Linda med padd

Sv: Linda med padd

Sedan ska man ju vara medveten om att detta med värme inte enbart är en fördel. Det är ju en av orsakerna till att benen sväller, och har man varit oförsiktig med lindningen så tar benen riktigt mycket stryk då de sväller, men lindorna stasar. Kan bli köttfärs.

ja det var ju bland annat det de tog upp i utdraget jag la upp längre ner. värmen är itne bra för senorna.

"Boots and wraps can actually cause damage in some cases. "It has been hypothesized that overheating of the tendon core is one of the factors predisposing to tendon damage," says Clayton. "When a horse wears wraps or boots, the heat produced in the tendon has less opportunity to dissipate by radiation, conduction, or convection--so there may be more heat buildup. Certainly when you take off sports medicine-type boots, the horse's legs are very hot and sweaty. That's not to say these boots are totally bad--I think they give good protection against direct trauma--much better than polo wraps. But I do advise people to take them off as soon as possible after
exercise and to cold-hose or ice the legs to get rid of excess heat as quickly as possible."

*kl*

Ridlindor använder iaf jag som ersättning för skydd. Inbillar mig inte att det skulle ge något stöd, och VARFÖR skulle hästen behöva stöd för benen egentligen, hur hårt rider vi?

Jag undrar samma sak. I min värld belastar man hästen för hårt om man behöver ha nån form av artificiellt stöd.

Använder alltid paddar för att

fördela trycket från lindan,

tycker inte det skyddar benet något vidare från yttre slag med bara två lager tyg,

om lindan skulle gå upp och hästen trampar på den så skyddar padden benet.

Kram

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka