Sv: Ang. Form
Stopek skrev:
Då måste du mena att du rider med stöd, inte att din häst slår hovarna hårt i marken.
Jag menar nog både och. Musse slår hovarna hårt i marken, om jag inte antigen rider med ganska mycket stöd, eller sitter i och halvhaltar med kroppen tills jag blir lila i ansiktet.
Om det är plant behöver jag inte jobba honom, men så fort det blir lite ojämn mark måste jag hjälpa honom.
Han har haft en enorm hovspricka hela våren och sommaren just på grund av sin inställning till det här med att lyfta på hovarna. "Äh, sånt trams! Man vill ju komma fort fram! Lyfta benen högt är ju bara jobbigt!" tycker han... :smirk:
Det värsta är att min lilla sex-åring är nästan likadan. Hon lyssnar dock mycket bättre på vikthjälper, så jag behöver inte ha så mycket stöd i munnen, men jag måste hela tiden tänka på hur jag jobbar henne.
Ludde, som dock inte lämpar sig så bra för distans, går alltid i perfekt balans, hur man än "åker" på honom. Han är typen vars energi går mer på höjden. Det syns på hans kropp. Hans muskler är kortare och bulligare. Han har rejäla bull-muskler längs hela ryggen/rumpan, och det är INTE min förtjänst. Så jag tror att olika hästar kräver olika ridning.
Men jag är avundsjuk på de distansryttare vars hästar självmant anpassar steglängd och viktfördelning till underlaget. Musse har visserligen fattat att han måste bromsa med bakdelen i utförslut, men man kan inte lita på att han alltid kommer ihåg det. Ibland får han för sig att en nedförsbacke är ett utmärkt tillfälle att överrumpla mig med en kraftig fartökning... :smirk: