ang. mönster

• Western
  • Trådstartare Trådstartare SomethingCorporate
  • Startdatum Startdatum
S

SomethingCorporate

Varför varför varför får man inte veta i förväg vilket mönster man ska tävla?
Jag har ju inget minne och det är det jag är absolut mest rädd för när jag ska tävla, att jag inte kommer ihåg mönstret!
Jag förstår faktiskt inte vitsen med att man får veta på plats vad de är för mönster.
Varför kan man inte skriva i proppen reiningmöster 2 tex. ?

Och sen den detaljen hur tusan vet man svårighetsgraderna på mönstrena innan man anmäler sig?
Hur mycket svårare är tex c i jämnförelse till d? vilka mönster används i d och vilka i c?
Det skulle ju underlätta där också om det helt enkelt bara stod i proppen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ang. mönster

Jag ser inget problem med att man får reda på mönstret på plats. På träning hemma rider jag igenom ett mönster i taget emellanåt...så helt okänt blir det ju inte. Tycker nog att det är rätt bra. Det är ju lika för alla.

Du behöver inte fundera på svårighetsgraderna. I och med att du anmäler till en D-tävling (t.ex.) så ser domaren till att svårighetsgraden håller sig till den nivån. Annars står det i TR...11-14 är D-klass mönster och "prova på klass".

Jag håller med dig på sätt och vis! om man tänker på dressyr tex. så är det ju bestämda program/mönster som man rider där. Det är nästan lite roligare när man tänker efter tycker jag. För att då kan man få reda på lite innan att det är det reining mönstret jag ska rida tex. Då kan man öva lite på det, och sen framför alla sitt bästa för domaren. Istället för att många som kan så bra glömmer av någon detalj i mönstret och blir diskade.. you got a point.

ja men är resten c då? eller?
det står ju vilka som är d och dom vet jag att jag klarar av
men jag har ingen aning om vilka som är c

Flera arrangörer lägger faktiskt ut mönter på nätet innan tävling eller så kan de finnas i programmet man får när man kommer och anmäler.

Monke:)

ja men är resten c då? eller?
det står ju vilka som är d och dom vet jag att jag klarar av
men jag har ingen aning om vilka som är c

Behöver du veta vilket som är C då? Din träning bör ju gå ut på att få hästen att göra en bra prestation i alla de olika momenten som står tydligt i TR. När alla momenten sitter och du gör mönstren med flyt så är det dagsformen/tillfälligheter/prestationen som avgör om du placerar dig högt eller inte.

Faktiskt så är det lite konstigt med det där..
Enligt regelboken så ska ju mönstret upp senast en timme innan start men det fenomenet existerar i stort sett bara på WRAS tävlingar.
Det "större" tävlingarna som hålls av t.ex AQHA och NRHA så står oftast möstret i proppen.

Jag har inget problem med att mönstret kommer upp en timme innan då jag kan hålla med till viss del att hästen skall kunna de rörelser och moment som kan komma att finnas i ett mönster.
MEN att tänka på är också att westernridningen är en minoritet i sverige jämfört med klassisk ridning och när det är en tävling på lättare nivå t.ex C tävling så tycker jag som många andra att det är väldigt viktigt för sporten att western ridningen visar ett bra horsemanship så fler får en positiv inställning till sporten.

Många som kommer ut som nya på tävlingsbanorna har tillräckligt med att bara vara nervösa och komma in på banan och om de haft tillfälle att träna mönstret innan så blir det en mycket trevligare upplevelse för alla inblandade.

Egentligen borde det vara mönster ute i förväg på fler WRAS tävlingar och ska de sättas upp sent så bör det vara på större tävlingar där de flesta ryttare är vana vid tävling etc.

Blev visst lite långt...men det tål att tänkas på. Mönstret man rider ses inte bara av domaren utan av en ibland mycket kritisk publik också..

De va allt!
/F

Ja, fenomenet som sådant är ju lite eget och det står faktiskt "senast" en timme innan start. Jag misstänker att man läst lite fel och tror att det inte ska upp tidigare men så är ju inte fallet. En vaken tävlingsledare kollar med domaren så fort den är fastställd och så kan man gå ut med vilket mönster det handlar om mycket tidigare;)

tex. Vi kan galoppombyten, men inte tillräckligt bra för att göra det i serpentiner mellan konor.
Kan sånt vara med på en c?
Det är sånt jag inte har någon aning om.

Problemt är att jag inte riktigt vet vad som kan komma.
Jag vet inte vad jag och min häst behöver kunna för att delta i en c-tävling

tex. Vi kan galoppombyten, men inte tillräckligt bra för att göra det i serpentiner mellan konor.
Kan sånt vara med på en c?
Det är sånt jag inte har någon aning om.

Problemt är att jag inte riktigt vet vad som kan komma.
Jag vet inte vad jag och min häst behöver kunna för att delta i en c-tävling
Jag rekommenderar dig att läsa TR och träna... hur många poäng har du i D? Du kanske inte är i närheten av C än;)

Pja, brukar man få reda på sina poäng?
Har jag aldrig fått,bara min placering.
Är det något man ska fråga efter om man vill veta?

Jag har läst TR men förstår inte riktigt ändå.

Och ne, jag vet inte om jag är redo för c faktiskt inte ens om jag är i närheten för jag har ingen aning om vilka mönster som ingår i c

gjorde ett ganska långt tillägg på ovamstånde som inte ville med.

Men jag tror faktiskt inte jag är redo för c
Jag har för dte första alldeles för lite tävlingsvana.
Sen är vi nog inte redo för det rörelse mässigt.
Men jag skulle ändå gärna vilja förstå skillanden mellan klasserna, hur stor skillnad är de? osv
Jag har även försökt leta i TR igen men hittar ingenting som förklarar för mig iaf.

Skulle ni som har mer tävlingsvana och jar tävlat c berätta typ vilka mönster som dom använder.

jag tävlar i western riding på C-nivå, men har inga flygande byten på min häst än.... :p själv så har jag bara stött på de två mönstren med två byten i. I alla fall här uppe i norrland... jag tror många stannar kvar på D-nivå för att de inte tror att de klarar C-nivå, men hur ska man egentligen kunna veta det förren man har provat att tävla på C-nivå? så jag tycker absolut att du ska prova en Western Riding på C-nivå! Även om du inte kanske placerar dig högt upp första gången så får du se efter hur bra du och din häst precterade efter vad ni kan! Gör det inte svårare än vad det är, snarare tvärt om, gör det lätt! :banana:

Håller med dig. Särskilt på så låga nivåer kan det vara skönt att veta mönstret i förväg. Och är det inte så många D tävlingar i ens närhet är det inte alltid så lätt att veta om man är redo för C tävlingar.

Pja, brukar man få reda på sina poäng?
Har jag aldrig fått,bara min placering.
Är det något man ska fråga efter om man vill veta?

Jag har läst TR men förstår inte riktigt ändå.

Och ne, jag vet inte om jag är redo för c faktiskt inte ens om jag är i närheten för jag har ingen aning om vilka mönster som ingår i c
Det är viktigt att man tränar för en bra tränare också. Den kan ge en hint om du är redo för tävling och på vilken nivå.

Du kan tävla i D-klass så länge du inte får ihop 30 poäng, då klassas du upp till C och din tränare kan då hjälpa dig med de moment som du behöver jobba på.

Det är ju faktiskt som en hopptävling, dom skickar ju inte ut banskissen så att man kan hitta bästa vägen!
Jag ska tävla i morgon för första gången så det blir en erfarenhet...
Men jag har tränat lite på de lätta varianterna.

Nån som vet om man brukar ha galoppombyten i Western Riding Youth på D-tävlingar?

Det är ju faktiskt som en hopptävling, dom skickar ju inte ut banskissen så att man kan hitta bästa vägen!
Jag ska tävla i morgon för första gången så det blir en erfarenhet...
Men jag har tränat lite på de lätta varianterna.

Nån som vet om man brukar ha galoppombyten i Western Riding Youth på D-tävlingar?

Ja, minst ett-två galoppombyte som regel...har du TR? Kolla igenom de olika mönstren och se sen vad som ger straff och vad som ger 0...planera din ridning efter det och din och hästens förmåga, Lycka till!!!!

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 440
Senast: KesoNeso
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 076
Senast: Hedinn
·
Tjatter Snön gloppar från taket, dagarna blir längre och talgoxen sjunger sin vårsång utanför fönstret. Det vädras vår i luften och vad passar...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 521
Senast: _Elly_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka