ang kastrering

F

fantasyforever

jag står i valet och kvalet angående att kastrera en nyinköpt hingst då han är mycket hingstig, då han är nio år så är jag medveten om att all hingstighet nog inte försvinner..
Problemet är att jag känns inte ha råd att kastrera under narkos då detta kostar det dubbla jämfört med om man kastrerar stående, men då har jag hört att riskerna med framfall är större.. Hur har ni gjort med era hingstar ni som har kastrerat äldre hingstar? Ståendes eller liggandes? fördelar nackdelar? Vad händer om hästen får tarmframfall? erfarenheter? :confused:

Sv: ang kastrering

Beroende på ras, men är det en ädlare häst så får du nog problem med att hitta en vet som gör det stående... jag har sett skräckexempel på hästar som har blivit rejält dåliga och en del som även har dött. Så jag skulle nog rekomendera att spara ihop pengar och söva. Annars är det risk att de pengarna ska ut ialla fall...

Det är framförallt äldre varmblodstravare som risken för frammfall är högre på, det är ändå en liten risk även på dem.
Att söva en häst är inte heller riskfritt.
Om man får tarmframfall är det normalt finito om man inte snabbt får in hästen på djursjukhus.
PL

Min veterinär gör det alltid stående och det har aldrig varit något problem. Har istället upplevt det som mer problem när de har legat ner. Nu i början av sommaren så kastrerade jag en 12 hingst eftersom han under ett antal år bara har blivit värre och värre när stona har brunstat och i år så var det värre än vanligt.

Även äldre halvblod, fullblod och övrig "varmblodsraser" enligt våran vet, visserligen travvet men väldigt kunnig.

Liknande trådar

Hästvård Inte bestämt mig för att kastrera men lika bra att fundera ut hur jag vill ha det ändå, om det blir kastrering ändå. B-ponnyhingst...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 059
Hästvård Har bestämt mig för att skära min ena hingst som precis fyllt 2 år, men velar lite om hur jag skall gå tillväga och för- och nackdelar...
2
Svar
35
· Visningar
4 075
N
Hästvård Jag ska hämta hem min hingst som blir 4 år nu första januari och eftersom det inte finns något stall här i närheten som accepterar en...
2
Svar
21
· Visningar
2 915
Senast: Fahlis
·
M
Hästvård Hej alla hästvänner! BEHÖVER HJÄLP! :eek: Jag får snart hem min två åriga halvblodshingst (tre i maj). Han står just nu på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 333
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka