Ang låta toppryttare tävla ens häst!

Fashionistan

Trådstartare
Om en toppryttare vill tävla ens häst (Typ Malin & Flippan) hur gör man då?
Toppryttare menar jag typ RG, Malin, Peter, Jens osv!

Om vi säger att jag äger hästen, vad får jag för att jag lånar ut hästen mer än ära och berömmelse för min fantastiska häst?
O hur gör man med prispengar, rosetter osv??

Mycket nyfiken! :D:D

Sv: Ang låta toppryttare tävla ens häst!

De flesta ryttare tar betalt för att rida hästen. Ett av de vanligaste sätten är att ryttaren får procent av hästen varje år. Så att i slut ändan äger man hästen ihop eller i vissa fall ryttaren.

Så egentligen blir svaret på din fråga vad du får? Att du får betala.

De flesta ryttare tar betalt för att rida hästen. Ett av de vanligaste sätten är att ryttaren får procent av hästen varje år. Så att i slut ändan äger man hästen ihop eller i vissa fall ryttaren.

Så egentligen blir svaret på din fråga vad du får? Att du får betala.

Ja ha ja! men om man inte vill att ryttaren ska äga nått av hästen då? Får man helt enkelt göra ett slags "leasingskontrakt" då?

Oftast blir det väl så att du får betala en viss summa pengar varje månad för att hästen står och rids i deras stall. De flesta större ryttare bedriver ju en verksamhet där dom tar emot och tränar och tävlar andras hästar. Så det är ju inte så att du hyr ut din häst till dom.. däremot är det väl kanske möjligt om du har en häst som är välmeriterad att dom kan ta emot den lite billigare än en omeriterad unghäst.

Ja ha... Trodde typ att man fick pengar för att dom fick tävla ens häst då dom gillade den ungefär :) Eller nått sånt !

Det är nog inte bara en hästägare som frågor dom om dom har lust att prova deras hästar... :grin: tror inte det skulle vara så aktuellt om dom var tvungen att betala för att rida en häst...

isf hade vi nog inte haft så många toppryttare i sverige. Dom har ju ett vinstsyfte och är ett företag. Hästägarna får ju dock även dom en vinst på att låta en toppryttare tävla deras häst, genom att den ökar i värde (förhoppningsvis..)

en släkting till mig hade en "utlånad" häst som tävlades på högre nivå, hon stod för alla kostnader som hörde hästen till, de delade på "inkomsterna" och de hade kommit överens om att ryttaren skulle få en avkomma efter denna häst eller ett delägarskap, i detta fallet valde hon en avkomma. hon tjänade inga jättesummor på att ha någon som red hennes häst utan det mesta av "vinsten" kom efter framgångarna då hästen fått gå i aveln. nu har hon två avkommor på ute som tävlas och jag har för mig hon sa att hon får 10% av den vinsten de inbringar. nu är tredje fölisen på g:love:

Ja ha... Trodde typ att man fick pengar för att dom fick tävla ens häst då dom gillade den ungefär :) Eller nått sånt !

Om man har en häst i absolut världsklass typ Milton, så kanske man slipper betala. Men betalt får man inte. I bästa fall så kan det bli delade kostnader. Vinstpengar är ofta ryttarpremier så de går till ryttaren. En och annan gång kan det finnas även till uppfödare och ägare men det inte så ofta och inte så mycket heller.

Vill man tjäna pengar på sin häst är det bättre att satsa på trav istället för ridsport.;)
Det kommer ju att kosta i träningsavgifter m m men prispengarna går till ägaren om man inta avtalat annat med tränaren.

Det verkar som det ekonomiskt är bättre att köpa ett svarklasssto när hon gjort sitt pa tävlingsbanan, och sen sätta henne i avel, jämfört med att själv föda upp stoet, ha nagon som tävlar henne upp till svar klass, och sen ta föl pa henne?

Det beror ju på vem som har mest intresse av affären, sas.

Om ryttaren själv bönar och ber om att få rida din superhäst för att själv skaffa sig meriter så kanske den kan vara villig att betala dig, men om det är du som bönar och ber superryttaren att rida upp ett värde på din häst så lär du nog få betala för det också.

Det första alternativet är nog ganska ovanligt, dock...

Okej okej! Ja nu va inte pengarna det mesta relevanta för mig men alltid kul att veta hur det ligger till :) Så det är mest för att få ut hästen i världen på tävlingar man själv ej hade "kunnat ge den" då? :) Låter bra ändå tycker jag :)

Det beror ju på vem som har mest intresse av affären, sas.

Om ryttaren själv bönar och ber om att få rida din superhäst för att själv skaffa sig meriter så kanske den kan vara villig att betala dig, men om det är du som bönar och ber superryttaren att rida upp ett värde på din häst så lär du nog få betala för det också.

Det första alternativet är nog ganska ovanligt, dock...

Ah jag tänkte på den situationen att ryttaren ser hästen på typ 3:års eller nått championat och "wowar" den ;)

som sagt får du inte ett öre. De toppryttare jag är bekant med tar mellan 7 och 10 000 i månaden för att rida en häst. Ska de tävla blir det mer såklart.

De åker aldrig till championat och tittar utan sponsorer hjälper till med hästar, ryttarna har sina kontakter osv. Ofta samarbetar de med vissa stuterier eller uppfödare. Nu pratar jag om de som jag är bekant med. Många åker utomlands och kollar på hästar och ev championaten där eftersom de håller högre klass enligt de.

Det verkar som det ekonomiskt är bättre att köpa ett svarklasssto när hon gjort sitt pa tävlingsbanan, och sen sätta henne i avel, jämfört med att själv föda upp stoet, ha nagon som tävlar henne upp till svar klass, och sen ta föl pa henne?

Än så länge är det nog så om man har kontakterna så att man får tag i stoet vill säga.
Men i framtiden om det ökar med embryotransfer blir det nog annorlunda. Då kommer ju moderstoet att tävla längre och även få avkommor tidigare än som det är idag. Vi står nog inför stora förändringar inom de närmaste åren på den fronten.

En kompis häst rider just nu Malin Bayard, och har ingenanning om hur dom gör med detta men det var Malin som ville och var intresserad av denna unghäst :)
Men kan kolla upp hur just dom gör.

haha men oj tror jag hade lite bråttom :angel:

ni fattar väl vad jag menar ;)

Jag är inte säker på att de unga hästarna ska till toppryttarna.
Har sett flera toppryttare ta emot 4 och 5 åringar som de ytterst sällan rider! Men de tar bra betalt!
De åker Sverige, Europa och världen runt för att tävla högre klasser. På sommarhalvåret är de knappt hemma alls, på vintern lite mer.
Vem rider hästarna?
I allra bästa fall en duktig beridare. Vanligare är någon av hästskötarna.
Dessa unga hästar passar nog bättre att få sin grundutblidning hos ryttare med vana och erfarenhet att utveckla just unga hästar. När det är klara där och kan börja i ca 1,40 klasser då ska de vidare till toppryttarna. Då har men också en bättre chans till en skaplig deal.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 632
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 025
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar