Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

Sv: Den eviga frågan - stående eller liggande kastrering?

*KL*

Bra sak med kastreringen - jag har nu en ponny som går att spola med slang utan att flippa ur.
Mindre bra sak med kastreringen - jag har nu en ponny som kan slå så det visslar om det även om man lyfter upp samma sidas framben :S

Såren började gegga igår kväll. Feberfri men svullen, och iom att såren geggade så var det ju iaf öppet även om jag inte tycker om att se var.
Imorse väldigt svullen och svullnaden i pungen ganska hård. Fortfarande feberfri, men inget av såren dränerade. Det ena (det som sett bäst ut från början, där snittet ligger i lägsta punkten) var det en klump av var och blod och päls på, det andra (som sett sämst ut från början, snittet ligger högre upp på sidan och inte i lägsta punkten) verkade bara slutet.

Så med risk för livet fick jag riva upp dem, båda sidorna och två ggr/sida. Och som sagt helvete vad han kan slå. Kan eg inte påstå att jag klandrar honom, men han slår värre för varje dag så jag är lite bekymrad för hur det ska gå i längden. Sen kom det ut lite gojs och lite mer gojs av 10 minuter longering i ffa trav (det verkar funka bättre än galopp för att få det att komma ut gojs). Svullnaden gick inte ner nåt dock, så 30 minuter skogspromenad där han fick lyfta på benen ordentligt. Då minskade svullnaden i pungen lite (den i skapet var oförändrad, men den bekymrar mig inte alls) och blev det lilla jag kunde kända mellan sparkarna lite mjukare med.

Jag skulle verkligen vilja snabbspola tre veckor framåt i tiden, jag gillar inte det här...

Han orkar knappast trava 30 min i sträck utan att bli halvdöd.
Men han longeras 10 min i trav/galopp per dag, samt går minst 90 minuter (sammanlagt) promenad i skritt och trav. Ingen promenad under 30 min men oftast blir de längre

Knapplån.

Min kille går på lösdrift och rör sig massor ihop med åringarna, så han görs inget extra med. Mestadels för att jag inte kommit så långt under dessa 3 v han varit hemma, så att han ens går att göra något med utan halvt kaos. Han blir helt sjuk i huvudet om han så mkt som ser ett sto typ..

Men, läkningen går bra! Lite svullen i själva skapet, men inte mkt alls kring snitten. Kommer sårvätska vid rörelser, och både kroppstemperatur och huden kring är helt normalvarm.

Den här herrn går också på lösdrift och rör sig rätt bra för egen maskin med.

På vilket sätt menar du att Alexandra inte varit noga med närmiljön? :confused:

På vilket sätt menar du att Alexandra inte varit noga med närmiljön? :confused:

Coari gillar att kritisera allt jag gör eller inte gör, så det är inget att fästa vikt vid. Skulle man försöka hitta något att klaga på antar jag det är att jag inte sitter på pass 24 h/dygn ute i lösdriften och ser till den är kliniskt ren kanske, utan att jag "bara" mockar tre ggr/dag ;P Eller att hagen inte är klinisk ren?

Såren har dock förutom det som runnit varit rena och fina varenda dag, väldigt tacksamt väder, torrt och fint =)

Gårdagens öppning av såren verkar ha gett god effekt dessutom =) Syntes inget var imorse, och var mindre svullen än han varit innan. Idag var det bara lite svullet vid själva såren, och det mesta vid skapet/där snoppen kommer ut. Kan ju bero på både att såren öppnades och att det är dag 5 nu, det påstås svullnaden brukar vara värst ungefär dag 3 - 5 och sen vända neråt.

Och efter 45 minuter/drygt 4 km omväxlande promenad i solen hade det dränerat ganska fint ur bägge såren, syntes inget var då heller. Herrn fortsatt pigg som en spigg och febefri, peppar peppar.

Det förstås, du borde kanske asfaltera hagar och lösdrift? ;)
Feberfri är ju positivt, då är det säkert ingen ko på isen!

Alltså Coari är en av få här på buke som jag har på ignoreralistan. Hen har inte skrivit en enda sak här på buke som kvalat in på snällt/sant/nödvändigt-skalan.

Skönt att det går åt rätt håll:)! Är det någon skillnad i aptit öht på honom än? Juno började äta liksom lite för bra inom nån vecka. Innan kastrering var det fri tillgång som gällde, numera håller jag honom på striktare diet. Men trots det är han av god rondör...

Aptitmässigt så åt han bra redan vid kastreringen. Så fort det blev snö och kallare (vilket det blev ngn vecka innan kastreringen) så började han äta igen.

I förrgår kom vårvärmen tillbaka, då slutade han äta igen... Idag har det varit lite svalare, då har han ätit lite mer (om än på tok för dåligt).

De övergav ju redan innan kastreringen teorin om hormonstress som anledning att krångla med maten, men kände att lika bra att ta bort den felkällan så kastrerade ändå. Dels för få bort det som felkälla, dels så beroende på var det här slutar så kan ju någon annan veterinär stå i juli och vara övertygad om hormonstress. Och himla mycket bättre läge läkningsmässigt kastrera nu än om en månad eller i sommar. Men jag tror inte det kommer göra någon skillnad på ätandet, jag tror det problemet sitter "mellan öronen" tyvärr. Men vi får väl se var det tar vägen/slutar, om han tänker få tillbaka förnuftet och aptiten igen om ett tag när det fortsätter vara varmt, eller om han tänker försöka svälta ihjäl..

Skulle inte sagt något igår. Idag stod han med hög temp och ena sidans sår helt slutet, rejält svullet. Fast kors i taket (jag var skeptisk jag erkänner) så veterinärens utsaga att "om temp, behöver inte bero på infektion, kan vara att såret slutit sig, i så fall går tempen ner nästan direkt om man öppnar såret, så prova det först". På tio minuter gick tempen från 39,5 till 38,5 när jag öppnat såret. Fascinerande.

Men fy så hemsk jag känner mig när jag måste vara elak mot honom hela tiden, och när jag lurar honom/missbrukar förtroendet. Han är ju skeptisk som attans och slår hellre först än frågar sen numera. Kan veva hejvilt bara vid tempning. Så står jag där och lurar i honom att jag ska bara hålla handen där, står han still tar jag bort den. Han gör det, jag tar bort och upprepar. Hästen slappnar tillslut av. DÅ missbrukar jag förtroendet och sliter upp såret. Känner mig genuint hemskt faktiskt. Jag vet det är ett nödvändigt ond, men ändå ;(

Liknande trådar

Hundhälsa Idag var det dags för ettårsvaccin och veterinären lyssnade och kände överallt. Tydligen är ena kulan uppe i ljumsken och Ozzy är därmed...
Svar
3
· Visningar
2 200
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476
J
Hästvård Hej, Jag har en islandshäst hingst på 1 år och 2 månader. Min veterinär har sagt att han är väldigt liten för sin ålder och har sagt...
Svar
19
· Visningar
2 532
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama