Ang hästannonser??

S

Sevlan

Jag hoppas att denna tråd ligger rätt...annars vore det supersnällt om moderatorn flyttade den.

Iallafall...

vad tänker ni på när ni läser en sådan här annons om en häst?

Hästen är pigg och arbetsvillig, är lite riden, men har lätt att lära. Han är snäll men ingen nybörjarhäst.
olatern han har är att han vänder hem när man rider.
Han är energisk, han är snäll att verka men rör sig lite fram och tillbaka vid verkning.

Exakt vad tänker du när du läser detta?
känns han mycket hanterad, inriden osv osv osv??
allt ni tänker när ni läser detta, skriv ner. :rofl:

Sv: Ang hästannonser??

Hm...jag tänker att den som säljer försöker vara alla tänkbara köpare till lags samtidigt genom att säga emot sig själv = icke trovärdigt tycker jag. Jag anser - precis som när det gäller husannonser - att det är oerhört viktigt hur man skriver för att få "rätt" köpare. Och som köpare uppskattar jag verkligen ordentliga och utförliga annonser framför "snäll barnhäst, inga olater, ring för mer info".

Ang ditt ex så låter det ju som en något hanterad unghäst. Det står alldeles för lite för att jag ska tycka och tänka så mkt egentligen, mer än att man har lite jobb framför sig;)

om jag säger att hästen är 13 år....hjälper det att tolka annonsen då?

*puffar*
ingen som tycker nått när de läser en sådan annons?

den är inte påhittad utan riktig, vad säger detta om hästen?

Jag hoppas att denna tråd ligger rätt...annars vore det supersnällt om moderatorn flyttade den.

Iallafall...

vad tänker ni på när ni läser en sådan här annons om en häst?

Hästen är pigg och arbetsvillig, är lite riden, men har lätt att lära. Han är snäll men ingen nybörjarhäst.
Han är energisk, han är snäll att verka men rör sig lite fram och tillbaka vid verkning.

Exakt vad tänker du när du läser detta?
känns han mycket hanterad, inriden osv osv osv??
allt ni tänker när ni läser detta, skriv ner. :rofl:

Spontant tänker jag att det inte är en häst för mig :p Det känns som en ung häst som sagt. En häst som inte blivit mycket hanterad och som behöver en stabil konsekvent människa som kan ta över befälet. Alternativt en stressad själ som inte trivs där han är nu vilket kanske är anledningen till att han är till salu...

Det jag reagerar på är "snäll men ingen nybörjarhäst". En snäll häst är en nybörjarhäst. En häst med egen vilja som kan bli istadig (och vända hemåt) är inte en "snäll" häst. Är hästen snäll att hantera men "bråkig" vid ridning tycker jag man ska specificera det. Vänder han hem för att han är lite riden och osäker när människan sitter på? Är det för att han ska ridas ut ensam? Går det bättre med kompis?

"Snäll att verka men rör sig fram och tillbaka"? Är den snäll eller inte? Om den rör sig fram och tillbaka så hovslagaren måste sätta ner är den inte "snäll". Trampar den när hovslagaren gör annat och står still när han håller på med hovarna är den snäll och då behöver inte trampandet nämnas tycker jag (om det inte är så att den kastar sig fram och tillbaka)

Det var lite reflektioner så här mitt i natten ;)

Låter som en häst som är lite hanterad och jag förutsatte att det gällde en unghäst. Låter som han är sutten på men att nån bara "åkt" på honom. Antar att det rör sig om en billig häst 10-15 000... Inget jag skulle köpa.

Om hästen är 13 år, och nästan inte hanterad börjar jag fundera på VARFÖR hästen inte är ordentligt inriden/riden. Ligger det något problem någon stans? Har hästen skador?

Att h*n sen skriver att den är snäll "men" hela tiden skulle jag tolka det som att den kan vara snäll ibland, men har oftast lite hyss för sig.
Sen att han vänder hemåt när man rider är aldrig bra. Just nu är just det lite svårt att tolka, skenar den eller är det skritt, trav hemåt?

Annosen är intetsägande. Hur gammal är hästen? Hur stor är den? Ras?
Annonsexemplet säger nästan ingenting om hästen! Att det är stavfel i texten drar ner intrycket, likaså meningsbyggnaden och (som någon påpekat) det frekventa användandet av "men".
När du säger att han är snäll att verka men håller på och stökar- då är han ju inte snäll att verka? Om den drar vid uteritt är den ju inte "snäll" att rida?

Låter som om den är dåligt hanterad, ouppfostrad och dåligt riden. Om den är 13 år så är den ett "projekt", men ska man lyckas, lär man nog vara duktig....

Först tänker jag att den hästen passar inte mig (låter lite för svår), för den är nog inte mer än 2-3 år och lite för lite hanterad. När jag sen läser att den är 13 år förstår jag att man inte kan vara nybörjare, om hästen hade varit ung hade det varit lite enklare att forma den. Däremot tycker jag att det är mycket bra skrivet, att hästen faktiskt inte är en nybörjarhäst, för många skriver att deras häst är en bra barnhäst osv och det stämmer inte alltid, vet flera sådana fall och det är inte alls bra att ljuga om hur lämplig hästen är för nybörjare.

Det står inte vad det är för någon häst och som någon annan skrev drar felstavningar ned hela annosen.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag kan inte hålla med om din beskrivning av snäll häst.

Min häst är gudasnäll, hon varken sticker, bockar, stegrar eller testar. Hon är en ängel att sköta om, vem som helst kan leda henne och hon är väldigt cool i nya situationer. Till detta kommer också att hon är väldigt känslig och mycket energisk, när man rider ska det gå fort. En nybörjare är ofta lite farträdd och jag ivll inte tänka på var det skulle sluta om man börjar tjuvhålla min ängel hela tiden.. Så.. en snäll häst måste inte vara för nybörjare.

TS´s häst låter som en häst som gått alldeles för länge och "skrotat" (inget fel i det, dock). Troligtvis har ingen försökt lära honom så mycket och han är nog ganska rolig att arbeta med, om man vill ha en unghäst på 13 år. Jag hade nog inte varit intresserad, det låter som för mycket motsägelser och då skulle inte jag orka engagera mej mer i hästen.

/ Lavinia

Det låter som min egen nuvarande häst: En dam som inte är direkt ute efter att skada någon, men som allra helst skulle vilja få saker och ting gjorda helt efter sitt eget huvud.

Bortskämd och ouppfostrad, kräver listiga lirkningar och hårt satta gränser, men ändå med ett gott hjärta och en bra kompis om man bara kunde komma överens om att det INTE är OK att äta hela matte bara för att hon råkade ge lillfingertoppen en gång för 3 veckor sedan... :angel:

En psykiskt påfrestande häst som jag inte skulle vilja ha 2 av, men som är en kul utmaning för den som orkar. :cool:

Jag tänker att det är en ovan hästsäljare som gör sitt bästa för att vara ärlig i annonsen men inte har riktigt koll på det här med hästar. Kanske en häst som "gått ur hand" på nuvarande ägare så man inte klarar av den. Eller möjligen att den varit såld innan och någon lämnat tillbaka den p g a den rör sig vid verkningen.

Anledningen till min fråga i tråden är just för att detta är en häst som jag vart lite intresserad av.
Jag söker en snäll och lugn häst som skall funka inom det mesta, helst kallblod. och då fick jag länken till denna annonsen.

Du kanske kan åka o kolla på den?

Som någon skrev verkar det vara en hästägare som gör sitt bästa för att annonsen ska låta bra.H*n kanske inte riktigt har koll på allt, men vem har det. Kanske är hästen jättebra, eller rena monstret.
En 13 årig häst går ju även att lära, några olater går ju att fixa till jättebra med lite tålamod och satta gränser.

men en "snäll och lugn häst som funkar inom det mesta" motsvaras inte av en häst som sticker hem när man rider?

Låter som en häst som inte har någon bra relation till sin ryttare. Det tycker inte jag behöver bero på att hästen är lite hanterad eller på ngt sätt svår utan snarare att den hamnat i lite okunniga händer och därför utvecklat problem tillsammans med den nuvarande ryttaren.

Jag tycker att problemen som säljaren hänvisar till handlar om dålig hästhantering i nuet, snarare än problem hos hästen i sig. Helt enkelt den nuvaranden ryttarens personliga problem, inte hästens.

Däremot behöver en häst som haft en sådan relation till sina ryttare under längre tid kanske en lite extra trygg och tydlig ryttare till en början för att ändra på sitt beteende. Därför är det ingen häst jag skulle skaffa om jag var nybörjare, men jag hade inte trott att det var några egentliga konstigheter om hästen hamnade i rätt händer. Hästen verkar osäker.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar