ANG Nattlindor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sofols
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 212
S

sofols

Vad använder ni för paddar och slags lindor till nattbandage?
Bara nyfiken
Visa gärna bilder på hästarna med dem på också.

Sv: ANG Nattlindor

Jag använder Back-on-track paddar- De är jättebra! Tidigare hade jag vanliga "vita"med skumgummi i och de gnagde han alltid på, jag tror de kliade. Det slutade han med back on track. Sedan har jag inte fleecelindor utan de andra. Tycker de sitter bäst. Lindar alltid hela vägen ner runt kotorna och ner till hoven och upp igen. Det är ju där man vill att det skall vara varmt. Har tyvärr ingen bild.

Har tyvärr ingen bild.
Har bomulls paddar, de är ngt tjockare än de man brukar använda vid ridning, sen fleeselindor.

Jag använder olika back on track-paddar och oftast olika fleecelindor på mina två. Mitt sto brukar ha back on track-hasskydd samt "vanliga" BoT-paddar bak, lindar inte frambenen på henne.
Min valack varierar jag paddar på, ibland har han vanliga BoT-paddar, ibland har han deras tjockare, större paddar (som "kuddpaddar"). Honom lindar jag runt om och smörjer lindorna med anti-bit annars ligger paddar o lindor fint i boxen(lyckas dock alltid linda av dem fint utan att ngt gått sönder:))

Jag lindar inte dem varje dag utan brukar göra uppehåll en dag i veckan el liknande. Gör också uppehåll från BoT-paddarna typ var tredje vecka o lindar med andra "kuddpaddar" equiline etc
Dessutom varierar jag såklart bandage efter om de är skadade, har nån svullnad etc. Har andra hästar som vi inte lindar alls också...

Nu när våra går på bete så lindas de ett par timmar när de står inne mitt på dagarna...
Låter som jag håller på med lindor hela tiden:) men är det hästar som det inte är något särskilt med brukar vi inte greja med det...

Använder paddar som är fleece på ena sidan och typ pilé (? luddigt iaf) på andra, samt RacingTack bandage. Finns väl på de flesta travshopar.

Lindar gamla tanten med back on track på bakbenen nästan varje natt för att hålla gallorna borta.. Hoppar jag över några dagar för att hon är blöt om benen eller så är genast gallorna tillbaka. (linda aldrig på blöta ben..) Använder yllelindor. Lindar fram om hon har gått hårt eller på hårt underlag, använder då BoT eller Mias "luddpaddar".

Back on track med fleecelindor om jag inte har lagt nåt på benen, vanliga bomullspaddar med fleecelindor om jag har.
Lindar bara bak, fram behövs inte.

Jag använder tjocka bomullspaddar och fleece lindor.

Min pålle använder back on track paddar och fleecelindor på sina framben, kanonbra!

Lindar med tjocka eller tunna BOT paddar bak 6 dar i vecksn när hon står inne på nätterna. Har oftast fleecelindor.

Lindar pga gallor

Förlåt om frågan inte är aktuell i tråden. Men jag måste bara fråga:

Varför lindar ni era hästar? :confused:

// Seita

Jag använder BoT paddar med ylle lindor. 2 veckor i stöten och sen en vecka utan. Tidigare hade jag vanliga paddar i filt (sånna som finns överalllt) med UTSPÄDD radital under. Funkade bra det med.

Till dig som undrade. Jag lindar min häst med BoT för att vet. rekommenderade det när hästen hade kotledinflammation. Då var det för att hjälpa till vid läkning och nu i förebyggande syfte. De jag använde tidigare hade jag efter hårdare pass för att hjälpa till med stöd, cirkulation och värme. BoT gör samma sak men hjälper även till vid inflammationer. Har funkat kanon! Hjälper även mot gallor :) Håller upp en vecka dels för att man inte ska "lura sig själv" och tro att hästen är bättre än vad den är eftersom bandagen gör rätt stor skillnad och dels för att hästen inte ska bli "immun" precis som med läkemedel, använder man det hela tiden så måste man öka doserna (tid med bandage) hela tiden för att de ska få effekt.

Törs du ha radital under lindor?
Jag råkade ta fel flaska EN gång (hade också utspädd i andra flaskor och skulle ha ett annat liniment, men råkade ta raditalen insåg jag i efterhand), för på morgonen så var benen verkligen ingen vacker syn . :eek:

Jag lindar min häst med Back on Track paddar runt om med vanliga fleecelindor. Jag lindar i förebyggande syfte och så är benen helt gallfria på morgonen:D

Lindar gamla tanten med back on track på bakbenen nästan varje natt för att hålla gallorna borta.. Hoppar jag över några dagar för att hon är blöt om benen eller så är genast gallorna tillbaka. (linda aldrig på blöta ben..) Använder yllelindor. Lindar fram om hon har gått hårt eller på hårt underlag, använder då BoT eller Mias "luddpaddar".

Vad händer om man lindar på blöta ben?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
38
· Visningar
3 000
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka