ni rider i mörker? Har ni pannlampa eller rider ni utan pannlampa och förlitar er på mörkerseendet?
Jag tänker att nu kommer ett mörkt halvår där jag kommer få välja mellan att rida på ridbana (som delar av det halvåret) inte kommer vara ridbar och att rida ut (rätt fina ridvägar). Jag har inte så mycket erfarenhet av att rida i mörker. En gång har jag ridit ut i märker och då var det en skrittrunda på jämna vägar (grusväg) utan pannlampa eller annan belysning. Med massor av reflexer så klart. I börjna var det mörkt men man vande sig och efter ett tag var det bara mysigt och jag kände att jag såg tillräckligt.
Hur mycket nytta gör en pannlampa? Är det inte bättre att inte ha nån och låta ögonen vänja sig vid mörkret? Jag har aldrig använt pannlampa så jag vet hur stort område en sån lyser upp. Jo, en har jag använt men den hade jag aldrig ridit i för den lös bara upp ett mycket litet område medan resten var beckmörkt då ögonen inte fick en chans att ställa om.
Hur gör ni? Vad använder ni? Rider ni i alla gångarter? Vilken typ av ridvägar? Osv.
Massor av reflexer på både häst och ryttare är självklart!