ANG Nattlindor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sofols
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 212
Sv: ANG Nattlindor

Vad händer om man lindar på blöta ben?

det blistrar. BoT paddarna blistrar inte men låt gärna benen torka en stund innan du lindar ändå..

vi lindar med BoT runt om på pärlan alltid för jag e rädd om hennes ben. hon såg inte riktigt klok ut när vi fick hem henne så ja e väldigt petig m henne nu för att hon ska hålla sig frisk och fräsch.

dom andra yngre i stallet lindas m höga tjocka paddar och fleece lindor alltid när dom har hoppat.

Fukten stannar kvar. Bland annat är den miljön härlig för mugg att utvecklas i. Om jag inte har helt fel så kan hästarna få brännsår också om det vill sig riktigt illa.

Hmm.. självklart förstår man ju att det inte är så bra att linda över blöta ben, men om man någon gång ibland lindar över fuktiga ben borde väl det inte vara någon stor risk? Har du haft på liniment och lindar så är ju benet också fuktigt..
Bara en tanke! :idea:

det blistrar. BoT paddarna blistrar inte men låt gärna benen torka en stund innan du lindar ändå..

vi lindar med BoT runt om på pärlan alltid för jag e rädd om hennes ben. hon såg inte riktigt klok ut när vi fick hem henne så ja e väldigt petig m henne nu för att hon ska hålla sig frisk och fräsch.

dom andra yngre i stallet lindas m höga tjocka paddar och fleece lindor alltid när dom har hoppat.

Vad är blistring egentlingen? har förstått att det är ngt negativt men vet inte vad det är? Vad är det som gör att BoT inte blistrar?

Japp! Men är mkt noga med att det är utspätt och tar inte mkt. Har jobbat i stall där dom tog rikligt med outspädd Radital undet stallbandagen och det hände aldrig ngt. Står på flaskan att man kan ha det utspädd. Men jag kan gissa att hästar kan reagera annorlunda... Har din häst reagerat så ska du så klart inte använda det.

Brukar ha stallbandage på min häst på natten innan jag ska tävla och hon inte hinner komma ut i hagen innan vi ska åka. Ibland efter ridpass så kyller jag benen först men kyllera/kylgel och sen på kvällen sätter jag på stallbandagen. Har vanliga paddar men funderar på att kanske testa BoT när jag väl få tummen ut och kan lägga lite pengar på det :p

Vad är blistring egentlingen? har förstått att det är ngt negativt men vet inte vad det är? Vad är det som gör att BoT inte blistrar?

Vid blistring bildas det värme i huden, i värsta fall kan det bli ordentliga brännskador. När man blistrar medvetet så eftersträvar man en lokal inflamation där kroppen kallar vitablodkroppar till såret, vilka i sin tur läker en underliggande skada på t.ex en led.

Jag använder filtapaddar med fleece eller värmelindor. Jag har en gammal ponny som blivit lite stel med åren. På honom lindar jag efter ett tuffare pass för att öka blodtillförseln i benen.

Senast ändrad av en moderator:

Har lite olika nattpaddar;
Equiline's stora tjocka
Eskadron's stora climatex
Back On Track
Teddypaddar från TIB-horse
Filtpaddar

Detta med långa, gosiga fleecelindor över.
Lindar efter hårdare pass på 9åringen och på höst/vinter/vår står 18åringen nästan alltid med lindor, nu är dom ute längre på större ytor och då är benen finare.
På 18åringen brukar jag ha ett knäskydd för människor från BoT över knäet då han har en galla där från en gammal skada.
Brukar ha teddypaddar + fleecelindor på den gamle. 9åringen har oftast BoT.

varför lindar ni överhuvudtaget?

borde inte det bästa vara att ha dem gåendes ute på natten så de får röra på sig och blodtillförseln ske normalt? för det är en anledning till att de får gallor va? att de står för mkt stilla eller det är kanske nåt jag fått för mig.

Senast ändrad:

Jag lindar med Back-on-Track och fleecelindor (från Hööks de är jättebra och billiga).

Anledning: Inrådan från veterinären eftersom min häst sparkar sig väldigt illa på benen (står just nu med mastodontbenhinneinflammation, vet misstänkte först en fraktur men som tur var hittade de ingenting på röntgen).

är dom ute längre på större ytor och då är benen finare.
På 18åringen brukar jag ha ett knäskydd för människor från BoT över knäet då han har en galla där från en gammal skada.

just det jag menade, om de rör på sig.

knäskyddet, hur smart som helst ju:banana:

Gullan86: Står i tråden

Jag har spån som underlag så jag limdar helst inte med fleecelindorna för det fastnar så mkt och jag är lat:D
Har istället bomullslindor och ett par tjocka skumgummipads. Men jag ska till ullared på fredag så jag funderar på att köpa nya bättre paddar och ett par till bomullslindor för dom jag har börjar bli lite slitna. Vet ni om dom säljer BoT på Ullared eller om det är annat?

varför lindar ni överhuvudtaget?

borde inte det bästa vara att ha dem gåendes ute på natten så de får röra på sig och blodtillförseln ske normalt? för det är en anledning till att de får gallor va? att de står för mkt stilla eller det är kanske nåt jag fått för mig.

Alla har ganske inte möjlighet att ha sina hästar ute dygnet runt, eller inte vill det.
Min har inte gått på bete, från förra veckan och resten av sommaren har jag tillomed bara tillgång till rasthage tyvärr p.g.a urdikning och lite ombyggnadtion i våra gräshagar. Dessutom vill jag inte ha min häst på ngt bete, vill inte att hon ska lägga på sig ngr extra kilo, onödiga belastning på benen. Dessutom har vi tränat och tävlat hela sommaren.

Men nu är min häst väldigt fin i benen så det är inte ofta jag låter henne stå med ngr stallbandage över natten. Bara natten innan tävling och efter hårdare pass.

BoT paddar som man bara sätter fast.. alltså sånna där med karborre och neoprenutsida.
Vad har du för erfarenhet av dom skydden? Har din häst dom på nätterna eller ute?
Jag har precis beställt såna till min.

Back on track paddar m. fleecelindor på alla hästar! För att förhindra gallor...dom enda hästarna jag lindar är shettisarna...ska jag göra det????

Back on track paddar m. fleecelindor på alla hästar! För att förhindra gallor...dom enda hästarna jag lindar är shettisarna...ska jag göra det????
Menar du att du inte lindar shettisarna eller?
Jag tycker det känns lite överdrivet att linda dom...men det är klart, vill du så är det väl bara att linda på...men jag skulle inte göra det om det inte är nån som har problem av nåt slag.:banana:

Lindar efter tävling, då blir det BoT paddar bak och vanliga fram och fleecelindor ovanpå det.
Efter mer ansträngande träning eller om hon är gallig bak så händer det att jag lindar med BoT bak.

KL

Har en gammal gubbe, 24 år. Han brukar få bli lindad efter "hårdare" pass, tex. dressyr-pass på bana, hoppning, en väldigt lång o ansträngande uteritt eller så.
Då lindar jag med mias teddy/fleece paddar fram, och en annan variant av teddy/fleece paddar bak, och fleecelindor. Ibland lindar jag med ylle paddar.
Lindar inte alltid alla 4, utan oftast bara bak.
Nu är han inte lindad på länge, då han inte är helt igång än och jag tycker inte att jag utsätter honom för den ansträngningen att det behövs.
Men tidigare, när han var 22 år och tränades regelbundet ganska hårt, då stod han lindad hela tiden.
Och jag tycker att jag märker skillnad, trots att jag inte använder några BoT.

Ja just det, efter hårdare pass brukade jag ta på lite Arnika och massera in innan jag lindade.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
38
· Visningar
3 000
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka