Ang mankhöjd

NoExit

Trådstartare
Hej alla, Går i tankar på att köpa en tvååring, han är av tysk stam. Idag är han ca 156, funderar på hur stor han kan tänkas bli, någon som har erfarenhet av hur och när de växer, vad som är normalt för en normalväxt två åring, vill inte gärna ha en häst under 165 som färdig..

Mvh I
 
Sv: Ang mankhöjd

tjenatjena!
Min lilla Mister var lite drygt 155 på hösten som tvååring och nu är han nånstans mellan 163-166, har inte orkat mäta på länge, men växer fortfarande ordentligt. Men han är ju sen i tillväxten. Killen växte ju minst ett par cm under det året jag hade honom - han var runt 168 när jag köpte honom.

Jag skulle nog tro att tvååringen landar minst över 165 iallafall...
Är det den unghästen jag tror att det är, eller är det nån närmare dig? I sånafall kan du ju mäta enligt kota-armbåge-manke-principen. Den kan ju ge en ganska så bra vägledning.

Ps, Killen har verkligen blivit snygg! Är så glad för er skull!

// Emelie
 
Sv: Ang mankhöjd

Min hovslagare lärde mig ett trick som faktiskt visade sig funka! Om du tar ett snöre och mäter från mitten av kotan till armbågsspetsen och sen vänder på det, alltså håller kvar snöret på armbågsspetsen och håller det lika långt upp som frambenet var långt.. så ser man hur hög hästen kommer bli... har provat det på tre unghästar och det stämde, plus minus ett par cm!

Hoppas du förstår hur jag menar :d
 
Sv: Ang mankhöjd

:smirk: Men Tjenare Emelie, Kul att du är här... Jag tror inte du vet vem hästen är.... Hoppas allt är bra med er och lilla magen....
Kramkram :banana:
 
Sv: Ang mankhöjd

Mierna skrev:
Min hovslagare lärde mig ett trick som faktiskt visade sig funka! Om du tar ett snöre och mäter från mitten av kotan till armbågsspetsen och sen vänder på det, alltså håller kvar snöret på armbågsspetsen och håller det lika långt upp som frambenet var långt.. så ser man hur hög hästen kommer bli... har provat det på tre unghästar och det stämde, plus minus ett par cm!

Hoppas du förstår hur jag menar :d

Tack för tippset, kul grej, tyvärr svårt i detta fallet, då hästen är i Tyskland...
 
Sv: Ang mankhöjd

Du måste kolla stammen på hästen och kolla storlekarna där. Bäde mamman coh pappan storlek. Kolla ev syskon så får du veta mer än att jämföra med andra hästar som inte är släkt. Det skiljer sig jättemkt mellan olika hästar.

Har själv 2 hästar fr Tyskland och blir lite nyfiken vad är det för stam på den du tittar på?
 
Sv: Ang mankhöjd

Du måste kolla stammen på hästen och kolla storlekarna där. Bäde mamman coh pappan storlek. Kolla ev syskon så får du veta mer än att jämföra med andra hästar som inte är släkt. Det skiljer sig jättemkt mellan olika hästar.

Tyvärr stämmer det inte alltid. Min sexåring har blivit 176 cm (!), red pappan själv, var 163 cm i mnkh, mamman känner jag väl till, hon är ca 165-167 cm. Helsystern är ett år äldre, blev 165 cm. Varför blev min så stor??? (jag är 1,60 själv, ville ha en 1,65-häst!). Men att mäta kotan-armbågspetsen har jag också gjort, (tyvärr) stämde det rätt väl!
 
Sv: Ang mankhöjd

Min val. vr 160 på 2-årsdagen 19/6 o blev 168.
Stoet var 173 i Okt o blev 184.

Det är även lite beroende på om de har fått tillräckligt med mat.
Skulle tro att den blir knappt 165.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 666
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 350
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp