ang medryttare

K

kanela

Jag har suttit och läst igenom trådar ang medryttare och jag tycker det är tråkigt att se att så många verkar utgå från att medryttare inte sköter sig. Förmodligen beror det väl på dåliga erfarenheter, men det är tråkigt för oss medryttare som faktiskt sköter oss. Jag har varit medryttare ca ett år och åker ALLTID ut när jag ska, jag masade mig till och med upp till stallet med över 38 graders feber bara för att mocka, rida kunde jag inte göra eftersom jag knappt kunde stå på benen. Och det var ingen annan som kunde åka ut och allt ägaren sa var "jag är bortrest, jag hoppas det löser sig".
Jag ställer även upp om det är saker som ägaren behöver hjälp med.
Shit nu låter det som att jag målar upp mig själv som en ängel, men jag vill bara säga att det faktiskt finns medryttare som är bra och gör det man kommit överens om!:)

Sv: ang medryttare

Jag är också medryttare. nu på sommaren har ajg inga fasta dagar. men sen. Och jag sköter mig också..

Lite så när man har egen häst och vet ansvaret själv... Men första medryttarhästen jag hade, slutade med att jag tog hand om den mer än ägaren .. så.. nu har jag hämtat hit min gamla medis och sska ta hand om henne resten av sommaren!

Så klart de finns folk som sköter sig. men många verkar vara såna att de vill vara medryttare bara för att... kul i början men sen i minsta lilla motgång så ger de upp...

Jag måste få inflika att jag har en fantastisk medryttare! Hon kommer alltid när hon ska, hör av sig om det är något, gör allt man ber om och har ett trevligt sätt. :love:

Jag har också väldigt god erfarenhet av medryttare!:love:

Jag har alltid skött mig när jag själv varit medryttare, man har ju själv valt det :)

Sedan måste jag säga att jag personligen BARA har BRA erfarenheter av medryttare till mina hästar :)

Ett ex bara min senaste: supertevlig, lugn tjej som bara avgudade min häst. Hon ställde alltid upp-med glädje. Hon följde alltid instruktioner- med glädje :)

Jag bara älskar henne!

Min häst är ju nu ute på foder fram tills i vår :(
Jag hade hoppats att hon hade kunnat ta honom, men hon hade itne möjlighet till det.

Dock vill hon att jag ska behålla hennes nummer om jag behöver hjälp i framtiden!

Och det kan ni lita på att jag ska, kommer ringa henne på en gång hästen kommer hem igen :smirk:

Jag har också läst om de "hemska" medryttarna men hästägarna är väl inte bättre. Jag har stött på fler dåliga ägare än medryttare. Nog finns det dåliga medryttare men jag tror att de allra flesta är duktiga på alla sätt och vis. Jag har stött på medryttare, både här på buke och i verkligheten, som faktiskt blir utnyttjade av hästägaren. Man kan kanske tycka att de få skylla sig själva men många har svårt att säga nej och det kan utnyttjas. Exempelvis många gånger tar de större ansvar för hästen än ägaren, de betalar för att vårda en sjuk häst, medryttaren ställer upp fastän de inte har tid men kan inte säga nej men när de själva behöver hjälp så ställer sällan ägaren upp. En fd medryttare som jag känner tog hand om ägarens hästar och gård under en helg då ägaren reste bort men när medryttaren senare behövde hjälp med sin hund då hon var sjuk under ett par dar blev det blankt nej. Den här medryttaren slutade då hon kände sig utnyttjad och blev utbränd. Jag har mött ungdomar som inte hinner med sitt skolarbete då ägare vill att de ska ta hand om hästen flera dagar i veckan och ungdomarna vill inte säga nej då de är rädda för att mista sitt medryttarskap
Så nog tror jag att många medryttare engagerar sig väldigt mycket i sina medryttarhästar och låter annat komma i andra hand.

Problemet är att inte att det inte finns många duktiga medryttare utan att de få som inte sköter sig är de som påvärkar en mest (de fastnar i ens hjärna på ett annat sätt och gör tyvärr så att man blir misstänksam mot nästa medryttare). Har haft 4st medryttare/skötare på mina hästar, varav 3st har varit :love: (och då menar jag verkligen kannon och fantastiskt underbara!!! :bow: ).

Men den 4de var KATASTROF :crazy:. Gör det henne till en dålig medryttare (för alltid)/en dålig människa??? Nej, absolut inte. Vet inte varför saker och ting gick så snett, hon kanske hade det trassligt hemma och inte ville prata om det? Hon kanske blev rädd för nån av mina hästar eller osams med nån i stallet (utan att jag fick reda på det)? Hon kanske upptäckte att hon inte hade tid men inte vågade berätta det? Eftersom jag inte vet kan jag inte häller säga hur stort ansvar jag hade i det som hände.

MEN faktum är att det ställde till det ordentligt för mig. Så gjorde hon fel? JA absolut, man ska alltid ta sitt ansvar och inte ljuga (villket hon gjorde). Resultatet av detta är att jag kommer att vara mycket mer misstänksam mot nästa medryttare... tyvärr.

Hej!
Vill också bara säga att jag har världens bästa medryttare, javisst är hon lite rörig ibland, men det är jag med :angel:
Hon rider min häst på bästa sätt och tycker verkligen om honom, och bryr sig hur han mår och hur han har det, det är det viktigaste! :love:

Måste också få skryta över min medryttare! Tack vare honom har ridhuset blivit roligt igen! Han är hoppguden!:bow::bow::bow:
Och rätt snygg:angel:

Hej måste säga att jag och så har en underbar medryttare nu.
Visst finns det både bra och dåliga medryttare/ägare men många gånger handlar det om kemin. Det måste fungera mellan medryttaren och ägaren dom måste prata samma språk.

Jag har också en helt underbar medryttare! :love:
Hon gör alltid det hon ska och frågar ofta om allt hon undrar, vilket jag uppskattar! Hellre det än att man inte hör nåt alls.
Hon har dessutom blivit en god vän, och tråkigt nog ska hon flytta 50 mil ifrån oss till hösten, så nu måste jag hitta mig en ny. :cry:
Det känns skitjobbigt och jag är skeptisk, men nån vettig ska man väl kunna hitta, hoppas jag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 010
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 790
Senast: Grazing
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka