Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?
Hur är det med honom idag? Får han penicillin el smärtstillande? Verkar vara väldigt olika det där med eftervård.
Nej, inget penicillin och inget smärtstillande.
Herrn är dock helt obekymrad =) Kom galopperandes imorse så blodet stänkte, som sagt helt obekymrad. Nu på kvällen var han lite svullen, är ju svårt säga om det är lite/normalt/mycket då jag inte har något att jämföra med. Men pigg som en liten spigg, bock och brall när jag longerade lite, och raska steg på promenaden. Så jag tempade faktiskt inte ens..
Får väl se hur det ser ut imorgon, jag tyckte varken longering eller promenad gjorde eg något med svullnaden. Kom inte ut så mycket blod och gojs heller, men fick torka bort fällpäls som fastnat i blodet och kanske täppt igen lite. Sen drog han ett rejs i hagen, och då kom det ut lite blod och sårvätska i alla fall, så vi får väl se. Han var ordentlig sölig på benen både imorse och ikväll så förhoppningsvis rinner det ut tillräckligt. Är nog bara jag som är nojig att det ska slutas för fort.
Tillägg: Vet tyckte att om han får ökad temp, så enligt hennes erfarenhet berodde det i de flesta fall på att det täppts igen och inte dränerat. Och om man då fick det att öppna sig igen, i första hand med longering/rörelse, och i andra hand med att med rena händer (helst handskar) "peta upp" såren så det kunde rinna ut, så går tempen ner igen. Att temp och svullnad INTE automatisk var lika med infektion och antibiotika. Berättade om ett kallblod hon kastrerat som fick hög feber och svullnade. Hon fick komma ut och sedera den lite så de kunde öppna upp såren igen. Kom inte ut mycket, men på mindre än en halvtimme gick febern ner till normal (och höll sig sedan där).
Så hon var restriktiv med PC och vill inte sätta in det "direkt" ens vid svullnad och höjd temp. Däremot om det inte hjälpte att få igång dräneringen igen utan febern kvarstod, då naturligtvis PC. Fast var enligt henne själv väldigt sällan hon behövt sätta in det.