Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

I

Idunvinge

Hej kära hästvänner!

Jag är ny här på bukefalos och har läst en hel del trådar som lärt mig mycket... Det jag dock undrar över är:

När det väl är dags att börja leta häst och sällskap på riktigt (när jag fått stallet färdigt på gården) så kommer det ju bli så att jag hittar den ena hästen före den andra. Jag vet att en häst inte bör vara själv men är det okej att ha den själv en vecka eller två tills jag fått hem den andra pållen? Den kommer att stå i stallet på nätterna och i hagen om dagarna. Grannen har hästar i hagen bredvid... kanske räcker så länge?

Jag hade ändå tänkt höra mig för med den eventuella hästens ägare hur pass h*n känner inför frågan men jag passar på att höra med er andra som har mer erfarenhet än jag.

tacksam för svar
___________________________

hälsningar från en som vill ha halvblod...!
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Jag hade min häst själv i några veckor, när jag lämnade tillbaka min foder häst, och innan min nya häst kom, och det gick bra, men visst saknade han sällskap men jorden gick ju inte under direkt..
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Samma här, min första häst fick stå själv i två veckor av olika anledningar. Lånade en kanin som sällskap i stallet. det gick bra men man ska ha klart för sig att det är mycket olika på individer hur väl de klarar att vara själva.
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Jag hade min häst ensam i 1-2 veckor innan min andra häst kom hem och det funkade bra trots att han aldrig gått själv förut. Det jag kunde märka var att hästen tydde sig till min hund när denne sprang ut i hagen. Det verkar ju som om du själv bor på gården och därför kan pyssla om din första häst riktigt mycket, så det blir inga problem!
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Jag håller med er andra att det behöver inte vara några problem men tänkte bara berätta:
Min medryttar häst kom till vårt stall för några veckor sedan, och han var i sitt förra stall hur lugn som helst, det vara bara det att nu i det nya stallet är han så här i början ganska osäker och blir jättenervös över att stå ensam i stallet trots att det inte varit några som helst problem tidigare. Han ställer sig på bakbenen och kan inte stå still om han är ensam i stallet. Så så kan det också gå.
Ha det i åtanke bara:smirk:
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Jag fick oxå göra så när vi flyttade till eget stall från inhysning. Gick jätte bra att vara själv. Mitt sto ville inte alls vara själv ute i hagen på gammla stället men när hon sen var själv på nya stället gick det jätte bra ändå. Tror att hon fattade att det inte var någon ide att ställa till väsen för där var inga andra hästar i närheten alls. Hon blev naturligtvis glad när den nya kompisen anlände.

För en kortare period tror jag inte att det gör något om de är själv, drar det ut på tiden är det kanske inte så bra dock. Men va kul att du ska skaffa häst!!:rofl:
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Grannen har hästar i hagen bredvid... ___________________________

Fråga din granne om din nya häst kan få bo där en vecka. Eller be att få låna en häst av din granne.

jag tror INTE på att ställa en häst i ny miljö i nytt stall med nya personer som pysslar UTAN andra hästars sällskap. Aldrig att jag ens skulle prova särskilt inte om det är förstahästen
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Tack snälla för alla svar! Förväntade mig inte så många =)

Mmm jag känner mig lite smartare nu iaf och slipper oroa mig lika mycket.
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

hur skall du göra, då?
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Ja först och främst tänker jag höra med ägaren till hästen som jag vill köpa sen o se vad h*n säger om det hela. Skulle det vara så att det inte går att ha hästen själv i några få veckor så har en kompis granne en ledig stallplats tror jag som jag kanske kan hyra in mig hos för en stund.

På nåt sätt löser jag det så hästen slipper må dåligt! O det är väl huvudsaken... ;)
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Lycka till med nya hästen (eller hästarna, du skulle ju ha fler) och grattis! :D
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

:idea: Kanske kan du fördröja ankomsten lite av den första hästen och försöka få dem att komma samtidigt. Senare har du ju all tid i världen att rå om dina hästar, så då kanske ett par veckors fördröjning inte gör så mycket.
- Om det nu funkar för säljaren förstås, men h*n bryr sig ju säkert om hur flytten går för "sin" häst, så h*n blir nog bara glad att du engagerar dig i detaljer. Lycka till!
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Jag tror att de flesta hästar fungerar hyfsat ensamma i några veckor. Min islänning blev sjuk och avlivades i mitten av januari. Shettisen (som var köpt som sällskapshäst åt islänningen...) var ensam från mitten av januari till början av mars när jag fick hem min nya häst. Hon saknade säkert hästsällskap, men jag såg till att gosa lite extra med henne och det gick ju bra i några veckor. Hon uppförde sig inte särskilt konstigt på något sätt. Hon blev däremot GLAD för sin nye kompis, men så brukar det ju vara!
 
Sv: Ang inköp utav ridhäst och sällskapshäst...

Tack snälla för alla fina svar och lyckönskningar! Jag kommer antagligen skriva lite mer allt eftersom när stallet är klart (bifogar bilder såklart då också) och när hästarna kommer för den som är nyfiken :)

kram på er alla!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 002
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp