Ang. långa transportresor.

Krockodil

Trådstartare
Jag har funderat mycket på det här med att åka långt med hästarna och tänkte höra med er hur ni gör.
Ta exempel att ni ska köra 60 mil med hästtransport. Ni ska köra själv (alltså inte en lastbilstransportör) och bara en häst. Hur förbereder ni hästen bäst för en sådann resa? Speciell mat kvällen innan åkturen? Är det optimala att hästen är ordetligt utvilad för att orka med resan, (direkt från stall på morgonen till transporten?) eller bör hästen ha motioneras innan för att göra av med energi? I så fall hur mycket bör den motioneras? (Hage? Ridning?)
Hur ofta stannar ni på vägen och ger hästen vatten? Har ni hönät i transporten?
Lastar ni ur någon gång under resan och i så fall vad bör vara det mest optimala för hästen? Att få vila utanför transporten eller röra på sig, typ longeras? Bör den få äta ett tag? Hur länge brukar ni ha hästen urlastad innan ni åker vidare?
Väl framme hur gör ni med hästen då? Direkt in i boxen för vila? Till hagen? Lätt motion? Vänta ett tag innan mat?

Som sagt så har jag funderat en del på det. :angel: Berätta gärna era erfarenheten med långa transporter. :laugh:

Sv: Ang. långa transportresor.

Längsta resan jag gjort med häst var på 52 mil enkel väg. Förberedde inte innan på nått särskilt sätt, hon fick äta frukosten i hagen som vanligt.
Stannade och tog en timmes paus efter vägen, vattnade och åt själv. Hade ingen möjlighet att lasta ut å ta en bensträckare.
Har alltid hönät i transporten så den fylldes på igen.
Åkte på fredag morgon och tävlade sen lör-sön, hemresa på söndag.
Hästen var pigg och glad hela helgen, och även veckan efter, så på henne märktes då inte resan.
Hemma igen får hon gå ut i hagen som vanligt, efter en kortare promenad. Är det sent å dax för kväll blir promenaden lite längre och sen får hon gå in.

Jag har kört med häst både till Holland och hem och till södra Frankrike och hem. På så långa resor blir det ju dock övernattningar på vägen (räknar ca 8-11 timmars resa/dag). Inom Sverige har jag också kört många längre resor (mellan Skåne och Uppsala, mellan Göteborg och Uppsala, och något som jag iofs anser är kort numera; mellan Göteborg och Skåne).

Jag försöker komma iväg så tidigt på dagen som möjligt, tar hästen direkt från betet/lösdriften. Jag har strö (spån eller hö) i transporten, men ger inget att äta, då han ändå inte äter under resan. Jag stannar sedan var 2-3 timme och kollar till honom och brukar lasta ur minst en gång under en dagsfärd. Han får då komma ut och gå en sväng och trava lite och äta lite gräs. Då min häst inte dricker under resan ger jag honom frukter som innehåller mycket vatten, apelsin, gurka etc. När jag kommer fram släpps han direkt ut i hage med hö/gräs och vatten (och då dricker han).

Risken med hönät under en längre transport är ju transportsjukan, som är riktigt äcklig.

Jag tycker att det bästa är om hästen fått gå ut och röra på sig på morgonen men jag vill gärna starta så fort som möjligt.
Låter hästen stå brett med bakbenen (mellanväggen lite flyttad åt sidan genom att korta ena bommen och länga den andra). Har ett längre grimskaft jag fäster i ringen nedanför fönstret så att hästen kan pendla med huvudet och hålla balansen men inte så långt att den kan fastna på något sätt.

Jag har ett sorts trekantigt plastskynke som jag kan kan fästa vid frambommen och framåt i transporten och lägga hö ovanpå. Spånad transport men inte överdrivet, jag vill ha så lite damm som möjligt.

Tar med vattenhink som jag kan erbjuda vid pauser, har aldrig lastat av (antagligen helt regelvidrigt) utan hästen har fått vila samtidigt som jag med regelbundna pauser. Det bästa hade såklart varit om hästen kunde få stanna och vila ett dygn i en hage.

När hästen kommer fram måste den få röra sig, antingen att man leder den eller att den får gå i hage en längre tid.

Har inte kört så långt som 60 mil men 30 mil gör vi ju ibland.
Vi stannar en gång per timme och kollar till hästarna ,kollar om de vill ha vatten eller så och att de står bra.Någon längre rast brukar vi också ha så att de får stå stilla ett tag utan att behöva balansera hela tiden,lastar däremot inte ur dem.
Innan resan gör vi inget speciellt,därmot brukar vi gå en halvtimme med dem efteråt för att mjuka upp musklerna och få bort stelheten.
Använder vid långa resor höga transportskydd och ett tunt täcke samt ser till att fönstrena är öppna bakåt i transporten.

Tack för era svar! :bow: Nu har jag lite mera kött på benen. :D

Ang. det där med transportsjukan. Som jag förstått det så har det stor del att göra med dålig luft och stillastående. Så ni som inte har hö i transporten under färd, erbjuder ni hästen hö i pauserna i transporten? Eller kan det endå ge risk för sjukan? För 60 mil med transport tar endå ett bra tag att köra om hästen ska vara utan mat hela den tiden.

Finns det lag på hur långt man får köra innan hästen måste ut ur transporten? Eller gäller det bara om man kör längre än 24 timmar?

Max 8 timmar tror jag att den får var i släpet, sen måste den "rastas"

Ang. det där med transportsjukan. Som jag förstått det så har det stor del att göra med dålig luft och stillastående. Så ni som inte har hö i transporten under färd, erbjuder ni hästen hö i pauserna i transporten? Eller kan det endå ge risk för sjukan? För 60 mil med transport tar endå ett bra tag att köra om hästen ska vara utan mat hela den tiden.
Puttar lite .... :crazy: :bump:

Jag tror mycket det har att göra med dålig luftning i transporten.
Det i kombinatin med torrt sågspån etc i transporten ,damm eller dåligt hö.
Aldrig hö i transporten utan hösilage som inte blir lika torrt.
Vi har alltid fönstrena öppna bakåt i transporten även vid dålig väderlek och vintertid.

Min ponny åker så pass bra så vi gör inget särskilt.
Men när vi stannar så stannar vi lite längre än vad vi skulle gjort annars och ger henne ordentligt vattnat hö.
Får inget att äta under tiden och hon dricker inte i transporten, men hö nedstoppat i full vattenhink äter hon ganska bra.
Framme så börjar vi med vattnat hö igen medan man går och visar papper osv, sen får hon sträcka på benen.

:)

Sen åker vi bara i transporter med bra med ventilation, det ska kännas "friskt" när man öppnar skötardörren efter ett par timmar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 261
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka