Ang klättring

S

sarre_hall

Hur många repetitioner gör ni när ni klättrar med hästen? vi säger att backen e rätt så brant.
Jag ska börja gå ut med min unghäst o klättra en del i skogen, men jag ska göra det för hand så jag kommer väl att bli helt slut. Hihi..

Mvh Sarre

Sv: Ang klättring

Förut har jag kört 1 gång bara, men nu har vi precis börjat ta 2 gånger istället.. hon får upp flåset då, så nu kommer vi att fortsätta så tills hon orkar 3 gånger osv. :)

När jag började klättra min häst(9 år gammal) på nytt i sommras(har bytt stall och fått ett sandtag att klättra i) så gick jag med honom dom första ggr men fan vad jobbigt det var, först o främst för mej att bara jobba mej upp(brant och lååång sandbacke) men sen att samtidigt hålla reda på hästen som gärna tog lite sats för att komma upp som man fick bromsa titt som tätt och det kändes lite fel.

Idag så klättrar jag uppsuttet men tar typ en lite kortare backe upp, tar oss ner sen den allra brantaste upp och skritt hem. Han får ta i rätt bra i slutet.
Jag kanske har gått väldigt sakta framåt men det är tugnt för honom med all sand så det känns dumt att överanstränga honom. Men nu har han fått mycket bättre kondis i övrigt så vi ska väl börja öka på små backarna lite grann.

Här syns den branta backen i bakgrunden:
PromenadiVH012.jpg
[/IMG]

oj, den backen önskade jag att jag hade i stallet. Hihi. den ser rejäl ut. Jag går upp och ned 3 ggr, men tänkte öka det till 5 ggr nu. Funderar på om det e okay.

Jag brukar klättra 2-3 ggr beroende på hur långt jag har ridit innan och hur trött hästen är men det brukar hamna på något sånt Jag har ganska måna backar att träna i, en är jättebrant, känns nästan som att man ska ramla baklänges så min häst brukar ta fart och trava upp ;) Den tar vi bara en gång.

Sen har jag en annan som är ganska lång och går gradvis brantare och brantare, den brukar vi gå upp och nedför 2-3 ggr.

Ja men det känner du nog på hästen tror jag. :) Jag har ju som sagt nyligen börjat gå 2 ggr, och redan då kände jag ju att hon vart trött.. började frusta och känna sig nöjd.

Hur många repetitioner gör ni när ni klättrar med hästen? vi säger att backen e rätt så brant.
Jag ska börja gå ut med min unghäst o klättra en del i skogen, men jag ska göra det för hand så jag kommer väl att bli helt slut. Hihi..

Mvh Sarre

Det beror ju alldeles på längden på backen.

Hälsning Maja

Med min 15-åring här hemma tar vi oss uppför en gång, sen orkar hon inte mer ;) Hat varit och klättrat med henne två-tre gånger i veckan i ungefär en månad. Förbättring har det klart blivit, men en del att jobba på finns det fortfarande :)

Min shettis är allt annat än en unghäst. Men jag tränar henne från grunden då hon är omusklad.

Har börjat som smått att ta henne i backar o ber henne klättra några minuter. Jag ställer mej själv i en backe o ber henne gå upp i den o så ner. Neråt är en inte så brant del utan lite längre. Jag har astma och bör vissa dagar undvika att bli ansträngd. Väldigt fiffigt. Kommer att utöka träningen så småningom. Men måste tänka på att hon är otränad och gammal så vi kör några minuter då o då tills vidare.

Men annars är det ju toppen för ens egen del att träna lite samtidigt som hästen.

Jag gör idag inte mer än 3 rep (en unghäst, ett dräktigt sto och en otränad knutte). Jag började som de allra flesta med en rep de första gångerna, gick vidare till två osv.
Vad som jag tycker är viktigt att ta vara på är hästens vilja, jag vill att den ska tycka att det är roligt och gör hellre en rep mindre än mer.

i vilken gångart klättrar ni?
Jag har ingen så pass brant backe så att hästen verkligen måste KLÄTTRA utan en normal uppförsbacke liksom. Skritt? Galopp? Har hört att man inte ska klättra i trav, någon som vet mer om detta?

i vilken gångart klättrar ni?
Jag har ingen så pass brant backe så att hästen verkligen måste KLÄTTRA utan en normal uppförsbacke liksom. Skritt? Galopp? Har hört att man inte ska klättra i trav, någon som vet mer om detta?

Jag klättrar i skritt för det är bäst för min häst just nu (inte helt igång). Men man kan väl klättra i alla gångarter (uppåt då), ser inga problem med det. Galopp i svag uppförsbacke är väldigt nyttigt för kondisen.
Långsam skritt med halter och igångsättningar i brant backe är väldigt bra för att bygga muskler.

Saknar att ha en riktigt ordentlig klätterbacke! :( Nu är det mest nån liten höjd inne i skogen man klättrar på, oftast kort. Det är synd eftersom klättring är så himla nyttig träning!!

det är samma här... :( man kommer upp på krönet på direkten så det känns rätt meningslöst att rida där och det blir tråkigt oxå att rida 6-7 ggr upp för samma backe å så är hästen inte ens trött efter det...

Jag klättrar i lugn och sansad skritt, det ger enligt mig bäst resultat. Visst kan det bli en galopp ibland men i huvudsak är det skritt.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Atletix
  • Broddtramp