Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Skåne och jag har ringt runt men ingen är intresserad, de vill lägga dem

Generellt eller just dina hingstar? Har som sagt vänner i Skåne som kastrerat nu i år, dels en äldre hingst och dels unghingstar (ponny, shettis och halvblod). Samtliga har tagits stående. Jag vet ju dock inte vilken vet som kastrerats, men ingen av dem har sagt något om att det var svårt få tag i en vet eller något i alla fall.

Jag har kastrerat en av mina hittills, stående. Gick hur fint som helst, inga komplikationer efteråt och han var inte speciellt påverkad efter heller.

Här nere är det hopplöst att hitta någon som gör det stående idag
Förutom distrikts vetrinärena så finns flera privata vetrinärer i skåne som gör det hemma stående.
Har själv kastrerat två ponnyer och en swb de senaste två åren med hjälp av av distvet Flyinge, en av dem fick infektion men det släppte snabbt med medicin. Kostnad ca 4000kr, ej under.
Sen har jag vänner som har kastrerat hemma men med privatpraktiserande vetrinärer nu i år, ca 1000kr billigare än distvet.

Våra ponnyer var tre år när de kastrerades stående. Swb var två år.
Vänner har kastrerat 1 1/2 och 2års Swb, stående.
och just ja två ponnyer 3 och 5år, d och b.
Av dessa sju har två fått infektioner som behandlats, den som hade det jobbigast var 2 åringen som innan han kastrerades pang bom upptäckta att han var hingst och var tvungen att stå på box en vecka efter kastr innnan vi vågade släppa han i hage. innan kastreringen hade han gått på lösdrift hela sitt liv men så en dag så upptäckte han sin manlighet och började att spränga igenom alla staket... Han longerades tre gånger om dagen men svullnade upp mycket och behandlades för sin infektion.

När jag kastrerade för 20 år sedan var jag lika i valet i kvalet o ringde då ett stort travstuteri. den gamle mannen sa att de hade förlorat 2 av 7 i liggande året innan så valet var klart för honom som då också blev mitt val.

*KL*

Ni som kastrerat stående nu ganska nyligen (säg senaste året) - vad har ni betalat mellan tummen och pekfringret? "skatten" skrev ju det, att 4 000 kr ca med DV, ungefär 1000 kr billigare med DV. Men ni andra?

Bor i Skåne och vi kastrerar våra stående, har alltid gjort, är väl det vanligaste även i Skåne vad jag hör.

Förutom distrikts vetrinärena så finns flera privata vetrinärer i skåne som gör det hemma stående.
Har själv kastrerat två ponnyer och en swb de senaste två åren med hjälp av av distvet Flyinge, en av dem fick infektion men det släppte snabbt med medicin. Kostnad ca 4000kr, ej under.
Sen har jag vänner som har kastrerat hemma men med privatpraktiserande vetrinärer nu i år, ca 1000kr billigare än distvet.

Kan du inte pm mig namnet på den vet som gör det hemma.

Februari 2010, 2000 kr inkl. moms privat vet. (2-årigt kallblod)
December 2011, 2600 kr inkl moms med distriktare. (3-årig kallblod)
December 2012, 1775 kr inkl moms privat vet. (1-årig kallblod)

Den senaste>
Stående hemma i boxen, hästen var känslig och föll i backen. När vi fick upp honom var det bara kastrera och inga komplikationer efteråt, behövde inget penicillin.

Beror kanske på om man hör med klinik vet. eller distriktare?

Senast ändrad:

De vi har kastrerat stående har varit ardenner och shettis, så det funkar nog med alla raser.

*KL*

Efter väldigt mycket funderande, velande, ångest osv så har jag tillslut valt stående. För MIN del skulle jag hellre vilja göra det på klinik, lämna in honom och få tillbaka en sydd, kul-lös häst med liten komplikationsrisk. Det skulle vara minst stressande för mig..

Men för HANS del, med tanke på omständigheterna, så är ju hemma minst stressigt, och det fick tillslut fälla avgörandet. Jag hoppas verkligen inte jag kommer ångra det valet i backspegeln... :S

Det går nog fint.
Här gör man liggande om hästen har stora kulor= stora hål.
annars är den största risken sövning- kastning o givetvis även uppvaket.

Det viktigaste är att röra på dom ordentligt (skritt och trav som vanligt, 30min/dag), gå ute med andra så dom inte står i ett hörn och hänger hela dagarna samt spola rent ordentligt i duschen efter varje pass.

Så inte såret går ihop för snabbt, ska läka inifrån och ut.

Duschas kommer det inte, men det har jag aldrig hört rekommenderas - tvärtom att man inte ska röra såret?

Spola rent från glegg och äckel när man motionerat, inte kul om det bränner fast i skinnet. Läker det för fort har jag fått rekommenderat att rengöra med såpavatten, brems om dom inte gillar att man är där och rör.

Funkat på mina och har aldrig behövt ringa vet. för att kolla på ev. komplikationer.

Liknande trådar

Hundhälsa Idag var det dags för ettårsvaccin och veterinären lyssnade och kände överallt. Tydligen är ena kulan uppe i ljumsken och Ozzy är därmed...
Svar
3
· Visningar
2 200
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476
J
Hästvård Hej, Jag har en islandshäst hingst på 1 år och 2 månader. Min veterinär har sagt att han är väldigt liten för sin ålder och har sagt...
Svar
19
· Visningar
2 532
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama