Linda med padd

Sv: Linda med padd

jag tror veterinär klinikerna ser tillräckligt, det är ju därifrån rapporterna kommer : )

ja dåså. ska inte envisas mer. några tankar bara... :)

tänker lite så oxå att även den bästa padd skrynklar sig ju lite under lindorna och jag tycker nog inte att mina lindor är värre på den punkten. De ligger jämnare under elastiska delen även om skarvar finns.

kan det oxå vara så i rapporterna att en viss skadefrekvens kan härröras till att folk inte kan linda sina hästar, de lindar av fel anledningar mm ?

vore intressant att läsa någr rapporter, gillar sånt :) vet du vart man kan läsa om dom?

som sagt i flera inlägg nu, håller med er om padd och kombi i övrigt.
jag fortsätter dock med mina då det har gått super på den häst jag har i 7 år utan skador :)
är nog faktiskt mer orolig över fleecelindornas användande faktiskt, det tycker jag verkar idiotiskt.

Padden gör en väsentlig skillnad om lindan skulle lossna och hästen trampa på den.

Däremot är jag väldigt nyfiken på vad som gör använvandet av fleecelindor "idiotiskt"? Det är det enda jag använder när jag lindar.

specificerar... fleece utan padd är idiotiskt... det var ju det tråden handlade om.

kanske dum fråga men på vilket sätt hindrar padden hästen från att trampa på lindan? lossnar min linda, vilket den aldrig gjort vare sig med padd eller kombi, så händer väl ändå samma sak. antingen blir det "knut"ramlar hästen ihop :), antingen går lindan av, trasas sönder och det gör den oavset om jag har padd eller kombi... utveckla gärna... intressant :)

Jag använder eskadron paddar som jag ääälskar :love:
Tänkte också fråga, lindar nu "rätt" jag menar så att kardborren hamnar rätt?
Jag har alltid lindar medsols på vänster sida och motsols på höger..

Givetvis hindrar inte padden lindan från att gå upp, men om den skulle göra det och hästen trampar på den blir trycket från lindan fördelat över en större yta (padden d.v.s.) än om man lindat utan padd.

Givetvis hindrar inte padden lindan från att gå upp, men om den skulle göra det och hästen trampar på den blir trycket från lindan fördelat över en större yta (padden d.v.s.) än om man lindat utan padd.

ja utan padd ja det håller jag helt med om, men med kombilindan, åtminstone den jag har så är paddelen lika tryckutjämnande som en annan padd om något sådant skulle hända.

jaja då ahr vi rett ut det hela :)

När jag var på vet.klinik senast frågade vetten om vi lindade. Nej sa vi. Bra sa vetten, många tror lindorna är stötdämpande och stödjer benet men det gör det inte.

Kanske bara hans opinion, men jag tyckte jag har läst något rön om det också för ganska länge sen. Ska bara komma på vart jag läste det.

När hästen är färdiglindad ska kardborren peka bakåt. Detta är en säkerhetsdetalj om det är så att lindan skulle gå upp (men då är katastrofen ändå ett faktum).

Fast hur kan den bli det när det inte är ett enda stycke? Det är just det som gör padden tryckutjämnande.

Det är lite feltänk det där med linda och padd i ett.

Kombilindan kan ju aldrig tryckutjämna mer än den bredden lindan är, det säger ju sig själv. Det blir ju en kant, och där blir belastningen. Det är därför man har en hel padd under, för att inte trycket av kanten ska skära in och bilda punkttryck.

Ännu en produkt som vilseleder köpsugna hästägare.

Det är lite feltänk det där med linda och padd i ett.

Kombilindan kan ju aldrig tryckutjämna mer än den bredden lindan är, det säger ju sig själv. Det blir ju en kant, och där blir belastningen. Det är därför man har en hel padd under, för att inte trycket av kanten ska skära in och bilda punkttryck.

Ännu en produkt som vilseleder köpsugna hästägare.

ja jag håller med er i stort om kombilindor! :laugh: som jag sagt flera gånger. håller inte helt med om att tryckutjämningen skulle skilja så stort, materialet är inte ett sådant att ens tryckutjämning skulle spela roll tycker jag. men orkar faktiskt inte debattera om det just nu. skulle vara kul o göra experiment på det dock, tror det är mest humbug o skrönor :)

det bästa är ändå att inte linda. nödvändigt ont anser jag. jag har inget val på min gamling men många lindar sina hästar helt i onödan.

har sagt min ståndpunkt och åsikt flera gånger så jag tänker inte älta den om och om igen :)

Senast ändrad:

Jag använder eskadron paddar som jag ääälskar :love:
Tänkte också fråga, lindar nu "rätt" jag menar så att kardborren hamnar rätt?
Jag har alltid lindar medsols på vänster sida och motsols på höger..

Tvärsom. Lindan ska gå bakåt på utsidan av benet.

Kl' på mig själv :)

hittade en del av en artikel om lindor rent allmänt. kan vara lite intressant tänkte jag. inget nytt egentligen. me det verkar rent genrellt som att många forskare och veterinärer börjar orora sig mer för värmen som blir under skydd och lindor.

(polo) wraps = lindor

Hilary Clayton, BVMS, PhD, Professor of large animal clinical sciences at Michigan State University and the first incumbent of the McPhail Dressage Chair in Equine Sports Medicine, will discuss common misconceptions about boots and wraps.

"Mainly we use boots for protection from knocks," says Clayton. "For this purpose, boots work quite well. People also use boots for support; however, this doesn't work. Tight wraps or boots will limit flexion of the joints during the swing phase, but they have not been shown to restrict sinking of the fetlock for more than a few strides. According to my definition, support of the leg can be equated with the ability to limit sinking of the fetlock during weight-bearing. People who use boots are those who anticipate their horse may be subject to traumatic injury--polo players and eventers for sure. And boots are appropriate for young horses that are not yet well coordinated. Boots and wraps may be useful for other horses, but to my mind that's more an issue of what the individual trainer believes."

Boots and wraps can actually cause damage in some cases. "It has been hypothesized that overheating of the tendon core is one of the factors predisposing to tendon damage," says Clayton. "When a horse wears wraps or boots, the heat produced in the tendon has less opportunity to dissipate by radiation, conduction, or convection--so there may be more heat buildup. Certainly when you take off sports medicine-type boots, the horse's legs are very hot and sweaty. That's not to say these boots are totally bad--I think they give good protection against direct trauma--much better than polo wraps. But I do advise people to take them off as soon as possible after
exercise and to cold-hose or ice the legs to get rid of excess heat as quickly as possible."

ja utan padd ja det håller jag helt med om, men med kombilindan, åtminstone den jag har så är paddelen lika tryckutjämnande som en annan padd om något sådant skulle hända.

jaja då ahr vi rett ut det hela :)

Nej, det är inte tryckutjämnande det allra minsta, kombilindan gör ännu större skarvar och ojämnt tryck än tillochmed att enbart linda (om man lindar väl) med en fleecelinda utan padd. Ju tjockare material desto större skarvar, och ju sämre tryckfördelning! det är ju just detta som är så in i bängen falsk marknadsföring att det är tragiskt att folk faktiskt köpt det som en sanning!

Min 23-åring står med lindade bakben inne om nätterna för att hon inte ska svullna, det har hon gjort i ett år lite drygt, och jag har alltid padd under fleecelindorna. Provade utan först, men pälsen blev ful och tuffsig under efter ett tag, med paddarna fungerar det utmärkt. Nu när hon går ute dygnet runt behöver hon inga lindor alls.

När jag var på vet.klinik senast frågade vetten om vi lindade. Nej sa vi. Bra sa vetten, många tror lindorna är stötdämpande och stödjer benet men det gör det inte.

Kanske bara hans opinion, men jag tyckte jag har läst något rön om det också för ganska länge sen. Ska bara komma på vart jag läste det.

En bekant var på anatomiutbildning på SLU och diskuterade lindning med en veterinär eller forskare där. Denne menade att för att få nån stödjande effekt krävs att man lindar alldeles för hårt för att det ska vara bra. Värme och stötskydd möligtvis men för att stödja senor och kota, knappast. Det är för stora krafter det handlar om.

Senast ändrad:

Sedan ska man ju vara medveten om att detta med värme inte enbart är en fördel. Det är ju en av orsakerna till att benen sväller, och har man varit oförsiktig med lindningen så tar benen riktigt mycket stryk då de sväller, men lindorna stasar. Kan bli köttfärs.

*kl*

Ridlindor använder iaf jag som ersättning för skydd. Inbillar mig inte att det skulle ge något stöd, och VARFÖR skulle hästen behöva stöd för benen egentligen, hur hårt rider vi?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka