ang Lydnad

Rouise

Trådstartare
alltså tävlingslydnad..
har tävlat i min första rookie-lydnads klass idag och har lite frågor..

exempel på bra hundraser som över lag hävdar sig i lydnad? raser som du har erfarenhet av! mm
men är ju väl medveten om att det är induvidiellt!

om man tävlar med en liten hund gjmfört med en stor är det nån fördel poängsmässigt..
görs det nån skillnad på stor eller liten hund?
är det bättre att ha en stor hund isf varför?

jag har nu amerikansk cocker spaniel.. mina två tikar jag har nu som jag tränar och ska börja tävla lydnad i är 2 och 7 ( 7 åringen får vara med nån gång i bland bara)
märker att amrisen kanske inte är ideal hunden för lydnad men jag känner att det går bra ändå.. nu är dom ju inte jättetränade ännu och jag vet inte till vilken nivå dom klarar men den som lever får se..


vill att nästa hund ska vara av en ras som jag kan tävla och träna mycket lydnad med då jag blivigt sjuk intresserad av detta!


är alltså inte så insatt i lydnad som tävling utan har mäst bara tränat.. det sista jag troDde att jag skulle tävla i var just lydnad men min åsikt har nu ändats!!

tips och ideér i massor sökes!!
 
Senast ändrad:
Sv: ang Lydnad

Rent fysiskt så är det ingen skillnad om du har en stor eller liten hund. Men det är väl få mindre hundar som har den arbetslusten och samarbetsviljan med föraren som krävs. Det är väl mer så att hundar som är bra för lydnad är hundar som är framtagna för arbete och de hundarna är ju i de flesta fall något större. Det finns en del mindre hundar som också är arbetsmaskiner, men deras vilja att arbeta så intimt ihop med sin förare är kanske inte den bästa alla gånger. Sen finns det hundar av alla slag som verkligen vill, men som inte riktig har det livliga temperamentet som behövs. Vill man ha en riktigt bra lydnadshund så ska den ju vara både livlig och uppmärksam på sin förare.
 
Sv: ang Lydnad

okey ja jag har också trott att det kunde vara nått sånnt.. märker ju på mina hundar att dom inte nöjer sig med att bara träna lydnad och de tröttnar rätt snabbt om man trängar mycket/länge.. så jag väver in tränadet i andra aktiviteter... men det går bra det med eftersom jag också tycker om att träna olika saker!!:)
 
Sv: ang Lydnad

*putt*

inga fler som har nått att säga?
vad som hällst om just lydnad!

några åsikter kan ni väll dela med er om! :)
 
Sv: ang Lydnad

de bra lydnadshundarna har mycket motor och klarar långa tråkiga pass utan att förlora i intesitet. det är betydligt svårare med en lite slö hund som hela tiden måste manas på. hundar av lite fjäskigare natur är också enklare att träna med än självständiga typer. när det gäller storleken på hunden är det nog väldigt individuellt hur domarna dömer. jag har dock sett en del små hundar få mycket snålt med poäng utan synbar anledning. jag upplever det också som om en del domare ger högre betyg till hundar som är kvicka i sina rörelser.

jag tycker min labbe är en bra lydnadshund, och jag har också fått kommentaren "en av de bästa talanger jag sett". han är självgående, extremt lätt att motivera och tar i mer när det blir kämpigt. dock är han inte jätteintelligent och tar tid på sig att lära. och sen har han en inte fullt så talangfull förare på släp ;)

schäfern gör allt så himla snyggt, och hon har en snabbhet som labben saknar. men hon saknar motor, självförtroende och är jättesvår att motivera när hon har tröttnat lite.

när det gäller raser så har jag tränat med många softies, som trots sina terrieregenskaper visat sig vara utmärkta lydnadshundar. men sedan är det vallhundar för hela slanten ( + en och annan spaniel och retriever).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 660
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 946
Senast: Hedinn
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 939
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 228
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp