Ang. lindor

Bluefish

Trådstartare
Jag har alltid lärt mig att fleecelindor fungerar som värmande och hindrar svullnad och ska användas vid tex boxvila, efter hårt arbete över natten osv.
Och att elastiska lindor används vid arbete då de är flexibla och ger hästens senor och muskler bättre stöd, då fleece blir alldeles för stumt och snarare hämmar rörelsemönstret. Dessutom att ALLTID ALLTID använda padd, då hästen annars kan få brännsår eller skav. Åtminstone är detta vad JAG lärt mig, och det låter sunt och vettigt i mina öron.

Ändå ser jag hela tiden folk som rider med fleecelindor, gärna med motiveringen " jamen det är sååå praktiskt, då behövs ju ingen padd! :idea: ". Det tycker åtminstone jag låter uderligt, då jag tycker det säger sig självt att fleece är stummare än de elastiska. Och inte padd? :confused:

Så berätta nu bukare, vad lindar ni med vid ridning och hur motiverar ni det? :)

Sv: Ang. lindor

jag gör likadant, fleece med padd som stallbandage och elastisk med padd till ridning.

Även om det sägs att fleece fungerar utan paddar så vågar jag inte chansa. Gillar inte fleece som ridbandage, känns så pyjamasaktigt. :p Får dessutom aldrig till en bra lindning eftersom de är så stumma, klumpigt blir det också. Tacka vet ja elastiska fina lindor! Där får man en jämn lindning och som sitter kvar. Jag tycker att jag lindar för hårt när jag lindar med fleece eftersom de glider annars, därför använder jag dem inte vid ridning.

Jag rider bara med fleecelindor, aldrig elastiska. Egentligen beror det mest på att jag lindar för min egen träningsskull och inte för att det behövs. Och för att vara fin ibland :P Dock använder jag aldrig, aldrig, aldrig lindor utan padd.

jag rider mest med 50/50 lindorna eller elastiska med padd. ibland även fleece, finns ju bra "ridfleece"lindor som itne är lika äckliga och stumma

Jag rider både med elastiska lindor samt fleecelindor men helst med fleece. Jag tycker fleece är lättare att använda för risken att dra för hårt är inte lika stor som på elastiska och dessutom tycker jag det är snyggare (:o) har aldrig varit med om att det glider ner.

Jag använder padd under ALLA typer av lindor, tejpar också helst stängningen. Enligt mig finns det ingen linda som är säker utan padd, inte ens en stum fleecelinda. Fastnar hästen med en brodd, pinne eller vad som helst som drar till i lindan så stasar det även om det är stumt. Visst kan det hända med padd också om man har otur men padden tryckutjämnar och minskar risken ändå, om man nu mot förmodan skulle missa att hästen på nåt vis dragit till i lindan.
Dessutom försvinner hela vitsen med lindorna om man inte har padd dvs skyddet för slag och strykning. Att det ger stöd åt benet tror jag inte på alls med tanke på vad en häst väger och belastningen per ben i rörelse.

Jag vill inte ha lindor om jag rider ut ensam. Det beror på risken att jag kanske inte ser om en linda skulle ha gått upp av okänd anledning. Har jag en häst osm stryker sig använder jag benskydd vid uteridning.

jag gör likadant, fleece med padd som stallbandage och elastisk med padd till ridning.

Även om det sägs att fleece fungerar utan paddar så vågar jag inte chansa. Gillar inte fleece som ridbandage, känns så pyjamasaktigt. :p Får dessutom aldrig till en bra lindning eftersom de är så stumma, klumpigt blir det också. Tacka vet ja elastiska fina lindor! Där får man en jämn lindning och som sitter kvar. Jag tycker att jag lindar för hårt när jag lindar med fleece eftersom de glider annars, därför använder jag dem inte vid ridning.

Jag kan inte annat än instämma i varje ord, exakt så här gör & känner jag för detta med lindor :laugh:

Jag använder endast fleece både vid ridning och stallbandage (inte samma dock) Ny fleece finns det lite svikt i om det inte finns någon kvar så är det för gamla och ska slängas.. elastiskt rider jag inte med då jag vet att det är en MYCKET större chans att linda för hårt och de sitter inte kvar. har aldrig varit med om att fleece lindorna har åkt någonstans.. om jag rider på banan så använder jag padd ibland ibland inte beror på hur hårt ridpasset är,

Jag använder mig bara av fleecelindor, både vid ridning och nattlindor, jag har aldrig gillat elastiska, tycker inte det blir snyggt och att hitta lagom elastiska är ju ett kapitel för sig.
Har alltid paddar, vid ridning har jag eskadronpaddar och vid stallbandage back on track, eskadrons höga eller teddypaddar.
Lindar även vid transport, då är det equilines stora tjocka paddar och tillhörande långa lindor som är något elastiska men inte så extremt, dom känns bäst att ha vid transport i o m att de har bra knäppning som inte går upp i första taget.
Har i stort sett alltid använt fleecelindor vid ridning och på alla ställen där jag jobbat (dressyrstall) har vi också alltid använt fleece.
Padden ger ju ett uns med lite mer stöd men jag tror inte det gör varken till eller från för hästens ben ang. belastning däremot känns det ju bättre att använda padd för det blir jämnt under lindan och inte tryck, tror inte heller att ifall man struntar i padden gör det spec mycket till eller från, för mig känns det onödigt att inte ha padd men jag tror som sagt inte padden gör något helt fantastiskt i sig. Men som sagt, för att slippa att det blir knöligt och trycker ojämnt.
Jag använder lindor för att jag tycker det är snyggt men jag använder benskydd lika ofta.
Förrut trodde jag kanske på det där med stödet men det säger ju sig självt att ett tygstycke som man lindar något runt inte kan göra några wow-grejjer... Tycker jag!

vid skritt arbete (endast skritt) så använder jag bara lindor vid trav och galopp så använder jag paddar

Vad har du då lindorna till i skritt? Stryker/slår hästen sig så är det ju padden som skyddar mot det, lindan håller ju bara fast padden så att säga. Dessutom är det ju ett ojämnt tryck mot benet om man bara har linda utan padd, oavsett gångart.
Stasrisken är betydligt högre när man inte har padd, som jag skrev tidigare i tråden så kan även fleece stasa om oturen är framme. Själv förstår jag inte vitsen med att ta den risken samtidigt som lindan i sig inte skyddar mot slag och strykning. Det känns bara som att man lindar för syns skull men är för lat för att ta med en padd. Jag vet inte, men för mig känns det bara onödigt.:confused:

Så berätta nu bukare, vad lindar ni med vid ridning och hur motiverar ni det? :)

Jag lindar med fleece utan padd. Tycker bara att paddar knölar sig och är i vägen. :cool:
Lindar för att det ser snyggt ut och, tro det eller ej men hästen går bättre med lindor än utan. Det blir "allvar" för honom då. :angel:

Vid ridning lindar jag med padd och elastisk linda alternativt vanlig bomullslinda med knytband.

Använder både elastiska, akryllindor och fleecelindor vid ridning, även 50/50-lindor om jag har... Men jag har ALLTID ALLTID ALLTID padd under oavsett om jag använder elastiska, akryllindor, fleecelindor eller 50/50-lindor.

I hage/box för "stöd"/värme, vid skada, överansträngning eller efter hårt arbete, fleece, bomull, "bättre begagnade" elastiska lindor utan för mkt elasticitet, givetvis ALLTID ALLTID ALLTID tillsammans med padd.

Gamla stallskötartips, från tävlingsstall och travstall där jag "bodde" som yngre... ^^

Jag vet rätt många som bara använder sig av fleece och inga paddar och de rider i alla gång arter alla gör vi olika :S

Jag vet rätt många som bara använder sig av fleece och inga paddar och de rider i alla gång arter alla gör vi olika :S

Jag vet rätt många som piskar in sina hästar i transporten också. Jag vet jättemånga som ger sina hästar en foderstat baserad på kraftfoder istället för grovfoder. Och jag vet verkligen jättemånga som använder felsittande utrustning.

Att många gör samma sak fel gör det inte mer rätt. Själv har jag den inställningen vad gäller hästar att jag söker information och kunskap på många håll och av de jag tror kan mer än mig. Sedan utvärderar jag den informationen och kunskapen jag får ta del av, och är det oklarheter ber jag om att få det förklarat så att jag kan se anledningen till att man gör så. Gör jag på ett felaktigt sätt vill jag ju givetvis lära mig rätt sätt samt veta varför det är viktigt.

Så fungerar jag men alla är vi olika. Vad gäller lindor och paddar har förklaringen till varför paddar ska användas avhandlats många gånger om inte minst i denna tråd så jag kan inte förstå hur man kan undgå hur viktigt det är att använda.
Menmen, det är inget att göra åt de som inte vill lära sig. Det är varken brottsligt att bandagera fel eller vara tjurig och vägra lära om. Antingen lär man sig först den dagen hästen får en skada till följd av felaktig lindning, eller så lär man sig i förebyggande syfte. Vi gör alla olika men med hästarnas bästa i fokus vill jag iaf hoppas och tro att de flesta föredrar det senare.

jag rider både med elastiska och med fleecelindor, de gånger jag rider med lindor istället för benskydd.
jag inbillar mig (trots att jag kanske egentligen vet att det inte stämmer :p ) att elastiska ger mer "stöd" men lindar lika mycket för att skydda mot strykningar, och då kvittar det ju vilka sorts lindor jag använder.

dock - jag har alltid padd under! de som hävdar att det blir för knöligt och jobbigt och fult att ha padd under fleecelindor är i mina ögon bara okunniga och får väl helt enkelt lära sig linda innan de skippar en väsentlig del pga. lathet eller okunskap, och därför faktiskt utsätter sin häst för en risk.

padden fördelar ju bl.a. trycket jämnt över benet och jag skulle aldrig få för mig att linda något utan underlägg, det säger ju sig självt att det är vanskligt.
likadant med de som rider med 50/50lindor... det är rent förkastligt att affärer marknadsför dom med motiveringen att "det behövs ingen padd!" för hur mycket tryckfördelning ger egentligen ytterligare en linda? oavsett vilket material den nu är i :cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: zarmino
·
Hästvård ligger tråden fel, så flytta den gärna. Jag undrar helt enkelt om man kan använda elastiska lindor som stallbandage? Det jag...
Svar
13
· Visningar
2 019
Senast: Fiorano
·
N
Hästvård Jag lindar min häst väldigt ofta, nästan varje gång jag rider. Oftast bara med fleecelinder eftersom jag gillar dom bäst men ibland...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 770
Senast: Madick
·
D
Utrustning jahapp, nu är det jag som inte kan låta bli att lägga näsan i blöt igen :angel: det var en tjej i stallet som är några år yngre än mej...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Svalina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30