Ang låta toppryttare tävla ens häst!

Sv: Ang låta toppryttare tävla ens häst!

det gör säkert vissa men de jag är bekant med åker inte dit.

Lundsbo, jag har varit en sån hästskötare som fått rida andras hästar, där ägarna betalat otroligt mycket pengar för att få stå hos ryttaren, där ryttaren knappt ser åt hästen. När ägaren sen vill komma och titta rider ryttaren hästen dagen innan möjligen eller lite tidigare än när ägaren ska komma.

Eftersom ägarna till hästarna ofta är sådana som inte kan så mycket utan hoppas på att deras häst är topphäst tycker de att det gått sååå mycket framåt med hästen...:grin:
Det finns alldeles för många ägare som tror att de har topphästar pga stammen eller att den kan hoppa i hagen av sig själv :grin:

Iaf, så fick jag rida hästarna, mycket klättra för att inte de ska tappa muskler och ibland rida på banan, och då är jag inte ens duktig på att rida :angel:

Jag har också dessa erfarenheter och jag kan ju säga att jag absolut inte skulle betala 7500 kr+moms/månad (som det kostade där jag jobbade) för att denne toppryttares stallpersonal rider hästen. Då gör jag ett bättre jobb själv med hjälp av en bra tränare.
Jag fattar inte vad folk tänker med som lämnar bort sina hästar till internationellt tävlande ryttare, iom att dom aldrig är hemma (i stort sett) Ryttarna kan ju inte både vara borta veckor/månader i sträck samtidigt som dom utbildar "tillridningshästar" på hemmaplan. Ren idioti att betala så mkt pengar för att någon praktikant ska sitta och skumpa runt på ens häst.

Ja! Jag tänkte ju mer att dom plockar in hästen när den är redo för typ 140cm minst liksom :) Eller som ett ämne dom verkligen vill rida liksom, inte som tillridning!

Lämnade en gång en unghäst till en meriterad hoppryttare för försäljning/ridning eftersom jag själv är dressyrryttare och endast hoppar till husbehov. Hästen hade bedömts som lovande i hoppning och jag trodde att den skulle få en bättre chans att visa vad den gick för om en "riktig hoppryttare" red den. När jag var på besök och snackade lite med stalltjejen en månad senare, så kom det fram att hoppryttaren hade aldrig suttit på min häst, den hade ridits av en stalltjej som hade ytterst medioker ridvana. Hon hade vid ngt tillfälle hoppat runt 70 cm med den. Så mkt för att testa hästens kapacitet som vi kommit överens om. Själv hade jag ju iaf. tävlat 100 cm med den. Ryttaren ifråga nekade naturligtvis till uppgifterna när jag konfronterade denne :(

Tyvärr är det så det brukar vara.
Det är bättre att lämna hästarna till duktiga ryttare vana med unghästar som kanske tävlar upp tom 1,40.
Sedan kan de gå vidare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 632
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 352
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 025
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar